جرائم سلبی (منابع مطالعاتی): تفاوت میان نسخه‌ها

بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
{{منابع مطالعاتی}}
{{منابع مطالعاتی}}
[[جرم سلبی]]، نوعی جرم که ناشی از ترک فعل است. ترک فعل‌ به‌معنای امتناع ارادی شخص از عمل به وظیفه‌ قانونی یا قراردادی است که بر عهده دارد. محدوده جرم‌انگاری ترک فعل‌ در سیستم‌های حقوق جزایی مبتنی بر فقه اسلام از مباحث چالشی [[فقه معاصر]] است. برخی با استناد به قاعده «التعزیر في کل معصية»، هر ترک واجبی را که نص خاصی در مورد مجازات آن وجود ندارد قابل جرم‌انگاری و تعزیر می‌دانند. مسئله دیگر مرتبط با ترک فعل در فقه، امکان ارتکاب جنایت مانند قتل از طریق ترک فعل است. نظرات فقها در این زمینه متفاوت است و منشأ این اختلاف به اثبات رابطه علیت و سببیت بین نتیجه مجرمانه و ترک فعل برمی‌گردد.
[[جرم سلبی]]، نوعی جرم که ناشی از ترک فعل است. ترک فعل‌ به‌معنای امتناع ارادی شخص از عمل به وظیفه‌ قانونی یا قراردادی است که بر عهده دارد. محدوده جرم‌انگاری ترک فعل‌ در سیستم‌های حقوق جزایی مبتنی بر فقه اسلام از مباحث چالشی [[فقه معاصر]] است. برخی با استناد به قاعده «التعزیر في کل معصية»، هر ترک واجبی را که نص خاصی در مورد مجازات آن وجود ندارد قابل جرم‌انگاری و تعزیر می‌دانند. مسئله دیگر مرتبط با ترک فعل در فقه، امکان ارتکاب جنایت مانند قتل از طریق ترک فعل است. نظرات فقها در این زمینه متفاوت است و منشأ این اختلاف به اثبات رابطه علیت و سببیت بین نتیجه مجرمانه و ترک فعل برمی‌گردد.  


قائلین به عدم اثبات مانند [[سید ابوالقاسم خویی]] و [[محمدحسن نجفی]] جرم را مستند به ترک فعل نمی‌دانند. در نقطه مقابل، موافقین اثبات به چند دسته تقسیم می‌شوند. بعضی به صورت مطلق و برخی دیگر در صورت وجود تعهد از جانب تارک، او را مسئول جرم و ضامن قرار می‌دهند. عده‌ای نیز علاوه بر تعهد، قصد جنایت را معتبر می‌دانند.  
قائلین به عدم اثبات مانند [[سید ابوالقاسم خویی]] و [[محمدحسن نجفی]] جرم را مستند به ترک فعل نمی‌دانند. در نقطه مقابل، موافقین اثبات به چند دسته تقسیم می‌شوند. بعضی به صورت مطلق و برخی دیگر در صورت وجود تعهد از جانب تارک، او را مسئول جرم و ضامن قرار می‌دهند. عده‌ای نیز علاوه بر تعهد، قصد جنایت را معتبر می‌دانند.  
خط ۵۵: خط ۵۵:
===عربی===
===عربی===
#الجريمة السلبية في الفقه الإسلامي مقارنة بالقانون الوضعي وتطبيقاتها المعاصرة، مرفت حمدي أحمد عبدالرسول، كلية دار العلوم، جامعة المنيا، مصر، ۲۰۱۹م. [http://db4.eulc.edu.eg/eulc_v5/Libraries/Thesis/BrowseThesisPages.aspx?fn=ThesisPicBody&BibID=12592549&TotalNoOfRecord=551&PageNo=1&PageDirection=First لینک متن پایان‌نامه]
#الجريمة السلبية في الفقه الإسلامي مقارنة بالقانون الوضعي وتطبيقاتها المعاصرة، مرفت حمدي أحمد عبدالرسول، كلية دار العلوم، جامعة المنيا، مصر، ۲۰۱۹م. [http://db4.eulc.edu.eg/eulc_v5/Libraries/Thesis/BrowseThesisPages.aspx?fn=ThesisPicBody&BibID=12592549&TotalNoOfRecord=551&PageNo=1&PageDirection=First لینک متن پایان‌نامه]
#الجرائم السلبية: دراسة فقهية مقارنة، محمد عوض هلال الشرعة، پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد، كلية الدراسات الفقهية والقانونية، جامعة آل البيت، اردن، ۲۰۰۹م.
#الجرائم السلبية: دراسة فقهية مقارنة، محمد عوض هلال الشرعة، پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد، كلية الدراسات الفقهية والقانونية، جامعة آل البيت، اردن، ۲۰۰۹م.
#نظرية الجريمة السلبية في الفقه الاسلامي، داود نعيم داود رداد، پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد، كلية الدراسات العليا، جامعة النجاح الوطنية، فلسطین، ۲۰۰۷م. [https://mobt3ath.com/pdf.php?ext=pdf&id=8909&tit=%D8%B1%D8%B3%D8%A7%D9%84%D8%A9_%D9%85%D8%A7%D8%AC%D8%B3%D8%AA%D9%8A%D8%B1_%D8%A8%D8%B9%D9%86%D9%88%D8%A7%D9%86___%D9%86%D8%B8%D8%B1%D9%8A%D8%A9_%D8%A7%D9%84%D8%AC%D8%B1%D9%8A%D9%85%D8%A9_%D8%A7%D9%84%D8%B3% لینک متن پایان‌نامه]
#نظرية الجريمة السلبية في الفقه الاسلامي، داود نعيم داود رداد، پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد، كلية الدراسات العليا، جامعة النجاح الوطنية، فلسطین، ۲۰۰۷م. [https://mobt3ath.com/pdf.php?ext=pdf&id=8909&tit=%D8%B1%D8%B3%D8%A7%D9%84%D8%A9_%D9%85%D8%A7%D8%AC%D8%B3%D8%AA%D9%8A%D8%B1_%D8%A8%D8%B9%D9%86%D9%88%D8%A7%D9%86___%D9%86%D8%B8%D8%B1%D9%8A%D8%A9_%D8%A7%D9%84%D8%AC%D8%B1%D9%8A%D9%85%D8%A9_%D8%A7%D9%84%D8%B3% لینک متن پایان‌نامه]
#الجرائم السلبية وتطبيقاتها في الفقه الإسلامي المقارن، ردينة إبراهیم حسین الرفاعي، پایان‌نامه دکتری، كلية الدراسات العليا، الجامعة الأردنية، ۱۹۹۷م. [https://ia904506.us.archive.org/12/items/fiqh10001/fiqh10382.pdf لینک متن پایان‌نامه]
#الجرائم السلبية وتطبيقاتها في الفقه الإسلامي المقارن، ردينة إبراهیم حسین الرفاعي، پایان‌نامه دکتری، كلية الدراسات العليا، الجامعة الأردنية، ۱۹۹۷م. [https://ia904506.us.archive.org/12/items/fiqh10001/fiqh10382.pdf لینک متن پایان‌نامه]
۶٬۷۴۴

ویرایش