کاربر:Khoshnudi/صفحه تمرین: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
ابرابزار |
||
خط ۶: | خط ۶: | ||
# بررسی حکم فقهی تکثیر سلولهای تلقیحی و ایجاد چند قلوهای مشابه، صدیقه نوروزی، کنفرانس بینالمللی پژوهشهای نوین در مدیریت، اقتصاد حقوق و علوم انسانی، ۱۳۹۵ش. [https://civilica.com/doc/1905635/ اطلاعات مقاله را از اینجا ببینید] | # بررسی حکم فقهی تکثیر سلولهای تلقیحی و ایجاد چند قلوهای مشابه، صدیقه نوروزی، کنفرانس بینالمللی پژوهشهای نوین در مدیریت، اقتصاد حقوق و علوم انسانی، ۱۳۹۵ش. [https://civilica.com/doc/1905635/ اطلاعات مقاله را از اینجا ببینید] | ||
صفحه اصلی | |||
مرور | |||
اطلاعات نشریه | |||
راهنمای نویسندگان | |||
ارسال مقاله | |||
داوران | |||
تماس با ما | |||
ورود به سامانه | |||
English | |||
بررسی حقوقی مسألة شبیهسازی انسان با رویکردی بر نظر امام خمینی (س) | بررسی حقوقی مسألة شبیهسازی انسان با رویکردی بر نظر امام خمینی (س) | ||
خط ۲۳: | خط ۲۳: | ||
نویسندگان | نویسندگان | ||
سید محمد موسوی بجنوردی ۱ نگار علیزاده | |||
[[شبیهسازی اعضای بدن انسان]] | [[شبیهسازی اعضای بدن انسان]] | ||
خط ۳۳: | خط ۳۳: | ||
== کتابها == | == کتابها == | ||
[[همزادسازی انسان]] | |||
== کتابها == | |||
== مقالهها == | |||
# بررسی ابعاد فقهی همزادسازی و بدل سازی انسانی، سیدمحسن مرتضوی و مجتبی نوروزی، دوفصلنامه آموزههای فقه مدنی، شماره ۱۸، پاییز و زمستان ۱۳۹۷ش. [http://ensani.ir/file/download/article/1562042243-9836-18-5.pdf مقاله را از اینجا ببینید] | |||
# بررسی حکم فقهی تکثیر سلولهای تلقیحی و ایجاد چند قلوهای مشابه، صدیقه نوروزی، کنفرانس بینالمللی پژوهشهای نوین در مدیریت، اقتصاد حقوق و علوم انسانی، ۱۳۹۵ش. [https://civilica.com/doc/1905635/ اطلاعات مقاله را از اینجا ببینید] | |||
صفحه اصلی | |||
مرور | |||
اطلاعات نشریه | |||
راهنمای نویسندگان | |||
ارسال مقاله | |||
داوران | |||
تماس با ما | |||
ورود به سامانه | |||
English | |||
بررسی حقوقی مسألة شبیهسازی انسان با رویکردی بر نظر امام خمینی (س) | |||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | |||
نویسندگان | |||
سید محمد موسوی بجنوردی ۱ نگار علیزاده | |||
[[شبیهسازی اعضای بدن انسان]] | |||
گنجینه معارف | |||
موضوع: دانشنامه / بهداشت و سلامت / پزشکی و سلامت / فقه و حقوق پزشکی / فقه شبیهسازی | |||
نگاهی به پدیده شبیهسازی انسان | |||
منبع: فصلنامه رواق اندیشه، شماره ۳۷ , پورقهرمانی، بابک(۱) | |||
== یادداشت == | == یادداشت == | ||
{| class="wikitable" | {| class="wikitable" | ||
خط ۳۰۶: | خط ۳۳۹: | ||
|} | |} | ||
==مقدمه== | == مقدمه == | ||
*آیه قران | * آیه قران | ||
وَمَا کانَ الْمُؤْمِنُونَ لِینفِرُوا کافَّةً ۚ فَلَوْلَا نَفَرَ مِن کلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُمْ طَائِفَةٌ لِّیتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ وَلِینذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَیهِمْ لَعَلَّهُمْ یحْذَرُونَ ﴿۱۲۲﴾ | وَمَا کانَ الْمُؤْمِنُونَ لِینفِرُوا کافَّةً ۚ فَلَوْلَا نَفَرَ مِن کلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُمْ طَائِفَةٌ لِّیتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ وَلِینذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَیهِمْ لَعَلَّهُمْ یحْذَرُونَ ﴿۱۲۲﴾ | ||
* امشب در مورد دین و اهمیت و مطلب پیرامونش صحبت میکنیم | |||
*امشب در مورد دین و اهمیت و مطلب پیرامونش صحبت | |||
در مورد نقش امامان در دین و رابطه امامان با دین مختصری | در مورد نقش امامان در دین و رابطه امامان با دین مختصری | ||
