فقه معاصر:پیشنویس محمدطاهر بن عاشور: تفاوت میان نسخهها
Mkhaghanif (بحث | مشارکتها) |
Mkhaghanif (بحث | مشارکتها) |
||
خط ۷۱: | خط ۷۱: | ||
ابنعاشور در مقام کاربردى کردن اين نظريه به کيفيت انتخاب حاکم اسلامى اشاره میکند و آن را در نهايت به عهده مردم گذاشته و میگوید: از آنجا که خداوند ما را به اطاعت «اولى الامر» فرا خوانده مىفهميم که اينان در نگاه شريعت افراد خاصى هستند. ايشان رهبران امت و امانتداران ايشانند. ثبوت اين صفت براى ايشان نيز بايد مستند به شرع باشد، چه اينکه امور اسلامى از دايره شريعت بيرون نيستند. راه اثبات شرعى صفت «اولى الامر» نيز يا به وسيله خليفه است و يا جماعت مسلمانان (اهل حل و عقد).<ref>ابنعاشور، التحریر و التنویر، ج۴، ص۱۶۶.</ref> | ابنعاشور در مقام کاربردى کردن اين نظريه به کيفيت انتخاب حاکم اسلامى اشاره میکند و آن را در نهايت به عهده مردم گذاشته و میگوید: از آنجا که خداوند ما را به اطاعت «اولى الامر» فرا خوانده مىفهميم که اينان در نگاه شريعت افراد خاصى هستند. ايشان رهبران امت و امانتداران ايشانند. ثبوت اين صفت براى ايشان نيز بايد مستند به شرع باشد، چه اينکه امور اسلامى از دايره شريعت بيرون نيستند. راه اثبات شرعى صفت «اولى الامر» نيز يا به وسيله خليفه است و يا جماعت مسلمانان (اهل حل و عقد).<ref>ابنعاشور، التحریر و التنویر، ج۴، ص۱۶۶.</ref> | ||
=== | ===بیتوجهی به تاریخمندی مقاصد شریعت === | ||
نگاه مقاصدی ابنعاشور مبتنی بر مقاصد شکلگرفته در دستگاه سنت تاریخی مسلمانان است. همانگونه که دیگر عالمان مقاصدمحور نیز چنین کردهاند. در این نگاه در واقع به تاریخمندی مقاصد شکلگرفته در اندیشه مسلمانان بیتوجهی شده است. و جای این پرسش باقی است که آیا نمیتوان در گذر زمان مقاصد را بازخوانی و تجدید کرد؟ | |||
به عنوان نمونه ابنعاشور در بحث تعدد زوجات با توجه به نگاه مقصدگرايانه خود به اصل توسّع شريعت و عدم سختگيرى بر مردم استناد میکند و مىنويسد: اسلام از آنجا که زنا را حرام کرد و در تحريم آن چه که منجر به فساد در اخلاق و أنساب و نظام خانواده مىشود نیز بسيار سختگيرى کرده است، از طرف دیگر برای کسانى که نيازمند تعدد هستند، گستره تازه باز کرده است.<ref>ابنعاشور، التحرير و التنوير، ج۴، ص۲۲۶. </ref> ولی روشن است که ابنعاشور به زنان به عنوان سوی دیگر این حکم و تکلیف کاملا بیتوجه است. | |||
به راستی در مقاصد شریعت قرار بوده مقاصد مردان دیده شود که به زنا نیفتند یا مقاصد باید فراجنسیتی یا به عبارتی دیگر عمومی دیده شوند. به عبارت دیگر این آیه مقاصدی اگر دارد هم در آن جبلّت مردان لحاظ شده و هم جبلّت زنان لذا پرداختن به یک سوی این بحث می تواند چالش هایی را به دنبال داشته باشد. | |||
==پانویس== | ==پانویس== | ||
{{پانویس}} | {{پانویس}} |
نسخهٔ ۲۶ دسامبر ۲۰۲۴، ساعت ۱۲:۰۳
نویسنده: علی شفیعی
- چکیده
محمدطاهر بن عاشور (۱۲۹۶-۱۳۹۳ق) عالم اشعری مسلک و مالکی مذهب اهل تونس
شخصیت شناسی ابنعاشور
محمدطاهربن عاشور شيخ الاسلام مذهب مالکى در تونس و هم چنين شيخ جامع زيتونه در سال (۱۲۹۶ق/ ۱۸۷۹م) و در «مرسى» از نواحى شمالى تونس متولد شد. در شش سالگى شروع به تحصيل کرد؛ قرآن را حفظ کرد و با زبان فرانسوى نيز آشنا شد. وى در سال ۱۳۱۰ قمرى در حالى که کمتراز ۱۵ سال داشت وارد دانشگاه زيتونه شد و پس از هفت سال گواهى فارغ التحصيلى گرفت.
