پرش به محتوا

قرارداد آتی (منابع مطالعاتی): تفاوت میان نسخه‌ها

بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
{{ambox
{{نگارش}}
|style= background: #F5F2F0
{{منابع مطالعاتی|[[قرارداد سلف]]}}
|type=content
|image=[[پرونده:Writing.png|100px]]
|text= توجه! این مقاله در حال نگارش است و ممکن است مطالب آن تغییر کند. {{سخ}}پس از نهایی شدنِ مقاله، این برچسب برداشته می‌شود. <br />
}}


{{منابع مطالعاتی
[[قرارداد آتی]] نوعی ابزار مشتقه معاملاتی است که طی آن خریدار و فروشنده نسبت به تحویل یک کالا با کمیّت و کیفیت معین در تاریخ و قیمت مشخص به توافق برسند؛ ولی قبل از تاریخ تحویل، هیچ مبلغی رد و بدل نمی‌شود. در این نوع معامله فقط وجهی به‌عنوان ضمانت معامله نزد شخص یا سازمانی امین قرارداده می‌شود. پس از پیدایش بازارهای معاملاتی بورس و سهام، به دلیل کم‌کار آمدی و وجود نقاط ضعف معاملات عادی سهام، برخی ابزارهای مشتقه معالاتی از جمله قرار داد آتی یا forward contract ایجاد شد. تفاوت این قرارداد با معاملات سلف در این است که میلغ قرارداد در معاملات سلف، پیش پرداخت می‌شود و اینکه ماهیت معاملات سلف عقد و ماهیت قرارداد آتی تعهد است. 
|
[[قرارداد سلف]]}}


[[قرارداد آتی]] نوعی ابزار مشتقه معاملاتی است. ماهیت قرار داد آتی این است که خریدار و فروشنده نسبت به تحویل کالا با کمیّت و کیفیت معین و در تاریخ و قیمت مشخص به توافق برسند ولی قبل از تاریخ تحویل هیچ مبلغی رد و بدل نمی‌شود. صرفا وجهی به عنوان ضمانت نزد شخص یا سازمانی امین قرارداده می شود.
[[ناصر مکارم شیرازی]] از مراجع معاصر معاملات آتی را باطل دانسته؛ ولی [[علی عندلیبی]] و [[سید عباس موسویان]] از پژوهشگران فقهی معاصر قائل به مشروعیت این نوع قرارداد شده‌اند. در این صفحه کتاب‌ها، مقالات و پایان‌نامه‌هایی جمع‌آوری شده که از منظر فقه معاصر به بررسی قرارداد آتی پرداخته‌اند.
پس از پیدایش بازارهای معاملاتی بورس و سهام کم‌کار آمدی و نقاط ضعف معاملات عادی سهام سبب ایجاد ابزار های مشتقه معالاتی شد. قرار داد آتی یاforward contract یکی از انواع معاملات مشتقه است. پیدایش آن از اواسط قرن نوزده و در اروپا بوده است.
شبیه این نوع معاملات در اسلام و تحت عنوان معاملات سلف وجود داشته است. ولکن از مسلمات فقه بطلان قراردادهای دین به دین است. ارائه مدل جایگرین برای معاملات سلف بدین صورت است که ماهیت آن را از عقد به تعهد تغییر دهیم. همین نکته فرق بین معاملات سلف و آتی می باشد.
مراجع تقلید اکثرا در مورد این نوع معاملات اظهار نظر نکرده اند. آیت الله العظمی مکارم معاملات آتی را باطل می دانند. فقهای معاصر هچون آیت الله عندلیبی و [[حجة الاسلام موسویان]] قائل به مشروعیت این قراردادها شده اند.
در این صفحه منابع اطلاعاتی که در این زمینه نگاشته شده را در معرض محققان قرار داده ایم.


==کتاب‌ها==
==کتاب‌ها==
۵٬۲۴۶

ویرایش