خصوصاً در مورد امام زمان تا به معنای نیاز به امام زمان برسیم | |||
* عده ای از شما دنبال فهم دین بروند. مطالب رو به اونها یاد بدند. بلکه عمل کنند. | |||
*عده ای از شما دنبال فهم دین بروند. مطالب رو به اونها یاد بدند. بلکه عمل کنند. | * ای آقا شب تاسوعا الان چه ربطی به این حرفا داره. | ||
۱. این مطالبی که من اقلاً ده سال فکر کردم و دوست داشتم کامل میشد و اگر کسی ازم بپرسه شما ۲۰ سال طلبه هستی خلاصه اون رو بمن بگو بگم خلاصه ش اینه و بینش جدیدی به شما میده | |||
*ای | ۲. اتفاقاً بعد که برای بیان مرتبش میکردم دیدم اصلاً مناسبترین موردش همین شب تاسوعا و عاشوراست که بعداً میگم چرا | ||
۱. این مطالبی که من | ۳. مطالب زیاد گسترده عمیق و سخت. و شاید واقعاً بشه ۲۰ ۳۰ جلسه در موردش صحبت کرد. نسبت به هر بخشی | ||
۲. | اما دو تا مسئله هست. اولیش رو از خودمون بگم. که ماها این مسایل رو نگفتیم حالا به هر دلیلی … خودم هم یکم مردد بودم. بعد دیدم قسمت همین شد که این مطالب رو بگم حالا جهت تردید رو هم میگم. دومش اینکه خب نمیشه ۲۰ جلسه برای کسی صحبت کردو از حوصله خارج ه | ||
۳. مطالب زیاد گسترده عمیق و سخت . و شاید | * من امشب میخام تیتر بگم فقط. و مطالبی که بعضیش رو میدونستید فقط به هم اتصال بدم. | ||
اما دو تا | این نقشه وقتی تو ذهنمون باشه خیلی موثره. دیگه غفلتمون کمتر میشه. | ||
*من امشب میخام تیتر بگم فقط. و مطالبی که بعضیش رو میدونستید فقط به هم اتصال بدم. | * نکته دیگر هر گفتمانی نیاز به پیشفرض داره. ما داریم در مورد کسی صحبت میکنیم که خدا پیامبر امامان را قبول دارد. با این شخص چنین مکالمه میکنیم. کما اینکه در مسایل دیگه … از اول صحبت نمیکنیم. با بقیه باید صحبتهای دیگری بکنیم که به این نقطه برسیم بعد این مطالب رو بگیم | ||
این | |||
*نکته دیگر هر گفتمانی نیاز به پیشفرض داره. ما داریم در مورد کسی صحبت | |||
==دین== | == دین == | ||
===دین چیست؟=== | === دین چیست؟ === | ||
کل مطالبی که خدا | کل مطالبی که خدا آورده | ||
===اهمیت دین چقدره چیست؟=== | === اهمیت دین چقدره چیست؟ === | ||
هیچی مهمتر از دین نیست. | هیچی مهمتر از دین نیست. | ||
آقا قمر بنی هاشم انی احامی ابداً عن دینی | |||
حضرت زینب قربانی را از ما قبول کن. قربانی در راه دین خدا | حضرت زینب قربانی را از ما قبول کن. قربانی در راه دین خدا | ||
امام حسین اگر دین جدم به این حادثه چه باکی | امام حسین اگر دین جدم به این حادثه چه باکی | ||
خط ۳۴۴: | خط ۳۷۳: | ||
اگر او سخنی دروغ بر ما میبست، ما او را با قدرت میگرفتیم، سپس رگ قلبش را قطع میکردیم.» | اگر او سخنی دروغ بر ما میبست، ما او را با قدرت میگرفتیم، سپس رگ قلبش را قطع میکردیم.» | ||
===وظیفه ما در مورد دین چیست؟=== | === وظیفه ما در مورد دین چیست؟ === | ||
یادگیری . عمل . یاددادن | یادگیری. عمل. یاددادن. دفاع | ||
حضرت عباس. فقیه بود. زینب فقیه. معصوم. معلم بود. | حضرت عباس. فقیه بود. زینب فقیه. معصوم. معلم بود. | ||
دفاع انی احامی | دفاع انی احامی | ||
یادگیری مهمترین . برای همین گفتن | یادگیری مهمترین. برای همین گفتن | ||
وظیفه همه | وظیفه همه است؛ لذا اصحاب و راویان احادیث میبینیم. | ||
میثم تمار. خباز. بزار. جصاص. مشاغل محاف داشتند اما راوی حدیث بودند. | میثم تمار. خباز. بزار. جصاص. مشاغل محاف داشتند اما راوی حدیث بودند. | ||
حالا | حالا بعضیها هم اختصاصی از اصحاب بودند | ||
===دین کامل یا کامل نیست؟=== | === دین کامل یا کامل نیست؟ === | ||
با این بحث مطمینم روش اگر عنایت بشه ۹۰ درصد سوالات و شبهات حل میشه. | با این بحث مطمینم روش اگر عنایت بشه ۹۰ درصد سوالات و شبهات حل میشه. | ||