ابنعاشور پژوهشگرى ادیب، مفسر، اصولی و نظریهپرداز در حوزه مقاصد الشریعه و نظام اجتماعی - سیاسی دین به شمار میرود.[۱] و از چهار تن از استادانش اجازه اجتهاد داشت. او با تأثير پذيرى از انقلاب فکرى کسانى چون جمالالدين اسدآبادى و محمد عبده از سرآمدان تحولآفرينى در جامعه پيرامونى خويش شد. مشهور است در ملاقاتى که بين وى و محمد عبده در سال ۱۳۲۱ق در تونس اتفاق افتاد محمد عبده از وى به عنوان «سفير الدعوة» ياد میکند.
ابنعاشور در روز شنبه ۱۳ رجب ۱۳۹۴ در «مرسى» و در حالى که بيش از ۸۵ سال داشت دار فانى را وداع گفت.
آثار ابنعاشور
ابنعاشور انديشمندى داراى تأليفات بسيار است؛ اين تأليفات اگر چه در يک حوزه خاصى نمیگنجند اما وجه تمايز مشترکشان در نو بودن اغلب آنهاست. وى قريب به ۳۸ اثر منتشر شده و آثار منتشر نشده فراوانى دارد.[۲] برخی از آثار او که نشانگر اندیشههای او درباره مشکلات معاصر مسلمانان است عبارتند از:
- تفسير التحرير و التنوير: اين موسوعه علمى - قرآنى که میتوان آن را يکى از ماندگارترين آثار وى دانست.
- مقاصد الشريعة الاسلامية: اولین دغدغه های نگاه مقاصدی ابنعاشور با کتاب «الیس الصبح بقریب» شروع میشود. وی در اين کتاب ضمن تبيين جايگاه دانش مقاصد شريعت در فقه، پیشنهاد جايگزينى اين دانش را به جاى دانش اصول فقه مطرح میکند.بعدها ابنعاشور به صورت مفصل به طرح مقاصد الشریعه در کتاب «مقاصد الشریعه الاسلامیه» میپردازد.
- اصول النظام الاجتماعى فى الاسلام: ابنعاشور در اين کتاب تلاش کرده است تا نظريه اسلام را در مورد نظام اجتماعى به تصوير بکشد. وى در اين اثر به عوامل پيشرفت و عوامل رکود جامعه نخستين اسلامى پرداخته و ضمن تأکيد بر همسوئى مبانى نظام اجتماعى با فطرت بشرى، عتدال، ميانهروى، بلندنظرى، حقمدارى، و اعتبارىبودن را از ویژگیهای آن شمرده است.
- نقدٌ علمى لکتاب الاسلام و اصول الحکم: اين کتاب را در نقد انديشههاى سکولارهای مسلمان نوشته است. در اين اثر ابنعاشور با تأکيد بر عدم جدايى دين از سياست به تفکر مبتنى بر اين جدايى که از ناحيه کسانى مثل على عبدالرازق مطرح شده بود خرده گرفته و آن را مورد نقد قرار داده است.
ابنعاشور و تفسیر
تفسیر ابنعاشور یکی از تفاسیر مهم دوران معاصر است که برخی در اشاره به روش شناسی آن معتقدند این تفسیر بر وزان و میزان تفاسیر قرآن به قرآن تنظیم شده است.[۳] این تفسیر علاوه رویکرد قرآن به قرآن به عنوان یک ضلع از اضلاع روششناسانه، بر توجه به احادیث، شعر، لغت، اعراب، بلاغت و...که برخی از آن به «درایه» تعبیر کردهاند[۴] استوار است. تفسیر التحریر و التنویر، تفسیری بر سیاق و مشی اصلاحگرایانه است و لذا بی توجه به پرسشها و چالشهای عصریاش نبوده است که به عنوان نمونه میتوان از رای ابنعاشور در ذیل آیه ۳۴ سوره نساء یاد کرد.
