حق در فقه (منابع مطالعاتی): تفاوت میان نسخه‌ها

جز
(صفحه‌ای تازه حاوی «حق در فقه به معنای امتیازی است که از سوی شرع براى کسى در نظر گرفته شده و دیگران موظف به رعایت آن هستند. گرچه بحث از معنای حق سابقه‌ای طولانی در تاریخ فقه داشته؛ اما امروزه بنا به گسترش دانش حقوق و رابطه ویژه‌اش با برخی حوزه‌های فقهی، پژوهشگر...» ایجاد کرد)
 
 
(۵ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۳ کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
[[حق در فقه]] به معنای امتیازی است که از سوی شرع براى کسى در نظر گرفته شده و دیگران موظف به رعایت آن هستند. گرچه بحث از معنای حق سابقه‌ای طولانی در تاریخ فقه داشته؛ اما امروزه بنا به گسترش دانش حقوق و رابطه ویژه‌اش با برخی حوزه‌های فقهی، پژوهشگران و فقیهان معاصر به بازپژوهی این مفهوم پرداخته‌اند.
{{منابع مطالعاتی}}


معنای عمومی حق در فقه شامل معنای «مِلک»، «حكم» و «حق به معنای خاص» است. حقّ ابوت، حقّ ولایت برای حاكم، حقّ وصایت، حقّ حضانت و ...  از جمله مصادیق معنای عمومی حق هستند. دومین معنای آن، «حق به معنای خاص» است و از آنجا که قسیم  معنای ملک و حكم است بر مقابل آنها قرار می‌گیرید. در عباراتی همچون «امکان اسقاط حق» و «نقل و انتقال حق» همین معنای خاص حق در نظر گرفته شد. بررسی معنای حق در فقه، اثر ویژه‌ای در پیشفرض‌های مربوط به [[کرامت انسان]]، تفسیر نصوص دینی، نسبت حق و حکم شرعی و مسائلی از این دست دارد.
[[حق در فقه]] امتیازی است که از سوی شرع براى افراد در نظر گرفته می‌شود و دیگران موظف به رعایت آن هستند. بحث از معنای حق سابقه‌ای طولانی در تاریخ فقه داشته؛ اما امروزه بنا به گسترش دانش حقوق و رابطه ویژه‌اش با برخی حوزه‌های فقهی، پژوهشگران و فقیهان معاصر به بازپژوهی این مفهوم پرداخته‌اند.  


بر همین اساس می‌توان پرسید که معنای حق در فقه چه ارتباطی با حق در دانش حقوق دارد؟ آیا پیش‌فرضهای حقوقی «حق» و پیش‌فرضهای فقهی آن یکسانند؟ معیار ذاتی یا عرضی بودن حق از دیدگاه فقه چیست؟ آیا تحدید یا اسقاط حق فقط از طریق اراده فردی ممکن است یا فقه به نهادهای غیرفردی نیز اجازه اسقاط حق افراد را می‌دهد؟ محدوده امکان تحدید یا اسقاط حق چقدر است؟ پژوهشگرامن معاصر فقه ـ به ویژه در ادبیات فارسی بحث ـ به بررسی این پرسشها پرداخته‌اند.
معنای عمومی حق در فقه شامل معنای «مِلک»، «حكم» و «حق به معنای خاص» است. حقّ ابوت، حقّ ولایت برای حاكم، حقّ وصایت، حقّ حضانت و ...  از جمله مصادیق معنای عمومی حق هستند. دومین معنای آن، «حق به معنای خاص» است و از آنجا که قسیم  معنای ملک و حكم است در مقابل آنها قرار می‌گیرد. در عباراتی همچون «امکان اسقاط حق» و «نقل و انتقال حق» همین معنای خاص حق در نظر گرفته می‌شود. بررسی معنای حق در فقه، اثر ویژه‌ای در پیش‌فرض‌های مربوط به [[کرامت انسان]]، تفسیر نصوص دینی، نسبت حق و حکم شرعی و مسائلی از این دست دارد.
 