این همون بحث مهم که برخی مصلحت نمیدونن که بگن | این همون بحث مهم که برخی مصلحت نمیدونن که بگن | ||
و شاید | و شاید واقعاً درست بیان کردن این و جا افتادنش هم سخت باشه. حالا ما امتحان میکنیم | ||
بنظر من دیگه جامعه جوانان با هوش شدن. نمیتونیم با نگفتن به این بهانه که شایددد | بنظر من دیگه جامعه جوانان با هوش شدن. نمیتونیم با نگفتن به این بهانه که شایددد مثلاً برداشت صحیح از حرفامون نشه ما حقایق رو نگیم. | ||
بنظر من باید حقایق رو بگیم. و | بنظر من باید حقایق رو بگیم. و اتفاقاً در مواردی که خودم داشتم و اون واقعیتهای وضعیت موجود رو گفتم نتیجه گرفته. | ||
اما بصورت نسیتا عمومی اولین باره | اما بصورت نسیتا عمومی اولین باره … خدا کمک کنه. | ||
هم کامل هم کامل نیست | هم کامل هم کامل نیست | ||
در علم و قدرت خدا شک نداریم. اما ظرفیت و شرایط که باید مهیا باشه؟ | در علم و قدرت خدا شک نداریم. اما ظرفیت و شرایط که باید مهیا باشه؟ | ||
# دین وقت نکرده | |||
# خیلی مسایل و موضوعات اونم موقع نبوده. پزشکی و شهرسازی. اقتصاد. و … | |||
# شرایطش تغییرش نبوده. وقتی شما در یک جامعه برده دار زندگی میکنی روز اول نمیکنی کلن همه چیز رو بپاشونی | |||
وقتی شراب مرسومه یک روزه نمیتونی بگی نخور. بد موقع نماز نخور. حرام است | وقتی شراب مرسومه یک روزه نمیتونی بگی نخور. بد موقع نماز نخور. حرام است | ||
پس من میام یک اپدیت براش میذارم. | پس من میام یک اپدیت براش میذارم. | ||
امیرالمؤمنین اسب هم زکات گرفت. | |||
بارها خمس گرفتند و خمس بخشیدند. | بارها خمس گرفتند و خمس بخشیدند. | ||
بلاتشبیه هر برنامه قانون و نرافزار چطور براش اپدیت میاد؟ | بلاتشبیه هر برنامه قانون و نرافزار چطور براش اپدیت میاد؟ | ||
برای دین هم اپدیت میاد. اپدیت دو نوع . | برای دین هم اپدیت میاد. اپدیت دو نوع. یکوقتی وقتی اپیدت میکنی مینویسه باگها و اشکالات قبلی بر طرف شد. | ||
اپدیت دیگر اینه که با توجه به نیازها و شرایط جدید که میاد امکانات و احکام جدید به ما میده. | اپدیت دیگر اینه که با توجه به نیازها و شرایط جدید که میاد امکانات و احکام جدید به ما میده. | ||
===ما چقدر از دین | === ما چقدر از دین میدانیم؟ === | ||
بسم الله الرحمن الرحیم. بدون اغراق قطره در برابر دریا. | بسم الله الرحمن الرحیم. بدون اغراق قطره در برابر دریا. | ||
ما به | ما به نوشتهها ایمان آوردیم!!! | ||
پیامبر فرمود خوش بحال برادرانم! شما اصحاب من هستید. | پیامبر فرمود خوش بحال برادرانم! شما اصحاب من هستید. | ||
نیاز ما به امام زمان که دین را بما بگوید | نیاز ما به امام زمان که دین را بما بگوید | ||
==نقش امامان== | ==== من دین واقعی و امان زمان واقعی رو دوست ندارم. اون ساخته ذهن خودم رو دوست دارم ==== | ||
==== اینا که مراجه علما میگن چیه پس؟ ==== | |||
== نقش امامان == | |||
امامان | امامان | ||
معلمان و آپدیت دین هستن | معلمان و آپدیت دین هستن | ||
هدایت. هادی | هدایت. هادی | ||
امامان راهکار گذاشتن . وظیفه عملیه. | امامان راهکار گذاشتن. وظیفه عملیه. | ||
حالا برگردیم مطالبی که مراجع میگن. | حالا برگردیم مطالبی که مراجع میگن. | ||
بعضی مسلمات دین | بعضی مسلمات دین | ||
بعضی را | بعضی را نمیدانند. صریح گفتند فتوی نمیدیم. | ||
و بسیار در | و بسیار در رسالهها میبیند نوشتند احتیاط واجب اولی اقوی | ||
اشکال کردن بسی آسان. من از شما بیشتر . | اشکال کردن بسی آسان. من از شما بیشتر. | ||
حجت | حجت داریم؛ یعنی جواب محکمه پسند داریم | ||
اما دین واقعی خدا رو نمیدانیم | اما دین واقعی خدا رو نمیدانیم | ||
.به دین چجوری عمل کنیم!!! | . به دین چجوری عمل کنیم!!! | ||
بگیم همه چی تعطیل حالا که معلم نیست بریم زنگ ورزش! | بگیم همه چی تعطیل حالا که معلم نیست بریم زنگ ورزش! | ||