درباره زدن زنان
فقيهان با استناد به آيه ۳۴ سوره نساء و پارهاى روايات به تجويز «ضرب» زن توسط همسرش فتوى داده و حتى پارهاى از ايشان آن را از مسلمات فقه دانستهاند. به گفته يکى از پژوهشگران انديشههاى مقاصدى ابنعاشور او تأکيد مىورزد نمیتوان براى جواز کتکزدن همسر بر «ضربى» که منشأ آن نافرمانى و ناخوشايندى بود و عرف عرب آن را تأييد مىکرد استدلال کرد. زيرا اين قانون بر پايه عرف جامعه عربى آن زمان صورت گرفته است، چنان که تفاوت مردمان نيز در آن منظور شده است.
ابنعاشور در تفسيرش و در مقام يک فقيه براى جلوگيرى از سوء استفاده مردان از اين حکم با تأکيد بر اينکه «قَلَّ من يعاقب على قدر الذنب» به اهرم حکومتى در اين مورد اشاره کرده و مىگويد: حکومت وقتى متوجه شد که مردان از اين گونه احکام سوء استفاده مىکنند، میتواند اعلام کند انجام اين احکام را خود به عهده دارد و هر کس خودسرانه دست به انجام آنها بزند مجازات خواهد شد.
ابنعاشور و مقاصدالشریعه
از اولین چاپ کتاب «مقاصد الشریعة الاسلامیة» ابنعاشور بیش از ۸۰ سال می گذرد ولی این کتاب و آراء نویسنده آن کماکان مرجع رجوع و منبع مهمی در مورد مقاصد شریعت است و از طرف صاحبنظران مورد نقد و تحلیل قرار گرفته که از جمله آن ها می توان به: «نظریه المقاصد عند الامام محمد الطاهر بن عاشور» و «الشیخ محمد الطاهر بن عاشور و کتابه مقاصد الشریعه الاسلامیه» اشاره کرد. ابنعاشور که احمد الریسونی از وی با عنوان «معلم ثانی» در مقاصد یاد کرده است،[۵] دغدغه مقاصد الشریعه را با کتاب «الیس الصبح بقریب» مطرح کرد.[۶]
نظریه مقاصد همان گونه که اسماعیل الحسنی می نویسد در نگاه ابنعاشور: در اندیشه تحقق صلاح فردی، اجتماعی و عمرانی تبلور مییابد و راه آن اصلاح جهان است از طریق صالحشدن انسان که بر جهان سلطه دارد. این مقصد بر سایر مقاصد حاکمیت دارد.[۷] نظریه مقاصد ابنعاشور را برخی پایانی بر علم اصول دانسته اند چرا که معتقدند: نظریه مقاصد گُذار از نگاه تجزئهای در فهم احکام و فردی دیدن آنها به نگاه اجتماعی و عمومی است.[۸]
از جمله نوآوری های ابنعاشور به بیان احمد ریسونی این است که وی ساحت جدیدی را برای نگاه مقاصد باز کرد که در میانه مقاصد کلی و جزئی قرار میگیرند.[۹] ریسونی در یکی دیگر از آثارش می نویسد: مقاصد شریعت سه گونهاند؛ مقاصد کلی، مقاصد جزئی و مقاصد خاص.[۱۰] ریسونی در تعریف مقاصد خاص آورده است: مقاصدی که فوق مقاصد جزئی و پایینتر از مقاصد کلیاند و ناظر به یک تشریع معیناند.[۱۱] ابنعاشور معتقد است به دست آوردن مقاصد از سه راه ممکن است: استقراء، ادله روشن قرآنی و سنت متواتر.[۱۲]
اسماعیل الحسنی که تلاش کرده نگاهی انتقادی به نظریه ابنعاشور داشته باشد، معتقد است راههایی که ابنعاشور – در اثبات مقاصد الشریعه- بر آنها اعتماد کرده جز به مقاصد کلی نمیرسد، زیرا یا به استقراء بر می گردد، ... و یا به ادله قرآنی که بر مقصد کلی دلالت میکند.[۱۳] وی معتقد است: راه های اثبات مقاصد نزد ابنعاشور به آنچه در بخش کوچکی از کتاب مقاصد عرضه داشته محصور نیست بلکه تأمل در روششناسی بحثی که ارائه داده پژوهشگر را به کشف راههای دیگری در اثبات مقاصد میرساند.[۱۴]
