پرش به محتوا

قرارداد آتی (منابع مطالعاتی): تفاوت میان نسخه‌ها

بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱۱: خط ۱۱:


[[قرارداد آتی]] نوعی ابزار مشتقه معاملاتی است. ماهیت قرار داد آتی این است که خریدار و فروشنده نسبت به تحویل کالا با کمیّت و کیفیت معین و در تاریخ و قیمت مشخص به توافق برسند ولی قبل از تاریخ تحویل هیچ مبلغی رد و بدل نمی‌شود. صرفا وجهی به عنوان ضمانت نزد شخص یا سازمانی امین قرارداده می شود.
[[قرارداد آتی]] نوعی ابزار مشتقه معاملاتی است. ماهیت قرار داد آتی این است که خریدار و فروشنده نسبت به تحویل کالا با کمیّت و کیفیت معین و در تاریخ و قیمت مشخص به توافق برسند ولی قبل از تاریخ تحویل هیچ مبلغی رد و بدل نمی‌شود. صرفا وجهی به عنوان ضمانت نزد شخص یا سازمانی امین قرارداده می شود.
پس از پیدایش بازارهای معاملاتی بورس و سهام کم‌کار آمدی و نقاط ضعف معاملات عادی سهام سبب ایجاد ابزار های مشتقه معالاتی شد. قرار داد آتی یاforward contract یکی از انواع معاملات مشتقه است. پیدایش آن از اواسط قرن نوزده و در اروپا بوده است.  
پس از پیدایش بازارهای معاملاتی بورس و سهام کم‌کار آمدی و نقاط ضعف معاملات عادی سهام سبب ایجاد ابزار های مشتقه معالاتی شد. قرار داد آتی یاforward contract یکی از انواع معاملات مشتقه است. پیدایش آن از اواسط قرن نوزده و در اروپا بوده است.  
شبیه این نوع معاملات در اسلام و تحت عنوان معاملات سلف وجود داشته است. ولکن از مسلمات فقه بطلان قراردادهای دین به دین است. ارائه مدل جایگرین برای معاملات سلف بدین صورت است که ماهیت آن را از عقد به تعهد تغییر دهیم. همین نکته فرق بین معاملات سلف و آتی می باشد.
شبیه این نوع معاملات در اسلام و تحت عنوان معاملات سلف وجود داشته است. ولکن از مسلمات فقه بطلان قراردادهای دین به دین است. ارائه مدل جایگرین برای معاملات سلف بدین صورت است که ماهیت آن را از عقد به تعهد تغییر دهیم. همین نکته فرق بین معاملات سلف و آتی می باشد.
مراجع تقلید اکثرا در مورد این نوع معاملات اظهار نظر نکرده اند. آیت الله العظمی مکارم معاملات آتی را باطل می دانند. فقهای معاصر هچون آیت الله عندلیبی و حجة الاسلام موسویان قائل به مشروعیت این قراردادها شده اند.   
مراجع تقلید اکثرا در مورد این نوع معاملات اظهار نظر نکرده اند. آیت الله العظمی مکارم معاملات آتی را باطل می دانند. فقهای معاصر هچون آیت الله عندلیبی و حجة الاسلام موسویان قائل به مشروعیت این قراردادها شده اند.   
۶٬۸۸۰

ویرایش