یا بگیم نه آقا حالا ما تلاش بکنیم با توجه به همون مطالبی که معلم گفته سعیمون باشه نزدیکترین رو پیدا کنیم. | یا بگیم نه آقا حالا ما تلاش بکنیم با توجه به همون مطالبی که معلم گفته سعیمون باشه نزدیکترین رو پیدا کنیم. | ||
مرجع با تقوی خدا ترس عادل صحبت | مرجع با تقوی خدا ترس عادل صحبت میکنیم | ||
ایا اب چاه پاک میکنه یا نه. علامه حلی . دستور داد چاه خونش رو پر ککردند . بعد بررسی کرد و فتوی داد. | ایا اب چاه پاک میکنه یا نه. علامه حلی. دستور داد چاه خونش رو پر ککردند. بعد بررسی کرد و فتوی داد. | ||
==اشکالات به دین== | == اشکالات به دین == | ||
بخاط این که امام نیست | بخاط این که امام نیست | ||
اشکالاتی که به دین میشه. | اشکالاتی که به دین میشه. | ||
تو نمیتونی به یک کتاب یا یک مدرک یا چیزی که مال دو قرن قبل بوده بگی عه اشتباه کرد. سطح زندگی و درک مردم همین بوده. | تو نمیتونی به یک کتاب یا یک مدرک یا چیزی که مال دو قرن قبل بوده بگی عه اشتباه کرد. سطح زندگی و درک مردم همین بوده. | ||
. | . | ||
من تو موقعیت خودم تونستم بهترین مطالب رو | من تو موقعیت خودم تونستم بهترین مطالب رو بیارم؛ لذا امام رضا فرمود مردم اگر محاسن کلام ما را بدانند. | ||
. | . | ||
چند همسری. ۲۰۰ سال قبل طبیعی بود | چند همسری. ۲۰۰ سال قبل طبیعی بود کاملاً. حالا شما برو به۱۴۰۰ سال قبل. | ||
بین متدین هم نه . در جهان طبیعی بوده. | بین متدین هم نه. در جهان طبیعی بوده. | ||
. | . | ||
کسانی که شبهه دارند. | کسانی که شبهه دارند. سؤال دارند. و … | ||
یک راه حل. | یک راه حل. | ||
بشرطی وسط بمونیم! | بشرطی وسط بمونیم! | ||
این خیلی مهمه | این خیلی مهمه | ||
نمیتونیم بگیم پس نه نیست! | نمیتونیم بگیم پس نه نیست! | ||
قطعاً همدنیمتونیم بگیم هست. | |||
باید صبر کنیم امام زمان. آپدیت جدید دین رو بدن. ببینیم چی | باید صبر کنیم امام زمان. آپدیت جدید دین رو بدن. ببینیم چی میشه؛ لذا ما قطعیت ندارم. میگم شاید شما درست بگی. | ||
. | . | ||
اما به این معنا نه که عمل نکنیم! | اما به این معنا نه که عمل نکنیم! | ||
قدیم میگفتن خب ازدواج مستحب. این الله سیستانی میگن نه مستحب نیست. | قدیم میگفتن خب ازدواج مستحب. این الله سیستانی میگن نه مستحب نیست. | ||
. | . | ||
امام صادق فرمود .روابط ولو حلال نداشته باشید. زناتون رو به من امام صادق بدبین میکنین. فحشش رو ما | امام صادق فرمود. روابط ولو حلال نداشته باشید. زناتون رو به من امام صادق بدبین میکنین. فحشش رو ما میخوریم. | ||
. | . | ||
بر خلاف تصورات اسلام خیری جاها آزادی گذاشته. | بر خلاف تصورات اسلام خیری جاها آزادی گذاشته. اتفاقاً دست و پا نبسته که. | ||
ولی آداب هر چیزی رو هم گفته. بعضی چیزها هم به زمان و مکان و شرایط فرق | ولی آداب هر چیزی رو هم گفته. بعضی چیزها هم به زمان و مکان و شرایط فرق میکرده. | ||
شاید امام زمان بیاد | شاید امام زمان بیاد اصلاً نکنید. شاید بیان بگن بکنید. | ||
در آخر اشکالاتی که شما | در آخر اشکالاتی که شما میکنید ده برابرش روما میدونین. علما مراجع میدونن. انصافاً زشته نگین از خودش درآورده. با کمال دقت صحبت کردند. گفتند حجم این است. احتیاط. فتوی نمیدهد. | ||
==ویژه امام زمام== | == ویژه امام زمام == | ||
خدا هادی را از ما گرفت و غیبته منا | خدا هادی را از ما گرفت و غیبته منا | ||
ظلم کردیم | ظلم کردیم | ||
ما نیاز به امام زمان نمیدانیم | |||
ما نیاز به امام زمان | فکر کردین چرا امام زمان نمیبینیم؟ این همه نقل شده افرادی دیدند. همش که دروغ و توهم نیست؟ | ||
فکر کردین چرا امام زمان | قصه بحرین. حاکم بحرین. مضطر شدند امام زمان آمد | ||
قصه بحرین. حاکم بحرین. مضطر شدند امام زمان | ما اضطراری نداریم. همین الان بگن امام زمان خونه کناری هستند. خدا وکیلی چه حاجتی داریم؟ چه حرفی داریم؟ | ||