مقصدگرایی و قربانى در حج
ابنعاشور در زمره فقيهانى است که با تمسک به دانش مقاصد و بهرهگيرى از آيات الهى سالها قبل فتوا به استفاده بهينه از قربانى در حجّ را داده و در ذيل آيه ۳۷ سوره حج «لَن يَنالَ لُحُومُها وَ لادِماؤُها» ضمن تأکيد بر لزوم رعايت مقاصد شارع از تشريع اين حکم که عبارت از برطرف کردن نياز نيازمند از اين طريق و در عين لزوم حفظ اموال؛ به عدم رضايت شارع مبنى بر تعطيلى اين حکم اشاره کرده و میگويد: به نظر من هر دو حالت خريد و فروش قربانی و يا منجمدکردن مازاد بر نياز مردم در ايام حجّ تا اينکه نيازمندان در طول سال بتوانند از آن بهره ببرند، با مقاصد شرع موافقتر است، چرا که سبب جلوگيرى از تضييع گوشتهای مازاد و محفوظ ماندن اموال مردم میشود.[۱۵]
ابنعاشور و بنیادهای نظام اجتماعی دین
ابنعاشور ساحت اجتماع و سیاست را یکی از دغدغههای دین میداند و بر خلاف کسانی مثل علی عبدالرازق، سکولاریسم را به رسمیت نمیشناسد. او بنیادهای نظام اجتماعی دین را ذیل دو فن قرار میدهد: فن اول بنیادش بر مکارم اخلاق، عدالت، انصاف، اتحاد و نوعدوستی است و فن دوم آن بر مساوات، آزادی، حق، عدل و تسامح و...استوار است.[۱۶]
ابنعاشور در کتاب «اصول النظام الاجتماعی فی الاسلام»، با توجه به نگاه اجتماعی که به دین اسلام و به تبع آن حاکمیت دینی دارد درباره حاکمان و شرائط و شيوههاى انتخاب آنها به تفصیل سخن گفته است. وی در تفسیر نیز این نگاه را مورد توجه قرار داده و در مواردى متعدد بحث کرده است. از جمله وى در تفسير آيه ۵۹ سوره نساء اولی الامر کسانى هستند که مردم امر حکومت و تدبير امور خود را به آنها واگذار کردهاند.[۱۷] از اين عبارت ابنعاشور میتوان فهميد که وى شيوه انتخاب را چيزى در راستاى دموکراسیهاى جديد میداند، اما آن گاه که در مقام تبيين شرائط حاکمان است میگوید: اولی الامر در نظر شريعت، طایفه معينى هستند که رهبران دينى امت مسلمان هستند. و صفات آنان را باید در شریعت پیدا کرد چرا که امور اسلام بیرون از دایره شریعت نیستند،[۱۸] دیگر نمیتوان وی را همراه با اندیشه های جدید در راستای حکومت دانست.
حکومت دينى و آزادیهاى بشرى
ضلع ديگر انديشه سياسى ابنعاشور را عنايت وى به قلمرو حاکميت حکومتهاى دينى و محدودبودن آنها به رعايت آزادیهاى بشرى بايد دانست. وى معتقد است عمده وظائف حکومت دينى، رعايت مساوات، حرّيت، حفظ حقوق انسانها، عدل، نظم مالى، و دفاع از کشور و ... است.
ابنعاشور در کتاب اصول النظام الاجتماعى فى الاسلام، آزادى را به آزادى در اعتقاد، آزادى در تفکر، آزادى در گفتار و آزادى در رفتار تقسيم میکند. وى در مقام داورى بين انواع آزادىها و ارزشگذارى بين آنها آزادى اعتقادى را گستردهترين نوع آزادىها ارزیابی میکند چرا که قلمرو آن گسترده و تنها معيار آن هم ادله و براهين عقلى هستند.
