۶٬۷۴۴
ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش |
|||
خط ۱: | خط ۱: | ||
{{ | {{منابع مطالعاتی}} | ||
[[حقوق نسلهای آینده]] با تصویب منشور ملل متحد (در سال ۱۹۴۵ میلادی) وارد معادلات حقوقی شد. پژوهشگران فقه اسلامی نیز بهصورت محدود به مسائل پیرامون آن پرداختهاند. این مسئله با [[فقه محیط زیست]]، مسئله بهرهبرداری از منابع طبیعی و مفوم عدالتِ بیننسلی، ارتباط وثیق دارد. پرسش اساسی درباره این مسئله این است که چگونه میتوان برای آیندگان ـ به مثابه موضوعی که هنوز وجود ندارد ـ حقی در نظر گرفت و درباره آن حکم شرعی داد. علاوه بر این محدودیت استفاده از منابع طبیعی (همچون معادن و منابع نفت و گاز) و قوانین حفاظت از محیط زیست نیازمند حد زدن به حق آزادی افراد فعلیِ بشر است. مدافعان حفظ حقوق آیندگان معتقدند، از آنجا که خداوند زمین را برای تمامی نسلها و نه فقط نسل کنونی بشر آفریده است، انسانها موظفند به گونهای از منابع آن استفاده کنند که منافع نسلهای آینده به خطر نیافتد. | [[حقوق نسلهای آینده]] با تصویب منشور ملل متحد (در سال ۱۹۴۵ میلادی) وارد معادلات حقوقی شد. پژوهشگران فقه اسلامی نیز بهصورت محدود به مسائل پیرامون آن پرداختهاند. این مسئله با [[فقه محیط زیست]]، مسئله بهرهبرداری از منابع طبیعی و مفوم عدالتِ بیننسلی، ارتباط وثیق دارد. پرسش اساسی درباره این مسئله این است که چگونه میتوان برای آیندگان ـ به مثابه موضوعی که هنوز وجود ندارد ـ حقی در نظر گرفت و درباره آن حکم شرعی داد. علاوه بر این محدودیت استفاده از منابع طبیعی (همچون معادن و منابع نفت و گاز) و قوانین حفاظت از محیط زیست نیازمند حد زدن به حق آزادی افراد فعلیِ بشر است. مدافعان حفظ حقوق آیندگان معتقدند، از آنجا که خداوند زمین را برای تمامی نسلها و نه فقط نسل کنونی بشر آفریده است، انسانها موظفند به گونهای از منابع آن استفاده کنند که منافع نسلهای آینده به خطر نیافتد. | ||
ویرایش