ما اضطراری نداریم. همین الان بگن امام زمان خونه کناری هستند. خدا وکیلی چه حاجتی داریم؟ چه حرفی داریم؟ | |||
. | . | ||
به ما نگفتیند. خودمون هم بفکرش نبودیم دنبال نرفتیم. و الا دغدغه | به ما نگفتیند. خودمون هم بفکرش نبودیم دنبال نرفتیم. و الا دغدغه میشد خواب رو از چشمامون میگرفت. | ||
باب اضطرار الی الحجت | باب اضطرار الی الحجت | ||
اضطرار | اضطرار | ||
میدونی یعنی چی یعنی بچت | میدونی یعنی چی یعنی بچت رودستت | ||
. | . | ||
اضطرار فرع بر آگاهی. | اضطرار فرع بر آگاهی. | ||
. | . | ||
اگر ندونی چه اتفاقی افتاده. مضطر نمیشی. | اگر ندونی چه اتفاقی افتاده. مضطر نمیشی. | ||
کما اینکه من نشدم. | کما اینکه من نشدم. | ||
. سر به بیابون میذاشت. الان کو؟ | . سر به بیابون میذاشت. الان کو؟ | ||
پدر مهربان . از همه مهربان تر. بخیل نیست. آقاست و .. | پدر مهربان. از همه مهربان تر. بخیل نیست. آقاست و .. | ||
حاشا با کرمش اگر نیاد | حاشا با کرمش اگر نیاد | ||
آب کمجو | آب کمجو | ||
آیینه شو جمال پری طلعتان طلب | آیینه شو جمال پری طلعتان طلب | ||
جاروب کن خانه را | جاروب کن خانه را | ||
امام صادق زجه | امام صادق زجه میزد. سیدی سیدی … | ||
اگر درکش | اگر درکش میکردم تمام عمرم را خدمتش میکردم. | ||
=وظیفه ما= | =وظیفه ما= | ||
قلب | قلب | ||
لسان | لسان | ||
یده. زمان . قدرت. پول . | یده. زمان. قدرت. پول. | ||
در | در دورانها مشخص میشه. | ||
اصحاب سید الشهدا. بعضی لحظات | اصحاب سید الشهدا. بعضی لحظات آخر رفتن؟ | ||
قلب گول میزنه. | قلب گول میزنه. | ||
۱. حکومت و بروز دین الهی. | ۱. حکومت و بروز دین الهی. | ||
چون زندگی معمولی داریم نمیفهمیم | چون زندگی معمولی داریم نمیفهمیم | ||
شرایط بحرانی نداریم. میگیم هر وقت امام زمان | شرایط بحرانی نداریم. میگیم هر وقت امام زمان آمد خب حکومت میشه دیگه خوبه. | ||
حاجت که از امام رضا | حاجت که از امام رضا میگیریم | ||
۲. غیبت و ابتلا مردم. | ۲. غیبت و ابتلا مردم. | ||
خط ۴۹۸: | خط ۵۲۱: | ||
۳. امام زمان تنها هادی من است | ۳. امام زمان تنها هادی من است | ||
=ادب حضرت عباس= | =ادب حضرت عباس= | ||
خط ۵۰۴: | خط ۵۲۶: | ||
السلام علیک یا عبد الصالج المطیع | السلام علیک یا عبد الصالج المطیع | ||
ما یک ادب و اطلاعت شنیدیم | ما یک ادب و اطلاعت شنیدیم | ||
در حادثع کربلا | در حادثع کربلا اصلاً اثری از حضرت عباس نیست | ||
ما اگر چیزی بلد باشیم نظ | ما اگر چیزی بلد باشیم نظ |
نسخهٔ ۳ اوت ۲۰۲۴، ساعت ۲۱:۱۱
کتابها
مقالهها
- بررسی ابعاد فقهی همزادسازی و بدل سازی انسانی، سیدمحسن مرتضوی و مجتبی نوروزی، دوفصلنامه آموزههای فقه مدنی، شماره ۱۸، پاییز و زمستان ۱۳۹۷ش. مقاله را از اینجا ببینید
- بررسی حکم فقهی تکثیر سلولهای تلقیحی و ایجاد چند قلوهای مشابه، صدیقه نوروزی، کنفرانس بینالمللی پژوهشهای نوین در مدیریت، اقتصاد حقوق و علوم انسانی، ۱۳۹۵ش. اطلاعات مقاله را از اینجا ببینید
صفحه اصلی مرور اطلاعات نشریه راهنمای نویسندگان ارسال مقاله داوران تماس با ما
ورود به سامانه English
بررسی حقوقی مسألة شبیهسازی انسان با رویکردی بر نظر امام خمینی (س)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
نویسندگان
سید محمد موسوی بجنوردی ۱ نگار علیزاده
گنجینه معارف
موضوع: دانشنامه / بهداشت و سلامت / پزشکی و سلامت / فقه و حقوق پزشکی / فقه شبیهسازی نگاهی به پدیده شبیهسازی انسان
منبع: فصلنامه رواق اندیشه، شماره ۳۷ , پورقهرمانی، بابک(۱)
کتابها
کتابها
مقالهها
- بررسی ابعاد فقهی همزادسازی و بدل سازی انسانی، سیدمحسن مرتضوی و مجتبی نوروزی، دوفصلنامه آموزههای فقه مدنی، شماره ۱۸، پاییز و زمستان ۱۳۹۷ش. مقاله را از اینجا ببینید