آزادی اندیشه و عمل
ابنعاشور معتقد است از آن جا که عقل و تفکر جوهر اصلى انسان است، آزادى انديشه و بيان از حقوق مسلم همه انسانها به شمار میرود و از مهمترين حقوق انسانى است و تجاوز به اين حق، و سلب آن ستمى بزرگ به انسانها است. ابنعاشور با تشريح بيشتر مفهوم و زواياى هر يک از اين آزادىها به تبيين رابطه و نسبت آنها با جامعه دينى میپردازد.
وى در مورد آزادى در عرصه رفتار که آن را اصلى اصيل در انسان میداند؛ میگوید: محدود کردن اين نوع آزادى براى غير معصوم بسيار سخت، حرجآور و نيازمند دقت است. و لذا بر واليان واجب است احتياط کنند و فراتر از آن چه که به دفع فساد و جلب مصلحت میانجامد به محدودکردن آزادیها دست نيازند چرا که اين ظلم است.
ابنعاشور در اعتقاد به آزادیهاى بشرى تا بدانجا رفته است که معتقد است آيه (لااکراه فى الدين) ناسخ آيات قتال است چرا که اسلام دينى است که بايد با آزادى و اختيار انتخاب شود. اهميت اين نکته در آنست که در تئورى سياسى بسيارى از همکيشان ابنعاشور اطاعت اصل است و معارضه با حاکميت مردود و در حکم خروج بر خليفه اسلام است.
جایگاه حکومتی پیامبر اسلام(ص)
اعتقاد به وجود آزادىهاى بشرى در منظومه فكرى ابنعاشور به خوبى خود را نمايان كرده است تا جایی که وى معتقد است نبى نیز بشرى است همانند ما و آنچه دارد از او نيست بلكه به وى وحى مىشود. به باور او پیامبر به عنوان یک عالم و دانشمند برگزیده نشده تا متصدی پاسخدادن به پرسشها و سوالاتی باشد که بر وی وارد می شود. پیامبر انسانی است که دانشی همسان دانش دیگران دارد؛ که به وی هر آن چه را که خداوند در ساحت توحید و تشریع مصلحت بداند وحی میکند تا به مردم برساند، در حالی که خودش علمی به آن ها ندارد مگر در همان میزان که خداوند به او علم اش را داده است».
وى با صراحت میگوید امر به اطاعت خدا و رسول امر به اطاعت از شريعت است و نه بيشتر، چرا که «لاطاعة لمخلوق فى معصية الخالق». وى حتى در مورد پيامبر اسلام نيز معتقد است اوامر ایشان در دايره امور شرعى مطاع است و در امور اجتماعى عدم اطاعت تمرد نيست و عصيانى به دنبال ندارد.
موقتدانستن حکم بردگی در اسلام
تحليل ابنعاشور از بردهدارى با توجه با مبانی فکری او، به سمت نفى بردهدارى ـ از طريق برانداختن اسباب آن ـ به عنوان يک آموزه ثابت دينى پيش مىرود و وى را بدانجا میرساند که بگويد آنچه در صدر اسلام اتفاق افتاده يک استراتژى مقطعى و متناسب با عرب عصر نزول بوده نه بيش از آن. چراکه اسلام تلاش خود را مصروف بر انداختن تمام عوامل بردگى نمود و تنها عامل اسارت در جنگ، آن هم به جهت آثار مثبتى که براى جامعه اسلامى داشته باقى مانده است، که آن را نیز نوعى تاکتيک بازدارانه ارزیابی میکند. و معتقد است اسلام همین مقدار را نیز با راههای مختلفی که برای آزادی بردگان باز کرده است جبران کرده است.
نقد و بررسی آثار و آراء
ابنعاشور به جهت جایگاهی که در حوزههای تفسیری، مقصدگرایی و نقد نگاههای سکولاریستی به رابطه دین و سیاست داشته مورد توجه صاحبنظران قرار گرفته و آثار و آرائش با نگاه انتقادی مواجه شده است.
