کاربر:Khoshnudi/صفحه تمرین
بورسبازی در نگاه شریعت | |
---|---|
اطلاعات کتاب | |
نویسنده | سید عباس موسویان |
موضوع | فقه اقتصادی |
سبک | فقهی استدلالی |
زبان | فارسی |
تعداد صفحات | ۳۲۴ص |
قطع | وزیری (شومیز) |
اطلاعات نشر | |
ناشر | دانشگاه امام صادق(ع) |
محل نشر | تهران |
تاریخ نشر | ۱۳۹۹ |
نوبت چاپ | دوم |
شمارگان | ۱۰۰۰ |
بورسبازی در نگاه شریعت
گزارش کتاب
معرفی اجمالی
کتاب بورسبازی در نگاه شریعت در زمینه فقه اقتصادی و نوشته محمد توحیدی و سید عباس موسویان است. این کتاب در صدد است که ضمن بیان موضوع، تحلیل فقهی جامعی از ابعاد مختلف بورسبازی را ارائه دهد. نویسنده کتاب در کمتر موردی تحلیل شخصی ارائه کرده است. رویکرد غالب در این کتاب نقل نظریات و جمع آوری عناصر مشترک از میان کلمات صاحب نظران است. گستردگی ذکر اقوال ملال آور است. بیش از نیمی از کتاب شامل مطالبی است که با هدف نگارنده از بیان موضوع و حکم بورسبازی مناسبتی ندارد. کتاب از انسجام کافی برخوردار نیست و ارتباط بعضی از بخشهای آن با هم درک نمی شود.
نویسندگان
محمد توحیدی دانش آموخته دانشگاه امام صادق(علیه السلام) و دارای مدرک دکتری و کارشناسی ارشد مدیریت مالی میباشد. در حوزههای مدیریت مالی اسلامی، بازار سرمایه اسلامی، بانکداری اسلامی فعالیت تدریسی و پژوهشی دارد و کتب و مقالات متعددی از وی چاپ شده است.
سید عباس موسویان ریاست پژوهشکده نظامهای اسلامی را بر عهده داشت و عضو کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار و عضو شواری فقهی مشورتی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بود. وی ده سال در دروس خارج فقه و اصول شرکت داشت. مدرک کارشناسی ارشد اقتصاد نظری و دکترای تخصصی تفسیر و علوم قرآن از دانشگاه شهید بهشتی و مدرک دکترای فقه اقتصادی از حوزه علمیه قم را دریافت کرد. موسویان اولین جایزه علوم انسانی اسلامی در دومین کنگره بینالمللی علوم انسانی اسلامی را دریافت نمود. کتب و مقالات متعددی در حوزه مباحث اقتصادی نگاشته است. از جمله آثار علمی وی میتوان به بانکدارى اسلامى که در چندین جشنواره حائز رتبه شده است، کتاب پسانداز و سرمایهگذارى در اقتصاد اسلامى،کلیات نظام اقتصادى اسلام، ربا و مسائل عصر حاضر، پول و نظامهاى پولى، فلسفه اقتصاد اسلامى و بهره یا ربا اشاره کرد.
سید عباس موسویان در سال ۱۳۹۸ بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت.
ساختار و فهرست
کتاب مشتمل بر پیشگفتار و دو بخش و هفت فصل است:
بخش اول: موضوع شناسی بورسبازی
- کلیات بورسبازی
- بورسبازی و رفتارهای مخرب
- بورسبازی و عدم ثبات
بخش دوم: فقه بورسبازی
- مبانی فقهی بورسبازی
- فقه بورسبازی با فرض عدم رفتارهای مخرب
- فقه بورسبازی با فرض دستکاری بازار
- فقه بورسبازی با فرض استفاده از اطلاعات نهانی
محتویات کتاب
پیشگفتار
نویسنده به گزارش اجمالی از محتویات کتاب پرداخته است. بورسبازی را به عنوان محور اصلی کتاب معرفی کرده و در دو فصل بحث موضوعی و فقهی را مطرح کرده است.(ص۲۱-۲۳)
بخش اول: موضوع شناسی بورسبازی
فصل اول: کلیات بورسبازی
ابتدا به واژه شناسی (بورسبازی) پرداخته و تعاریف عمومی و تخصصی آن را ذکر کرده است. سپس تعاریف اصطلاحی مطرح شده توسط اقتصاد دانان را جمع آوری کرده و با تمرکز بر نقاط اشتراک به تعریف مشخصی رسیده است.(ص۲۷-۳۱)
چند معیار برای تحقق بورسبازی: معامله در زمان کوتاه، معامله با ریسک زیاد، عدم قصد نگهداری، قصد کسب سود از نوسانات قیمتی، عدم آگاهی و اطمینان.(ص۳۳)
سایر مفاهیم مالی همچون سرمایه گذاری، قمار بازی، آٰبیتراژ، پوشش ریسک از طریق بازارهای مشتقه را توضیح داده و به مقایسه این مفاهیم با مفهوم بورسبازی پرداخته است.(ص۳۳-۴۹)
