کاربر:Shamloo/صفحه تمرین۲

از دانشنامه فقه معاصر

از آنجا که بانک اسلامی از انجام معاملات ربوی جلوگیری می‌کند، باید عنصر کار انسانی را در فعالیت‌ها برجسته کند و همچنین باید تأکید کند که کمیسیون به عنوان دستمزد کار محسوب می‌شود. بانک باید به عنوان واسطه‌ای بین سپرده‌گذاران و سرمایه‌گذاران عمل کند و باید از روح غیر اسلامی دور باشد و به جای تمرکز بر سود زیاد، به منافع عموم مردم اهمیت دهد. فعالیت او تنها برای سود تجاری نیست، بلکه برای عبادت و جهاد در راستای رسالت و نجات ملت از کفر است. همچنین، سودی که بانک غیر ربوی به دست می‌آورد، تنها از طریق اجرای رسالت آسمانی در زمین به دست می‌آید و این خود یک دستاورد است که پس از آن چیزی نیست

و اگر معنای اکراه که (عدم رضایت و عدم تمایل به انجام معامله) است روشن شود، آیا این اکراه در عقود اذعانی وجود دارد؟ پاسخ: این اکراه وجود ندارد، زیرا هیچ مکرهی بر انجام عمل وجود ندارد و هیچ تهدیدی مبنی بر وارد آمدن ضرر به دیگری در صورت عدم انجام معامله وجود ندارد، و همچنین احتمال وارد آمدن ضرر از سوی هیچ فردی در صورت عدم تحقق معامله وجود ندارد. بله، ضرری به کسی که قرارداد اذعانی را منعقد نکرده است، وارد می‌شود و این ضرر عدم بهره‌مندی از قرارداد در صورت عدم انعقاد آن است. این ضرر موجب اکراه طرفین به انعقاد قرارداد نمی‌شود و همچنین ضرر اضافی و زایدی بر عدم انعقاد قرارداد نیست که مانع از صحت قرارداد به دلیل عدم رضایت به قرارداد موجود باشد، زیرا اصلاً قراردادی وجود ندارد تا گفته شود که قرارداد تحت اکراه منعقد شده است