تفسیر و رویکرد تفسیری ابنعاشور در نگاهی انتقادی
ابنعاشور در ذیل آیه ۳۴ سوره نساء پیشنهاد میکند برای جلوگیری از سوءاستفاده مردان از جواز زدن زنان، حکومت این وظیفه را برعهده بگیرد. ولی پرسش آن است که کسى که قلمرو نفوذ حکومت را حداقلى میداند و اطاعت از حاکم و ولى را تنها در دايره امور تشريعى جايز میداند، چگونه میتواند راهکارى ارائه بدهد که مسلتزم حداکثرى ديدن قلمرو نفوذ حکومت است؟
انتخاب حاکم از سوی مردم
ابنعاشور در تبيين رأى خويش در شکل حکومت دينى میگوید: شکى نيست که حکومت اسلامى حکومتى دموکراتيک و مبتنى بر قواعد دينىِ برگرفته شده از اصول قرآنى و سنّت نبوى و آراء فقيهان مسلمان است. ابنعاشور حاکميت دينى را موروثى و شخصى نمىداند بلکه آن را برآمده از رأى جمهور مىداند و میگوید: تنها راه انتخاب حاکم آراء عمومى و جمهور است.
ابنعاشور در مقام کاربردى کردن اين نظريه به کيفيت انتخاب حاکم اسلامى اشاره میکند و آن را در نهايت به عهده مردم گذاشته و میگوید: از آنجا که خداوند ما را به اطاعت «اولى الامر» فرا خوانده مىفهميم که اينان در نگاه شريعت افراد خاصى هستند. ايشان رهبران امت و امانتداران ايشانند. ثبوت اين صفت براى ايشان نيز بايد مستند به شرع باشد، چه اينکه امور اسلامى از دايره شريعت بيرون نيستند. راه اثبات شرعى صفت «اولى الامر» نيز يا به وسيله خليفه است و يا جماعت مسلمانان (اهل حل و عقد).[۱۹]
بیتوجهی به تاریخمندی مقاصد شریعت
نگاه مقاصدی ابنعاشور مبتنی بر مقاصد شکلگرفته در دستگاه سنت تاریخی مسلمانان است. همانگونه که دیگر عالمان مقاصدمحور نیز چنین کردهاند. در این نگاه در واقع به تاریخمندی مقاصد شکلگرفته در اندیشه مسلمانان بیتوجهی شده است. و جای این پرسش باقی است که آیا نمیتوان در گذر زمان مقاصد را بازخوانی و تجدید کرد؟
به عنوان نمونه ابنعاشور در بحث تعدد زوجات با توجه به نگاه مقصدگرايانه خود به اصل توسّع شريعت و عدم سختگيرى بر مردم استناد میکند و مىنويسد: اسلام از آنجا که زنا را حرام کرد و در تحريم آن چه که منجر به فساد در اخلاق و أنساب و نظام خانواده مىشود نیز بسيار سختگيرى کرده است، از طرف دیگر برای کسانى که نيازمند تعدد هستند، گستره تازه باز کرده است.[۲۰] ولی روشن است که ابنعاشور به زنان به عنوان سوی دیگر این حکم و تکلیف کاملا بیتوجه است.
به راستی در مقاصد شریعت قرار بوده مقاصد مردان دیده شود که به زنا نیفتند یا مقاصد باید فراجنسیتی یا به عبارتی دیگر عمومی دیده شوند. به عبارت دیگر این آیه مقاصدی اگر دارد هم در آن جبلّت مردان لحاظ شده و هم جبلّت زنان لذا پرداختن به یک سوی این بحث می تواند چالش هایی را به دنبال داشته باشد.
پانویس
- ↑ المیساوی، الشیخ محمد الطاهر بن عاشور و کتابه مقاصد الشریعة الاسلامیة، ص۸۰.
- ↑ الغالی، محمد الطاهر بن عاشور: حیاته و آثاره؛ الحسنی، مقاصد شریعت از نگاه ابنعاشور، ص۱۴۲-۱۵۰.
- ↑ صقر، منهج الطاهر بن عاشور فی التفسیر، ص۵۴.
- ↑ صقر، منهج الطاهر بن عاشور فی التفسیر، ص۱۳۹.
- ↑ المیساوی، الشیخ محمد الطاهر بن عاشور و کتابه المقاصد الشریعة الاسلامیة، ص۷۰.
- ↑ الریسونی، محاضرات فی المقاصد الشریعه، ص۹۶.
- ↑ الحسنی، نظریه المقاصد عند الامام محمد الطاهر بن عاشور، ص۲۳۱.