- بررسی حکم فقهی تکثیر سلولهای تلقیحی و ایجاد چند قلوهای مشابه، صدیقه نوروزی، کنفرانس بینالمللی پژوهشهای نوین در مدیریت، اقتصاد حقوق و علوم انسانی، ۱۳۹۵ش. اطلاعات مقاله را از اینجا ببینید
صفحه اصلی مرور اطلاعات نشریه راهنمای نویسندگان ارسال مقاله داوران تماس با ما
ورود به سامانه English
بررسی حقوقی مسألة شبیهسازی انسان با رویکردی بر نظر امام خمینی (س)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
نویسندگان
سید محمد موسوی بجنوردی ۱ نگار علیزاده
گنجینه معارف
موضوع: دانشنامه / بهداشت و سلامت / پزشکی و سلامت / فقه و حقوق پزشکی / فقه شبیهسازی نگاهی به پدیده شبیهسازی انسان
منبع: فصلنامه رواق اندیشه، شماره ۳۷ , پورقهرمانی، بابک(۱)
یادداشت
حسابهای FREE | تک مرحله | دو مرحله | بدون چالش |
---|---|---|---|
تارگت مرحله اول | ۸٪ | ۱۰٪ | - |
تارگت مرحله دوم | - | ۵٪ | - |
ریل | |||
درودان روزانه | ۴٪ | ۵٪ | |
درودان کل | ۸٪ | ۱۵٪ | ۵٪ |
ریسک شناور | - | - | - |
زمان چالش | نامحدود | نامحدود | نامحدود |
حداقل زمان | ۱ | ۱ | ۱ |
اهرم چالش | ۱۰۰ | ۱۰۰ | - |
اهرم ریل | ۵۰ | ۵۰ | ۵۰ |
ریفاند | ۱۰۰٪ | ۱۰۰٪ | ـ |
تقسیم سود | ۸۰٪ | ۸۰٪ | ۵۰٪ |
هزینه |
حسابهای FREE | تک مرحله | دو مرحله | حسابهای RISK | تک مرحله | دو مرحله | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
تارگت مرحله اول | ۶٪ | ۱۰٪ | تارگت مرحله اول | ۸٪ | ۱۰٪ | ||
تارگت مرحله دوم | - | ۵٪ | تارگت مرحله دوم | - | ۵٪ | ||
ریل | ریل | ||||||
درودان روزانه | ۳٪ | ۵٪ | درودان روزانه | ۴٪ | ۶٪ | ||
درودان کل | ۶٪ | ۱۲٪ | درودان کل | ۸٪ | ۱۵٪ | ||
ریسک شناور | - | - | ریسک شناور | ۲٪ | ۲٪ | ||
زمان چالش | نامحدود | نامحدود | زمان چالش | نامحدود | نامحدود | ||
حداقل زمان | ۱ | ۱ | حداقل زمان | ۱ | ۱ | ||
اهرم چالش | ۱۰۰ | ۱۰۰ | اهرم چالش | ۱۰۰ | ۱۰۰ | ||
اهرم ریل | ۵۰ | ۵۰ | اهرم ریل | ۵۰ | ۵۰ | ||
ریفاند | ۱۰۰٪ | ۱۰۰٪ | ریفاند | ۱۰۰٪ | ۱۰۰٪ | ||
تقسیم سود | ۸۰٪ | ۸۰٪ | تقسیم سود | ۸۰٪ | ۸۰٪ | ||
برداشت | هر هفته | یکشنبه | هزینه | هر هفته | یکشنبه |
مقدمه
- آیه قران
وَمَا کانَ الْمُؤْمِنُونَ لِینفِرُوا کافَّةً ۚ فَلَوْلَا نَفَرَ مِن کلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُمْ طَائِفَةٌ لِّیتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ وَلِینذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَیهِمْ لَعَلَّهُمْ یحْذَرُونَ ﴿۱۲۲﴾
- امشب در مورد دین و اهمیت و مطلب پیرامونش صحبت میکنیم
در مورد نقش امامان در دین و رابطه امامان با دین مختصری
خصوصاً در مورد امام زمان تا به معنای نیاز به امام زمان برسیم
- عده ای از شما دنبال فهم دین بروند. مطالب رو به اونها یاد بدند. بلکه عمل کنند.
- ای آقا شب تاسوعا الان چه ربطی به این حرفا داره.
۱. این مطالبی که من اقلاً ده سال فکر کردم و دوست داشتم کامل میشد و اگر کسی ازم بپرسه شما ۲۰ سال طلبه هستی خلاصه اون رو بمن بگو بگم خلاصه ش اینه و بینش جدیدی به شما میده ۲. اتفاقاً بعد که برای بیان مرتبش میکردم دیدم اصلاً مناسبترین موردش همین شب تاسوعا و عاشوراست که بعداً میگم چرا ۳. مطالب زیاد گسترده عمیق و سخت. و شاید واقعاً بشه ۲۰ ۳۰ جلسه در موردش صحبت کرد. نسبت به هر بخشی اما دو تا مسئله هست. اولیش رو از خودمون بگم. که ماها این مسایل رو نگفتیم حالا به هر دلیلی … خودم هم یکم مردد بودم. بعد دیدم قسمت همین شد که این مطالب رو بگم حالا جهت تردید رو هم میگم. دومش اینکه خب نمیشه ۲۰ جلسه برای کسی صحبت کردو از حوصله خارج ه
- من امشب میخام تیتر بگم فقط. و مطالبی که بعضیش رو میدونستید فقط به هم اتصال بدم.