بر همین اساس می‌توان پرسید که معنای حق در فقه چه ارتباطی با حق در دانش حقوق دارد؟ آیا پیش‌فرض‌های حقوقی «حق» و پیش‌فرض‌های فقهی آن یکسانند؟ معیار ذاتی یا عرضی بودن حق از دیدگاه فقه چیست؟ آیا تحدید یا اسقاط حق فقط از طریق اراده فردی ممکن است یا فقه به نهادهای غیرفردی نیز اجازه اسقاط حق افراد را می‌دهد؟ محدوده امکان تحدید یا اسقاط حق چقدر است؟


==کتاب==
==کتاب==
خط ۵۴: خط ۵۶:
===فارسی===
===فارسی===
#موجبات حق درفقه وحقوق موضوعه، فیروزه شری‌زاده، کارشناسی ارشد،  دانشگاه قرآن و حدیث، پردیس تهران، ۱۳۹۷ش. [https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/65d68928d2d53e8f6b9f2025d483adfa/search/2e5424bd6f6e3e99776caa061b9698a2 پایان‌نامه را اینجا ببینید.]
#موجبات حق درفقه وحقوق موضوعه، فیروزه شری‌زاده، کارشناسی ارشد،  دانشگاه قرآن و حدیث، پردیس تهران، ۱۳۹۷ش. [https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/65d68928d2d53e8f6b9f2025d483adfa/search/2e5424bd6f6e3e99776caa061b9698a2 پایان‌نامه را اینجا ببینید.]
#اصالت حق یا تکلیف درحقوق ایران و فقه امامیه، سجاد ملک‌پور،دانشکده حقوق و الهیات، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کارشناسی ارشد، ۱۳۹۶ش. [https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/c8175325888975a806baa119c75542b0/search/f9c1b7f1a0e85dc5680224c28ab01f02 پایان‌نامه را اینجا ببینید.]
#اصالت حق یا تکلیف درحقوق ایران و فقه امامیه، سجاد ملک‌پور، دانشکده حقوق و الهیات، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کارشناسی ارشد، ۱۳۹۶ش. [https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/c8175325888975a806baa119c75542b0/search/f9c1b7f1a0e85dc5680224c28ab01f02 پایان‌نامه را اینجا ببینید.]
#ماهیت حق از نگاه فقیهان امامیه، رضا پورصدقی الانق، کارشناسی ارشد، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه تهران، ۱۳۹۴ش. [https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/8e1395c8c2cef33aa21ed52a9c4e8d4e/search/12a663288562014a8c58d142f8144f54  پایان‌نامه را اینجا ببینید.]
#ماهیت حق از نگاه فقیهان امامیه، رضا پورصدقی الانق، کارشناسی ارشد، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه تهران، ۱۳۹۴ش. [https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/8e1395c8c2cef33aa21ed52a9c4e8d4e/search/12a663288562014a8c58d142f8144f54  پایان‌نامه را اینجا ببینید.]
#اسقاط حق: مطالعه تطبیقی در فقه اسلامی و حقوق ایران، محمد مولودی‌قلایچی، کارشناسی ارشد،  دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، ۱۳۷۵ش. [https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/c9e6e49aa985e940644f89ed4bcf2e86/search/f9c1b7f1a0e85dc5680224c28ab01f02 پایان‌نامه را اینجا ببینید.]
#اسقاط حق: مطالعه تطبیقی در فقه اسلامی و حقوق ایران، محمد مولودی‌قلایچی، کارشناسی ارشد،  دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، ۱۳۷۵ش. [https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/c9e6e49aa985e940644f89ed4bcf2e86/search/f9c1b7f1a0e85dc5680224c28ab01f02 پایان‌نامه را اینجا ببینید.]
===عربی===
===عربی===
#منهج الفقه الإسلامى فى إثبات الحق وتوثيقه، أحمد بن دخيل‌الله الردادى، کارشناسی ارشد، المعهد الأعلى للشريعة جامعة الزيتونة، تونس، ۲۰۰۰م.
#منهج الفقه الإسلامى فى إثبات الحق وتوثيقه، أحمد بن دخيل‌الله الردادى، کارشناسی ارشد، المعهد الأعلى للشريعة جامعة الزيتونة، تونس، ۲۰۰۰م.
#الإبراء من الحق في الفقه الإسلامي، صالح بن عبدالرحمن بن سليمان المحيميد، رساله دکتری، المعهد العالي للقضاء، جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية، السعودية، ۱۹۸۵م، ۱۴۰۵ق.
#الإبراء من الحق في الفقه الإسلامي، صالح بن عبدالرحمن بن سليمان المحيميد، رساله دکتری، المعهد العالي للقضاء، جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية، السعودية، ۱۹۸۵م، ۱۴۰۵ق.
[[رده:منابع مطالعاتی مبانی فقه]]