- ↑ المیساوی، الشیخ محمد الطاهر بن عاشور و کتابه المقاصد الشریعه الاسلامیه، ص۴۶.
- ↑ الریسونی، الذریعه الی مقاصد الشریعه، ص۶۹.
- ↑ الریسونی، الفکر المقاصدی، قواعده و فوائده، ص۱۵.
- ↑ الریسونی، محاضرات فی مقاصد التشریع، ص۹۷.
- ↑ الحسنی، نظریة المقاصد عند الامام محمد الطاهر بن عاشور، ص۲۳۱.
- ↑ الحسنی، نظریة المقاصد عند الامام محمد الطاهر بن عاشور، ص۴۳۰.
- ↑ الحسنی، نظریة المقاصد عند الامام محمد الطاهر بن عاشور، ص۴۳۰.
- ↑ ( ابنعاشور، التحرير و التنوير، ج ۱۶-۱۷، ص۲۶۸.
- ↑ ابنعاشور، اصول النظام الاجتماعی فی الاسلام، ص۱۲۲.
- ↑ ابنعاشور، التحریر و التنویر، ج۴، ص۱۶۵.
- ↑ ابنعاشور، التحریر و التنویر، ج۴، ص۱۶۶.
- ↑ ابنعاشور، التحریر و التنویر، ج۴، ص۱۶۶.
- ↑ ابنعاشور، التحرير و التنوير، ج۴، ص۲۲۶.
منابع
- ابنعاشور، محمدطاهر، اصول النظام الاجتماعى فى الاسلام، الجزائر، المؤسسة الوطنيه للکتاب، چاپ دوم، بىتا.
- ابنعاشور، محمدطاهر، التحرير و التنوير، موسسه التاریخ، بیروت، ۱۴۲۰ق.
- ابنعاشور، محمدطاهر، مقاصد الشريعة الاسلامية،(با مقدمه محمدطاهر الميساوى) اردن، دارالنفائس، چاپ دوم، ۱۴۲۱ق.
- ابنعاشور، محمدطاهر، نقدٌ علمى لکتاب الاسلام و اصول الحکم، قاهره، المطبعة السلفيه، ۱۳۴۴ق.
- ابن عاشور، محمدفاضل، الحرکة الادبیة و الفکریة فی التونس، جامعة الدول العربیه، ۱۹۵۵م.
- الحسنی، اسماعیل، نظریه المقاصد عندالامام محمد طاهر بن عاشور ،المعهد العالمی للفکر الاسلامی،فیرجینیا، ۱۴۱۶ق.
- الریسونی؛ احمد الذریعه الی مقاصد الشریعه، دارالکلمه، قاهره، ۲۰۱۶م.
- احمد الریسونی،محاضرات فی المقاصد الشریعه، دارالکلمه، قاهره، ۲۰۱۴م.
- الزهرانی، خالد بن احمد، موقف الطاهر بن عاشورمن الامامیه الاثنی عشریه، مرکز المغرب العربی للدراسات و التدریب، ۱۴۳۱ق.
- صقر، نبيل أحمد، منهج الامام الطاهر بن عاشور فى التفسير «التحرير و التنوير»، الدارالمصرية، چاپ اول، ۱۴۲۲ق.
- عباس، فضل حسن، دراسات اسلامية و عربية، «الترجيح الفقهى فى التفسير الشيخ الامام ابنعاشور»، اردن، دار سراج للدعاية و الاعلان، ۱۴۲۳ق.
- الغالى، بلقاسم، شيخ الجامع الاعظم محمد الطاهر ابنعاشور، حياته و آثاره، بيروت، دار ابنحزم، چاپ اول، ۱۴۱۷ق.
- مهریزی، مهدی ، مقاصد شريعت از نگاه ابنعاشور (ترجمه: نظرية المقاصد عند الامام محمدطاهر بن عاشور، اسماعيل الحسنى)،تهران، صحيفه خرد، چاپ اول، ۱۳۸۳ش.
- المیساوی، محمد طاهر، جمهرة مقالات و رسائل ابن عاشور، دارالنفائس، اردن، ۱۴۳۶ق.
- المیساوی، محمد الطاهر، الشیخ محمد الطاهر بن عاشور و کتابه المقاصد الشریعه الاسلامیه، عمان، دار النفائس، ۱۹۹۹م.