این نقشه وقتی تو ذهنمون باشه خیلی موثره. دیگه غفلتمون کمتر میشه.
- نکته دیگر هر گفتمانی نیاز به پیشفرض داره. ما داریم در مورد کسی صحبت میکنیم که خدا پیامبر امامان را قبول دارد. با این شخص چنین مکالمه میکنیم. کما اینکه در مسایل دیگه … از اول صحبت نمیکنیم. با بقیه باید صحبتهای دیگری بکنیم که به این نقطه برسیم بعد این مطالب رو بگیم
دین
دین چیست؟
کل مطالبی که خدا آورده
اهمیت دین چقدره چیست؟
هیچی مهمتر از دین نیست. آقا قمر بنی هاشم انی احامی ابداً عن دینی حضرت زینب قربانی را از ما قبول کن. قربانی در راه دین خدا امام حسین اگر دین جدم به این حادثه چه باکی حضرت زهرا در راه دین خدا شهید شدند امیر المومنین در شهادت حضرت زهرا صبر کردند بارها جان خودشون رو فدای دین کردند. پیامبر در جنگ عمرو ین عبدود فرمورد تمام ایمان در برابر تمام کفر پیامبر؟ بله حتی پیامبر. باید دین را ابلاغ کنی اگر نکنی؟ فما بلغت رسالته «وَ لَوْ تَقَوَّلَ عَلَیْنا بَعْضَ الْاَقاویلِ، لَاَخَذْنا مِنْهُ بِالْیَمینِ، ثُمَّ لَقَطَعْنا مِنْهُ الْوَتین؛ [۱] اگر او سخنی دروغ بر ما میبست، ما او را با قدرت میگرفتیم، سپس رگ قلبش را قطع میکردیم.»
وظیفه ما در مورد دین چیست؟
یادگیری. عمل. یاددادن. دفاع
حضرت عباس. فقیه بود. زینب فقیه. معصوم. معلم بود. دفاع انی احامی
یادگیری مهمترین. برای همین گفتن وظیفه همه است؛ لذا اصحاب و راویان احادیث میبینیم. میثم تمار. خباز. بزار. جصاص. مشاغل محاف داشتند اما راوی حدیث بودند. حالا بعضیها هم اختصاصی از اصحاب بودند
دین کامل یا کامل نیست؟
با این بحث مطمینم روش اگر عنایت بشه ۹۰ درصد سوالات و شبهات حل میشه. این همون بحث مهم که برخی مصلحت نمیدونن که بگن و شاید واقعاً درست بیان کردن این و جا افتادنش هم سخت باشه. حالا ما امتحان میکنیم بنظر من دیگه جامعه جوانان با هوش شدن. نمیتونیم با نگفتن به این بهانه که شایددد مثلاً برداشت صحیح از حرفامون نشه ما حقایق رو نگیم. بنظر من باید حقایق رو بگیم. و اتفاقاً در مواردی که خودم داشتم و اون واقعیتهای وضعیت موجود رو گفتم نتیجه گرفته. اما بصورت نسیتا عمومی اولین باره … خدا کمک کنه.
هم کامل هم کامل نیست در علم و قدرت خدا شک نداریم. اما ظرفیت و شرایط که باید مهیا باشه؟
- دین وقت نکرده
- خیلی مسایل و موضوعات اونم موقع نبوده. پزشکی و شهرسازی. اقتصاد. و …
- شرایطش تغییرش نبوده. وقتی شما در یک جامعه برده دار زندگی میکنی روز اول نمیکنی کلن همه چیز رو بپاشونی
وقتی شراب مرسومه یک روزه نمیتونی بگی نخور. بد موقع نماز نخور. حرام است
پس من میام یک اپدیت براش میذارم. امیرالمؤمنین اسب هم زکات گرفت. بارها خمس گرفتند و خمس بخشیدند.
بلاتشبیه هر برنامه قانون و نرافزار چطور براش اپدیت میاد؟ برای دین هم اپدیت میاد. اپدیت دو نوع. یکوقتی وقتی اپیدت میکنی مینویسه باگها و اشکالات قبلی بر طرف شد. اپدیت دیگر اینه که با توجه به نیازها و شرایط جدید که میاد امکانات و احکام جدید به ما میده.
ما چقدر از دین میدانیم؟
بسم الله الرحمن الرحیم. بدون اغراق قطره در برابر دریا.
ما به نوشتهها ایمان آوردیم!!! پیامبر فرمود خوش بحال برادرانم! شما اصحاب من هستید. نیاز ما به امام زمان که دین را بما بگوید
من دین واقعی و امان زمان واقعی رو دوست ندارم. اون ساخته ذهن خودم رو دوست دارم
اینا که مراجه علما میگن چیه پس؟
نقش امامان
امامان معلمان و آپدیت دین هستن هدایت. هادی
امامان راهکار گذاشتن. وظیفه عملیه.
