فقه معاصر:شیوه‌نامه/کلیات

از دانشنامه فقه معاصر
نسخهٔ تاریخ ‏۲۳ فوریهٔ ۲۰۲۱، ساعت ۰۸:۳۷ توسط Hasanejraei (بحث | مشارکت‌ها) (←‏شیوه‌نامه ارجاعات: افزودن شیوه‌نامه ارجاعات درون‌متنی و فهرست منابع)

دانشنامه فقه معاصر دانشنامه‌ای است برخط که تلاش می‌کند واژگان علمی مرتبط با فقه معاصر را به صورت مقاله‌/مدخل‌های گزارشی معرفی کند این دانشنامه در گام نخست اطلاعات موجود در فقه معاصر را گردآوری خواهد کرد در این دانشنامه فقه معاصر عبارت است از:


دایره موضوعات

  • در دانشنامه فقه معاصر فقط درباره عناوینی مقاله نوشته می‌شود که در دایره فقه معاصر قرار دارند. بنابر این درباره مفاهیم فقهی و اصولی پرکاربرد که در سرتاسر فقه حضور دارند مقاله‌ای نوشته نخواهد شد.

شیوه‌‌نامه‌های نگارشی

  • شیوه نگارش متون بر اساس شیوه‌نامه مصوبه فرهنگستان ادب فارسی خواهد بود. و ویرایش متون نیز بر همین اساس است.

شیوه‌نامه ارجاعات

  • برای ارجاعات از شیوه پانویس استفاده می‌شود (نه درون متنی).
  • شیوه ارجاع در منابع به صورت تفصیلی است تا نیاز پژوهشگران به جستجو کمتر باشد.

ارجاع درون‌متنی

    • قرآن: سوره، آیه: بقره، ۱۳.
    • نهج‌البلاغه: عنوان، خطبه یا نامه، ص: نهج‌البلاغه، خطبه ۳۱، ص۱۴۰.
    • کتاب: فامیل، عنوان، ج، ص: امام خمینی، تحریر الوسیله، ج۲، ص۱۱۲.
    • کتاب حدیثی: فامیل، عنوان ج، ص، باب، ح: کلینی، الکافی، ج۲، ص۴۷، کتاب الایمان و الکفر، باب خصال المؤمن، ح۳.
    • مقاله: فامیل، «عنوان»، ص: وردی‌زاده و دیگران، «ارث زوجه و در فقه امامیه و حقوق ایران»، ص۳.
    • لغت‌نامه: فامیل، عنوان، ذیل واژه: فراهیدی، العین، ذیل واژه الماء.

فهرست منابع

قرآن در ابتدای فهرست ذکر شود.

    • کتاب و لغت‌نامه: فامیل، اسم، عنوان، مترجم، شهر، ناشر، سال.
    • مقاله: فامیل، اسم، «عنوان»، مجله، شماره، سال.
    • عنوان (تبویب‌کننده)، شهر، ناشر، سال.

درج تاریخ‌ها

  • در مقالات دانشنامه فقه معاصر همه تاریخ‌ها تا قبل از سال ۱۳۰۰ شمسی بر اساس سال‌های قمری و بعد از آن بر اساس سال‌های شمسی درج می‌شود.
  • برای سال‌های قمری فقط از نویسه (ق) و برای سال‌های شمسی فقط از نویسه (ش)استفاده می‌شود.

مالکیت معنوی

  • جهت حفظ مالکیت معنوی متون اسامی نویسندگان مقالات نیز درج می‌شود/ در این دانشنامه نویسندگان مالکیت معنوی ندارند.

ساختار

  • ساختار مقالات هر گروه از عناوین را پژوهشگاه تعریف می‌کند.
  • مقالات بیش از آنکه جنبه متنی داشته باشند باید در کادرهای مشخص شده تفکیک شوند./ غلبه در متن مقالات با متن یکپارچه است و استفاده از کادرها در حد اقل خواهد بود.
  • از به کاربردن عناوین حوزوی و دانشگاهی برای صاحب نظران پرهیز می‌شود ولی از توصیف جایگاه آنان برای معرفی استفاه می‌شود مثلاً: سید موسی شبیری زنجانی، مرجع تقلید معاصر و مدرس عالی دروس خارج فقه و اصول و رجال‌شناس./ در این دانشنامه استفاده از عناوین حوزوی برای اشخاص تابع مصوبات هیئت علمی پژوهشگاه است. / در عنوان مدخل از به کار بردن عناوین حوزوی و دانشگاهی پرهیز می‌شود ولی در متن و به خصوص در شناسه متن، شخص با عنوان معرفی می‌شود.
  • هر مسئله از منظر هر مذهب به صورت مقاله‌ای مستقل بررسی می‌شود./ هر مسئله و عنوان فقه معاصر فقط یک مقاله خواهد داشت که در آن آراء همه صاحب‌نظران همه مذاهب اسلامی معرفی می‌شود.

معرفی کتاب‌ها و مجلات

  • در مقالات معرفی کتاب‌ها، مجلات و مقاله‌ها اطلاعات کتاب‌شناختی غیرمحتوایی (مثل اطلاعات فیپا و رده‌بندی و ...) در جعبه اطلاعات منعکس شده و متن به محتوا اختصاص می‌یابد.
  • هر شماره از نشریات مرتبط با حوزه فقه معاصر یک مقاله به خود اختصاص می‌دهد/ یک مجله با تمام شماره‌هایش یک مقاله به خود اختصاص می‌دهد.
  • منابع فقهی، حقوقی، و یا اصولی که اختصاص به فقه معاصر ندارند، با نگاه ارتباط به فقه معاصر گزارش می‌شوند و مطالب غیر مرتبط آن منابع منعکس نمی‌شود.
  • منابع مرتبط با هر بحث باید کامل استقصاء شده و به تفکیک ذکر شوند. در زبان‌های فارسی، عربی و انگلیسی / (در صورتی که زبان دیگری مد نظر است اضافه شود)
  • منابع مرتبط با هر بحث از هر مذهب باید کامل استقصاء شده و به تفکیک ذکر شوند.

استفاده از تصویر

  • برای اشخاص از تصاویر رسمی افراد استفاده شود./ اصلا لازم نیست عکس استفاده شود
  • عکس‌ها (مثل تصاویر اشخاص یا جلد کتاب‌ها یا ...)باید با رعایت حق کپی رایت باشد. / چون ایران عضو قانون کپی‌رایت نیست پس رعایت این قانون لازم نیست.
  • نامگذاری آیات و روایات چطور باشد؟ پیشنهاد می‌شود آیات با شماره آیه و سوره عنوان شوند و اسامی مشهوری اگر باشد به عنوان تغییرمسیر ساخته شود.
  • احادیث نیز به صورت شماره و باب/کتاب عنوان شوند. و سایر معرف‌های حدیث در تغییرمسیرها قرار گیرند.
  • تمام منابع هر موضوع فهرست شوند. اهم آن‌ها در صفحه همان موضوع ذکر می‌شوند و سایر در صفحات فهرست‌ها بیایند و منابع ارزشمند تبدیل به مدخل شوند. (در مواردی که منابع فراوان‌اند فقط به منابع ارزشمند اکتفا می‌شود)