کاربر:Mkhaghanif/صفحه تمرین۳

از دانشنامه فقه معاصر

تلقیح مصنوعی

اهمیت و جایگاه

لقاح مصنوعی در اصطلاح به معنای آبستن شدن زن به کمک وسائل پزشکی و آلات مصنوعی بدون انجام عمل مقاربت و نزدیکی است. بارداری با این روش‌ها پرسش‌هایی درباره نسب، ارث، ثبوت عده، خرید و فروش اسپرم، تخمک و جنین، و اجاره رحم ایجاد کرده است. در سالهای اخیر آثار متعددی در این زمینه از سوی برخی فقها و پژوهش‌گران این موضوع منتشر شده است؛ همانند دروس آیت الله مکارم شیرازی با عنوان «بحوث فقهیة هامة»، آیت الله محمد مومن با نام «کلمات سدیدة»، سید محمدرضا سیستانی در کتاب «وسائل الانجاب الصناعیة»، محمدجواد فاضل لنکرانی کتاب «تلقیح مصنوعی»، حسین شوپایی جویباری در «تلقیح مصنوعی در آینه فقه» [۱]و ...


به طور کلی در تکوین کودک وجود سه رکن اسپرم، تخمک و رحم ضرورت دارد که فقدان یا عدم کارکرد صحیح هریک، فرآیند بارداری را با مشکل مواجه می‌کند، راهکار درمانی جهت رفع مانع باروری ارکان مذکور به ترتیب اهدای اسپرم، اهدای تخمک و رحم جایگزین است. بنابر این بارداری مصنوعی به روش‌های مختلفی مثل استفاده از اسپرم شوهر (در زمان حیات و بعد از مرگ او)، استفاده از اسپرم مرد بیگانه، اهدای تخمک و استفاده از رحم جایگزین (اهدای جنین) انجام می‌شود.

  • الف) تلقیح داخل رحمی (IUI) : در این روش اسپرم یا تخمک به داخل رحم زن تزریق می‌شود و عملیات لقاح و تشکیل جنین در داخل رحم شکل می گیرد. .
  • ب) تلقیح خارج رحمی (IVF): به این صورت را که نمونه اسپرم مرد و تخمک زن گرفته می‌شود سپس در آزمایشگاه جنین شناسی آنها را در لوله آزمایش و محیط کشت، مجاور یکدیگر قرار می‌دهند تا اسپرم وارد تخمک شود و جنین در خارج رحم و محیط آزمایشگاهی شکل می گیرد، جنین تک سلولی شروع به تقسیم می‌کند و یک جنین چند سلولی ایجاد می‌شود و سپس جنین را به رحم زن منتقل می‌کنند.

تلقیح داخل رحمی

تلقیح داخل رحمی اسپرم شوهر در جایی استفاده می‌شود که شوهر قادر نباشد به روش طبیعی و مقاربت اسپرم خود را به رحم همسرش منتقل کند ،در این صورت باید اسپرم شوهر به صورت حلال و در حال استمتاع از همسرش از او گرفته پس از بررسی های آزمایشگاهی و تقویت آن، به رحم همسرش تزریق شود.

در این روش گاه ممکن است اسپرم مردی به جز شوهر گرفته و در داخل رحم زن تزرق شود. چنان که از نظر زمان تزریق نیز به قبل و بعد از مرگ مرد صاحب اسپرم تقسیم می‌شود.

تلقیح خارج رحمی

تلقیح خارج از رحم با تکیه بر این که اسپرم متعلق به چه کسی است دارای دو شاخه تلقیح اسپرم شوهر و تلقیح اسپرم مرد بیگانه می‌شود

و از سوی دیگر از جهت محیط نگهداری جنین به دو شاخه تلقیح آزمایشگاهی و رحم جایگزین تقسیم می‌شود

چنان که از جهت زمان تلقیح نیز می‌تواند قبل و پس از مرگ مرد صاحب اسپرم را در بربگیرد

رحم جایگزین

رحم جایگزین یا مادر جانشین را رحم اجاره‌ای در واقع یکی از روش‌های تلقیح خارج رحمی است. که به دلیل دخالت فردی دیگر و استفاده از رحم او برای نگهداری جنین محل توجه قرار گرفته است

اهدای تخمک

در این روش تخمک یک زن در زمان مناسب تخم‌گذاری از او گرفته و پس از نگهداری در آزمایشگاه به رحم زن دیگری تزریق می‌شود.

تلقیح پس از مرگ مرد

تلقیح پس از مرگ شوهر در موردی انجام می‌شود که اسپرم مرد در زمان حیات و زوجیت او گرفته پس از انجماد در بانک اسپرم نگهداری شود. و پس از مرگ شوهر بخواهند آن را به رحم همسرش تزریق کنند.

تلقیح پس از مرگ نیز از چند زاویه قابل بررسی است

  • نخست تلقیح اسپرم شوهر زن که قبل از مرگ گرفته شده است. که این تلقیح می‌تواند دو صورت داخل رحمی و بیرون از رحمی و آزمایشگاهی باشد
    • تلقیح داخل رحمی
    • تلقیح بیرون از رحم
  • دوم: تلقیح اسپرم مرد بیگانه که قبل از مرگ او گرفته شده باشد
    • تلقیح داخل رحمی اسپرم مرد بیگانه پس از مرگ او
    • تلقیح خارج از رحم اسپرم مرد بیگانه پس از مرگ او

جواز این روش وابسته به پاسخ این پرسش است که آیا با مرگ علقه زوجیت از بین می‌رود یا خیر؟ پاسخ این پرسش را می‌توان از مباحثی مثل غسل و کفن کردن زوجه و عده وفات و... پیگیری کرد. اکثر قریب به اتفاق فقها قائلند بعد از مرگ زوج یا زوجه، رابطه زوجیت از بین رفته است و رابطه زوجیت با مرگ منتفی می‌شود. چنان‌که صاحب حدائق [۲] و سید محسن حکیم [۳] بر همین مدعا تصریح کرده‌اند.

با پذیرش این نکته که پس از مرگ یکی از زوجین رابطه زوجیت از بین می‌رود آن‌گاه تفاوتی بین تزریق اسپرم شوهر سابق با مرد بیگانه وجود نخواهد داشت.

آثار فقهی و حقوقی

حکم به حرمت اهدای اسپرم اجنبی در احکام وضعی همچون مسأله نسب شرعی طفل متولد شده از طریق لقاح مصنوعی ،ارث ،محرمیّت ،نفقه ،خرید و فروش اسپرم و.. تاثیرگذار خواهد بود .که در کتب تفصیلی همچون وسائل الانجاب الصناعیه استاد سید محمد رضا سیستانی و کلمات سدیده شیخ محمد مومن قمی و تقریرات دروس استاد شیخ حسین شوپایی جویباری به آن پرداخته شده است.

پانویس

  1. به قلم سید محسن مرتضوی
  2. بحرانی، الحدائق الناضرة، ج۳، ص۳۸۹.
  3. حکیم، مستمسک، ج۴، ص۱۶۵.

منابع

  • حکیم، سید محسن، مستمسک العروة الوثقی، چاپ اول، دار التفسیر، قم، ۱۴۱۶ق.
  • مرتضوی، سید محسن، تلقیح مصنوعی در آینه فقه، چاپ اول، قم، بوستان کتاب، ۱۳۹۷ش.