حالا برگردیم مطالبی که مراجع میگن. بعضی مسلمات دین بعضی را نمیدانند. صریح گفتند فتوی نمیدیم. و بسیار در رسالهها میبیند نوشتند احتیاط واجب اولی اقوی اشکال کردن بسی آسان. من از شما بیشتر.
حجت داریم؛ یعنی جواب محکمه پسند داریم اما دین واقعی خدا رو نمیدانیم
. به دین چجوری عمل کنیم!!! بگیم همه چی تعطیل حالا که معلم نیست بریم زنگ ورزش! یا بگیم نه آقا حالا ما تلاش بکنیم با توجه به همون مطالبی که معلم گفته سعیمون باشه نزدیکترین رو پیدا کنیم.
مرجع با تقوی خدا ترس عادل صحبت میکنیم ایا اب چاه پاک میکنه یا نه. علامه حلی. دستور داد چاه خونش رو پر ککردند. بعد بررسی کرد و فتوی داد.
اشکالات به دین
بخاط این که امام نیست
اشکالاتی که به دین میشه.
تو نمیتونی به یک کتاب یا یک مدرک یا چیزی که مال دو قرن قبل بوده بگی عه اشتباه کرد. سطح زندگی و درک مردم همین بوده. . من تو موقعیت خودم تونستم بهترین مطالب رو بیارم؛ لذا امام رضا فرمود مردم اگر محاسن کلام ما را بدانند. . چند همسری. ۲۰۰ سال قبل طبیعی بود کاملاً. حالا شما برو به۱۴۰۰ سال قبل. بین متدین هم نه. در جهان طبیعی بوده. . کسانی که شبهه دارند. سؤال دارند. و … یک راه حل. بشرطی وسط بمونیم! این خیلی مهمه نمیتونیم بگیم پس نه نیست! قطعاً همدنیمتونیم بگیم هست. باید صبر کنیم امام زمان. آپدیت جدید دین رو بدن. ببینیم چی میشه؛ لذا ما قطعیت ندارم. میگم شاید شما درست بگی. . اما به این معنا نه که عمل نکنیم! قدیم میگفتن خب ازدواج مستحب. این الله سیستانی میگن نه مستحب نیست. . امام صادق فرمود. روابط ولو حلال نداشته باشید. زناتون رو به من امام صادق بدبین میکنین. فحشش رو ما میخوریم. . بر خلاف تصورات اسلام خیری جاها آزادی گذاشته. اتفاقاً دست و پا نبسته که. ولی آداب هر چیزی رو هم گفته. بعضی چیزها هم به زمان و مکان و شرایط فرق میکرده.
شاید امام زمان بیاد اصلاً نکنید. شاید بیان بگن بکنید.
در آخر اشکالاتی که شما میکنید ده برابرش روما میدونین. علما مراجع میدونن. انصافاً زشته نگین از خودش درآورده. با کمال دقت صحبت کردند. گفتند حجم این است. احتیاط. فتوی نمیدهد.
ویژه امام زمام
خدا هادی را از ما گرفت و غیبته منا ظلم کردیم
ما نیاز به امام زمان نمیدانیم فکر کردین چرا امام زمان نمیبینیم؟ این همه نقل شده افرادی دیدند. همش که دروغ و توهم نیست؟ قصه بحرین. حاکم بحرین. مضطر شدند امام زمان آمد ما اضطراری نداریم. همین الان بگن امام زمان خونه کناری هستند. خدا وکیلی چه حاجتی داریم؟ چه حرفی داریم؟ . به ما نگفتیند. خودمون هم بفکرش نبودیم دنبال نرفتیم. و الا دغدغه میشد خواب رو از چشمامون میگرفت. باب اضطرار الی الحجت اضطرار میدونی یعنی چی یعنی بچت رودستت . اضطرار فرع بر آگاهی. . اگر ندونی چه اتفاقی افتاده. مضطر نمیشی. کما اینکه من نشدم. . سر به بیابون میذاشت. الان کو؟
پدر مهربان. از همه مهربان تر. بخیل نیست. آقاست و .. حاشا با کرمش اگر نیاد
آب کمجو آیینه شو جمال پری طلعتان طلب جاروب کن خانه را
امام صادق زجه میزد. سیدی سیدی … اگر درکش میکردم تمام عمرم را خدمتش میکردم.
وظیفه ما
قلب لسان یده. زمان. قدرت. پول. در دورانها مشخص میشه.
اصحاب سید الشهدا. بعضی لحظات آخر رفتن؟
قلب گول میزنه.
۱. حکومت و بروز دین الهی. چون زندگی معمولی داریم نمیفهمیم شرایط بحرانی نداریم. میگیم هر وقت امام زمان آمد خب حکومت میشه دیگه خوبه. حاجت که از امام رضا میگیریم
۲. غیبت و ابتلا مردم. ما نمیفهمیم چون هنوز به اون ابتلا نرسیدیم. قوم موسی ۳۰۰ سال دعا میکردن از ظلم فراعنه
۳. امام زمان تنها هادی من است
ادب حضرت عباس
یکی از وظایف ما اطاعت السلام علیک یا عبد الصالج المطیع ما یک ادب و اطلاعت شنیدیم در حادثع کربلا اصلاً اثری از حضرت عباس نیست ما اگر چیزی بلد باشیم نظ