بازی‌های رایانه‌ای (منابع مطالعاتی)

نسخهٔ تاریخ ‏۱۹ اکتبر ۲۰۲۲، ساعت ۱۵:۰۴ توسط Rezashams (بحث | مشارکت‌ها) (←‏مقاله: اصلاح ارقام)

بازی‌های رایانه‌ای یکی از ابزارهای سرگرمی در عصر نوین است که توجه مخاطبان زیادی را به خود جلب کرده است. حکم فقهی بازی‌های رایانه‌ای ممکن است تحت عناوینی نظیر قمار، لهو، لعب یا لغو قرار گیرد. این عناوین در برخی مصادیق حرمت را به خود اختصاص داده‌اند. در مورد حکم شرعی بازی‌های کامپیوتری بهترین مرجع رجوع به عرف است تا ببینیم که آیا آلت قمار شده یا نه؟ تمام فقیهان بازی با وسیله‌ای که در عرف آلت قمار شناخته شود یعنی ابزار بازی به قصد برد و باخت باشد را حتی بدون این نیت حرام می‌دانند.

آخرین ویرایش: ۱۴۰۱/۷/۲۷

همه منابع مطالعاتی

در مورد بازی‌های یارانه‌ای سوالات فقهی حول گرفتن مبلغ در قبال اجاره دادن مکان برای بازی های یارانه ای، بدون برد و باخت انجام دادن این بازی‌ها ، آلت قمار شناخته شدن و پرسش می‌شود که فقه متکفل به پاسخ به این سوالات است.

کتاب

فارسی

  1. احکام بازی‌های رایانه ای، محمود صادقی، قم، انتشارات معروف، ۱۳۹۴ش. صفحات ابتدایی کتاب را از اینجا ببینید

عربی

مقاله

فارسی

  1. نقش انواع پرداخت کننده‌های مالی در قماربودن بازی‌های رایانه ای، محمد علی خادمی کوشا و عسکر درخشان دوست، فصلنامه فقه، شماره ۱۰۹، بهار ۱۴۰۱ش. مقاله را از اینجا ببینید
  2. موضوع‌شناسی قمار در پرداخت‌های پس از باخت در بازی‌های رایانه ای، محمدعلی خادمی کوشا و محمود عبداللهی، فصلنامه جستارهای فقهی و اصولی، شماره ۲، سال ۸، ۱۴۰۱ش. مقاله را از اینجا ببینید
  3. جستاری در مشروعیت پرداخت عوض در بازی‌های رایانه ای، بی‌بی رحیمه ابراهیمی، فصلنامه مطالعات فقه و حقوق اسلامی، شماره ۲۲، بهار و تابستان ۱۳۹۲ش. مقاله را از اینجا ببینید
  4. بازشناسی بازی دیجیتال از قماربازی دیجیتال (مطالعه فقهی–حقوقی)، مرتضی وصالی ناصح، سومین کنفرانس ملی بازی‌های رایانه ای؛ فرصت‌ها و چالش‌ها، ۱۳۹۶ش. مقاله را از اینجا ببینید

عربی

  1. الألعاب الإلكترونية وأحكامها في الفقه الإسلامي، عيد أحمد الهادي عثمان، مجلة قطاع الشريعة و القانون، العدد ۱۲، ۲۰۲۱م. مم
  2. المسابقات في الألعاب الإلكترونية مفهومها و أحكامها في الفقه الإسلامي، أسماء عبدالمهدي المصري، مجلة الجامعة الإسلامية للدراسات الشرعية و القانونية، المجلد ۲۷، العدد ۴، ۲۰۱۹م. مم
  3. الألعاب الإلكترونية و أحكامها الشرعية دراسة فقهية مقارنة، منال بنت سليم بن رويفد الصاعدي، مجلة الجمعية الفقهية السعودية، العدد ۴۹، ۲۰۲۰م. مم
  4. الآثار السلبية للألعاب الإلكترونية على الأطفال وعلاجها في الفقه الإسلامي، إيمان محمد محمد عطية الغالي، مجلة كلية الدراسات الإسلامية و العربية للبنات بدمنهور، المجلد ۶، العدد ۳، ۲۰۲۱م. مم
  5. الألعاب الإلکترونیة بین الترویح و الإدمان دراسة فقهیة مقارنة، أحمد عطاالله عبدالباسط، مجلة كلية اللغة العربية بأسيوط، المجلد ۳۴، العدد ۱، ۲۰۱۵م. مم

پایان‌نامه

فارسی

  1. مسئولیت کیفری تولیدکنندگان بازی‌های رایانه ای با نگاهی به فقه امامیه، سمیرا دهقان، کارشناسی ارشد، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آیت‌الله‌العظمی بروجردی (ره)، ۱۳۹۶ش. اطلاعات پایان‌نامه را از اینجا ببینید
  2. بازی‌های رایانه‌ای از منظر فقه جعفری، محمدجواد خرمی، کارشناسی ارشد، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، مجتمع دانشگاهی ولیعصر (عج)، ۱۳۹۲ش. اطلاعات پایان‌نامه را از اینجا ببینید

عربی

سایر منابع

  1. بازی‌های رایانه‌ای و قاعده لاضرر، سید مهدی نریمانی، یادداشت اینترنتی، مجله الکترونیک فقه و بازی‌های مجازی. از اینجا ببینید
  2. کتب ضاله و بازی‌های رایانه‌ای، محمدرضا ملائی، یادداشت اینترنتی، مجله الکترونیک فقه و بازی‌های مجازی. از اینجا ببینید
  3. خرید و فروش بازی‌های رایانه‌ای آسیب‌زا، حرام است، مرتضی جوادی آملی، گفتگو با شبکه اجتهاد، مجله الکترونیک فقه و بازی‌های مجازی. از اینجا ببینید
  4. برخورد حاکمیتی با بازی‌های آسیب‌زا، مشروع نیست، سید محمدعلی ایازی، گفتگو با شبکه اجتهاد، مجله الکترونیک فقه و بازی‌های مجازی. از اینجا ببینید
  5. قمار با کاربران کافر جایز است، سید محمد حسینی زنجانی، گفتگو با شبکه اجتهاد، مجله الکترونیک فقه و بازی‌های مجازی. از اینجا ببینید
  6. اکانت مالیت دارد، ربطی هم به قمار ندارد!، محمدعلی گرامی قمی، گفتگو با شبکه اجتهاد، مجله الکترونیک فقه و بازی‌های مجازی. از اینجا ببینید
  7. ملاک حسن و قبح بازی‌های رایانه‌ای، عقلایی است نه فقهی، سید محمدصادق علم‌الهدی، گفتگو با شبکه اجتهاد، مجله الکترونیک فقه و بازی‌های مجازی. از اینجا ببینید