بورسبازی را با توجه به ابزار تحلیل و مدت زمان معامله تقسیم بندی کرده و توضیحاتی در مورد بورسبازی آگاهانه و نا آگاهانه بیان کرده است. با ذکر مزایا و معایت بروسبازی این فصل را تمام کرده است.(ص۵۰-۷۳)
نقد
نویسنده در زمینه موضوع شناسی بسیار بیشتر از حد نیاز قلم فرسوده است. با توجه به رویکرد فقهی کتاب، این همه تعاریف از فرهنگ لغات گوناگون و اقتصاد دانان مختلف و تقسیم بندی ها تأثیری در بحث فقهی ندارد. علاوه بر این که نویسنده به هدف خود یعنی تشخیص و تبیین موضوع نرسیده است و یا دست کم در توان تفهیم آن قاصر بوده است. با اینکه بارها از واژه بورسبازی استفاده کرده است ولی اصلا مشخص نمی کند که واژه لاتین معادل با بورسبازی چیست و دقیقا در مورد چه مفهومی مینگارد و نقل اقوال میکند. همچنین نگارش بخاطر نقل اقوال مختلف افسار گسیخته شده است. در ابتدا بورسبازی را به سفته بازی تعریف میکند که بار معنایی منفی دارد در آخر از بورسبازی آگاهانه سخن میگوید که بار معنای مثبت دارد. تا اخر فصل اول چندین بار معیار های بورسبازی را معرفی میکند، گاهی سه و گاهی پنج معیار و گاهی بیشتر! در نهایت به صورت شفاف مشخص نمیشود که در مورد چه حقیقتی مطلب نگاشته است. هر چند با دقت و استفاده از اصلاحات فنی همانند معاملات اسکلپ و سویینگ و بورسبازی آگاهانه میتوان گمان برد که در مورد منظور نویسنده از بورسبازی همان تریدینگ است. ولی این نقطه مبهمی است که حتما نیاز به توضیح داشت.
فصل دوم: بورسبازی و رفتارهای مخرب
در این فصل دو نمونه از مصادیق رفتارهای مخرب مورد بررسی قرار گرفته است. دستکاری بازار که عبارت است از هر گونه دخالت در روند طبیعی بازار که مانع از تعیین قیمت عادلانه می شود. مورد دیگر استفاده از اطلاعات نهانی است بدین معنا که با در اختیار داشتن اطلاعات محرمانه کسب سود میشود. درپایان این فصل نیز سه مورد از ضرر و زیانهای ناشی از معاملات با اطلاعات نهانی را ذکر کرده است.(ص۷۵-۹۹)
نقد
نویسنده در عنوان این فصل بورسبازی را در کنار رفتارهای مخرب ذکر میکند که چنین برداشت میشود که فعالیتهای بروسبازانه سبب این رفتارهای تخریبی میشود. حال آنکه خودش تصریح دارد که این رفتارهای مخرب ممکن است توسط همه اقشار فعال در بازار صورت پذیرد(ص۸۰). در واقع محور اصلی این فصل رفتارهای مخرب در بازار است و ارتباطی با بورسبازی ندارد. چنانکه در بخش دوم و بیان حکم فقهی(ص۱۴۳)، محور بحث از اصطلاح بورسبازی خارج شده و دستکاری قیمتی و اطلاعات نهانی مورد توجه قرار میگیرد.
فصل سوم: بورسبازی و عدم ثبات
فصل سوم واکنش بازار به فعالیتهای بورسبازانه را مورد توجه قرار داده است. بر اساس فرضیه بازار کارا، بورس بازی سبب ایجاد تثبیت در بازارهای مالی می شود. به این صورت که اربیتراژگران با مشاهده عدم تعادل قیمتی وارد عمل شده و اثر انحرافات شناختی و باورهای گمراه کننده ای را خنثی می کنند.(ص۱۰۱-۱۰۸)
بورسبازی سبب وقوع نوسانات غیر طبیعی در بازارهای مالی می شود. عدم توان در کنترل هیجانات و رفتارهای گلهای علت اصلی نوسانات شدید است.(ص۱۰۹-۱۱۸)
بورسبازی میتواند قیمتها را از ارزش ذاتی و بنیادی منحرف کرده و سبب ایجاد حباب قیمتی شود. سپس تعاریف حباب را ذکر کرده و با ذکر عناصر مشترک به جمع بندی رسیده است. به تقسیم بندی انواع حباب قیمتی و نحوه شکل گیری آن پرداخته است. در انتهای این فصل اثرات مطلوب و مخرب حباب قیمتی را بیان کرده است.(ص۱۱۹-۱۳۷)
نقد
بخش دوم: فقه بورسبازی
فصل چهارم: مبانی فقهی بورسبازی
فصل پنجم: فقه بورسبازی با فرض عدم رفتارهای مخرب
فصل ششم: فقه بورسبازی با فرض دستکاری بازار
فصل هفتم: فقه بورسبازی با فرض استفاده از اطلاعات نهانی
فایل یا لینک کتابخانه
پانویسها
منابع
- قرآن کریم.