۲٬۶۴۵
ویرایش
(←لید) |
(←لید) |
||
خط ۲: | خط ۲: | ||
[[فقه و اخلاق]] و نسبت این دو با یکدیگر از مباحث مهم و قدیمی در حوزه دینپژوهی است. تاریخ این بحث در اسلام به اختلافات بین اشاعره و معتزله برمیگردد. این بحث در سنتهای دیگر ادیان نیز مطرح بوده و هست. تقدم هر کدام از فقه و اخلاق بر یکدیگر و تأثیر هر کدام بر دیگری، نتایج بسیار متفاوتی را به دنبال خواهد داشت. با رشد محافل روشنفکری در ایران این موضوع از مباحث به روز و پرطرفدار شده است. بنابراین فقه معاصر به دنبال تبیین و توضیح حکم و موضوع این مسئله است. | [[فقه و اخلاق]] و نسبت این دو با یکدیگر از مباحث مهم و قدیمی در حوزه دینپژوهی است. تاریخ این بحث در اسلام به اختلافات بین اشاعره و معتزله برمیگردد. این بحث در سنتهای دیگر ادیان نیز مطرح بوده و هست. تقدم هر کدام از فقه و اخلاق بر یکدیگر و تأثیر هر کدام بر دیگری، نتایج بسیار متفاوتی را به دنبال خواهد داشت. با رشد محافل روشنفکری در ایران این موضوع از مباحث به روز و پرطرفدار شده است. بنابراین فقه معاصر به دنبال تبیین و توضیح حکم و موضوع این مسئله است. | ||
آنچه در فقه معاصر به دنبال آن | آنچه در فقه معاصر به دنبال آن هستیم: نسبت بین فقه و اخلاق چیست؟ وظیفه مکلف در احکام فقهی که با احکام اخلاقی تعارض دارد چیست؟ آیا احکام اخلاقی الزامآور است؟ | ||
آنچه میان فقهای سنتی معمول و رایج است تقدم فقه بر اخلاق است و ایشان الزامی که در عمل به احکام فقهی قائل هستند را در احکام اخلاقی نیستند. در میان روشنفکران معاصر [[ابوالقاسم فنایی]] به تقدم اخلاق بر فقه قائل است و در نتیجه احکام فقهی معارض با احکام اخلاقی را قابل عمل نمیداند. از مخالفین این دیدگاه میتوان به [[طه حسین]] مصری اشاره کرد. | آنچه میان فقهای سنتی معمول و رایج است تقدم فقه بر اخلاق است و ایشان الزامی که در عمل به احکام فقهی قائل هستند را در احکام اخلاقی نیستند. در میان روشنفکران معاصر [[ابوالقاسم فنایی]] به تقدم اخلاق بر فقه قائل است و در نتیجه احکام فقهی معارض با احکام اخلاقی را قابل عمل نمیداند. از مخالفین این دیدگاه میتوان به [[طه حسین]] مصری اشاره کرد. |
ویرایش