پذیره در اجاره زمین وقفی (منابع مطالعاتی): تفاوت میان نسخه‌ها

بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
{{منابع مطالعاتی}}
{{منابع مطالعاتی}}
[[پذیره در اجاره زمین وقفی]] وجهی است که متولی در ابتدای انعقاد قرارداد اجاره‌ی عرصه‌های وقفی از مستأجر می‌تواند اخذ نماید. مهم‌ترین اثر پذیره ایجاد حق اولویت برای مستأجر و ایجاد محدودیت در حدود مالکیت موقوف‌علیهم است. بر خلاف وقف، پذیره ریشه‌ای در فقه ندارد و تنها در قانون به آن اشاره شده است.
[[پذیره در اجاره زمین وقفی]] وجهی است که متولی در ابتدای انعقاد قرارداد اجاره‌ی عرصه‌های وقفی از مستأجر می‌تواند اخذ نماید. مهم‌ترین اثر پذیره ایجاد حق اولویت برای مستأجر و ایجاد محدودیت در حدود مالکیت موقوف‌علیهم است. بر خلاف وقف، پذیره ریشه‌ای در فقه ندارد و تنها در قانون به آن اشاره شده است.
حق پذیره بعد از انقلاب در قانون تشکیلات و‌اختیارات سازمان حج و اوقاف و امور خیریه مصوب ۶۳/۱۰/۲ به رسمیت شناخته شده که به سه صورت ابتدایی، انتقالی و اهدایی تقسیم می‌شود. [[حق پذیره ابتدایی]]، وجهی است که به هنگام ایجار اراضی موقوفه در مقابل حق تملک اعیان برای مستاجر، به نفع موقوفه اخذ می‌شود. [[حق پذیره انتقالی]] به هنگام نقل و انتقال رقبات دریافت خواهد شد. [[حق پذیره اهدایی]] وجهی است که به هنگام استیجار قانونی به موقوفه تقدیم یا اهدا می گردد.  
حق پذیره بعد از انقلاب در قانون تشکیلات و‌اختیارات سازمان حج و اوقاف و امور خیریه مصوب ۶۳/۱۰/۲ به رسمیت شناخته شده که به سه صورت ابتدایی، انتقالی و اهدایی تقسیم می‌شود. [[حق پذیره ابتدایی]]، وجهی است که به هنگام ایجار اراضی موقوفه در مقابل حق تملک اعیان برای مستاجر، به نفع موقوفه اخذ می‌شود. [[حق پذیره انتقالی]] به هنگام نقل و انتقال رقبات دریافت خواهد شد. [[حق پذیره اهدایی]] وجهی است که به هنگام استیجار قانونی به موقوفه تقدیم یا اهدا می گردد.  


بر خلاف فقه امامیه و قانون مدنی ایران، در میان اهل سنت فقیهانی به مقوله پذیره پرداخته‌اند که در اصطلاح آنان «[[حِکر]]» گفته می‌شود. سازمان اوقاف و امور خیریه به منظور حفظ ‌وقفیت ملک، قراردادهای اجاره بلند مدت با شرط ضمنی پرداخت مبلغ مشخصی تحت عنوان پذیره طراحی کرده است که علاوه بر تامین منافع موقوف علیهم، موقوفه را از حالت وقف خارج نمی سازد. این اقدام در [[آستان قدس رضوی]] تحت عنوان «[[حق تقدیمی]]» اجرا شده است.
بر خلاف فقه امامیه و قانون مدنی ایران، در میان اهل سنت فقیهانی به مقوله پذیره پرداخته‌اند که در اصطلاح آنان «[[حِکر]]» گفته می‌شود. سازمان اوقاف و امور خیریه به منظور حفظ ‌وقفیت ملک، قراردادهای اجاره بلند مدت با شرط ضمنی پرداخت مبلغ مشخصی تحت عنوان پذیره طراحی کرده است که علاوه بر تامین منافع موقوف علیهم، موقوفه را از حالت وقف خارج نمی سازد. این اقدام در [[آستان قدس رضوی]] تحت عنوان «[[حق تقدیمی]]» اجرا شده است.  


بعد از روشن شدن ماهیت پذیره و انواع آن، در فقه معاصر به دنبال پاسخ این سؤالات هستیم که: پذیره به لحاظ فقهی از چه جایگاهی برخوردار است و آیا برای آن می‌توان سابقه‌ای فقهی بیان کرد؟ آیا شبیه نهاد پذیره عناوینی در فقه اسلامی وجود دارد؟ آیا امکان اخذ پذیره از باب اجاره بلند مدت و از باب اجاره تراکم وجود دارد؟ عنوان [[سرقفلی (منابع مطالعاتی)|سرقفلی]] با پذیره چه نسبتی دارد؟
بعد از روشن شدن ماهیت پذیره و انواع آن، در فقه معاصر به دنبال پاسخ این سؤالات هستیم که: پذیره به لحاظ فقهی از چه جایگاهی برخوردار است و آیا برای آن می‌توان سابقه‌ای فقهی بیان کرد؟ آیا شبیه نهاد پذیره عناوینی در فقه اسلامی وجود دارد؟ آیا امکان اخذ پذیره از باب اجاره بلند مدت و از باب اجاره تراکم وجود دارد؟ عنوان [[سرقفلی (منابع مطالعاتی)|سرقفلی]] با پذیره چه نسبتی دارد؟


== کتاب ==
== کتاب ==
خط ۴۲: خط ۴۲:


=== عربی ===
=== عربی ===
# حق الحکر دراسه تحلیلیه مقارنه، امنه حساوی غانم غانم، کارشناسی ارشد، دانشکده حقوق،دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایران، ۱۴۰۱ش.[https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/8f0dcb7e8122aea51b462ea711e87270 لینک چکیده]
# حق الحکر دراسه تحلیلیه مقارنه، امنه حساوی غانم غانم، کارشناسی ارشد، دانشکده حقوق، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایران، ۱۴۰۱ش.[https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/8f0dcb7e8122aea51b462ea711e87270 لینک چکیده]
# أحكام عقد الحكر في الفقه الإسلامي مقارناً بما عليه العمل في المملكة العربية السعودية، صالح بن سليمان بن حمد الحويس الموسى، رسالة دكتوراه، كلية الشريعة والدراسات الإسلامية، جامعة أم القرى، مکة المکرمة، السعودیة، ۱۴۲۸ق.[https://www.quranicthought.com/ar/books/أحكام-عقد-الحكر-في-الفقه-الإسلامي-رسال/ لینک دانلود]
# أحكام عقد الحكر في الفقه الإسلامي مقارناً بما عليه العمل في المملكة العربية السعودية، صالح بن سليمان بن حمد الحويس الموسى، رسالة دكتوراه، كلية الشريعة والدراسات الإسلامية، جامعة أم القرى، مکة المکرمة، السعودیة، ۱۴۲۸ق.[https://www.quranicthought.com/ar/books/أحكام-عقد-الحكر-في-الفقه-الإسلامي-رسال/ لینک دانلود]
۶٬۷۴۴

ویرایش