کاربر:Alikhani/صفحه تمرین: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه فقه معاصر
Alikhani (بحث | مشارکت‌ها)
صفحه‌ای تازه حاوی «شبیه‌سازی اعضای انسان» ایجاد کرد
 
Alikhani (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
شبیه‌سازی اعضای انسان
شبیه‌سازی اعضای انسان
=== ناتمام بودن ادله حرمت اولی شبیه‌سازی انسان ===
ناظم‌زاده ادله حرمت شبیه‌سازی به حکم اولی را در دو مقام (دلایل اهل‌سنت و ادله فقهای شیعه) بررسی کرده است.(ص۲۴۱) مؤلف، هشت دلیل نخست را از سنی‌مذهبان و سه دلیل آخر را از فقهای شیعه نقل کرده است. بیشتر دلیل‌هایی که نویسنده برای حرمت شبیه‌سازی به حکم اولی ذکر کرده (به غیر از دو دلیل نخستِ اهل‌سنت و دو دلیل نخستِ شیعیان) تفصیلِ همان ادله‌ایست که وی در حرمت شبیه‌سازی به حکم ثانوی ذکر کرده است. این ادله چنین‌اند:
# حرمت تولید انسان از غیر آمیزش جنسی؛
# حرمت اختلاط میاه و اَنساب؛
# ابهام در رابطه خویشاوندی؛
# ابهام در احکام نفقه و ارث؛
# الغای مفهوم مادری؛
# امکان شکل‌گیری روابط نامشروع؛
# سوء استفاده مجرمانه از شبیه‌سازی؛
# از بین رفتن نهاد خانواده.(ص۲۴۱-۲۵۸)
# جایز نبودن تغییر خلق خدا؛
# عدم مالکیت انسان بر جسم خود؛
# از بین رفتن نظام خانواده.(ص۲۵۸-۲۷۴)
ناظم‌زاده قمی، با بررسی همه اشکالات یادشده و پاسخ به آنها، در پایان چنین نتیجه گرفته است که شبیه‌سازی انسان نه به حکم اولی و نه به حکم ثانوی حرام نیست.(ص۲۷۴) او در پایان کتاب و در فصل ششم، در تأیید دیدگاه خود فوائدی را برای اقسامِ سه‌گانه شبیه‌سازی، یعنی شبیه‌سازی اعضا، همزادسازی و شبیه‌سازی کامل انسان ذکر کرده است که از جمله آنها می‌توان به درمان بیماری‌ها، درمان ناباروری و شبیه‌سازی افراد نابغه اشاره کرد.(ص۲۷۵-۲۷۸)

نسخهٔ ‏۱۱ ژوئیهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۱۱:۵۶

شبیه‌سازی اعضای انسان


ناتمام بودن ادله حرمت اولی شبیه‌سازی انسان

ناظم‌زاده ادله حرمت شبیه‌سازی به حکم اولی را در دو مقام (دلایل اهل‌سنت و ادله فقهای شیعه) بررسی کرده است.(ص۲۴۱) مؤلف، هشت دلیل نخست را از سنی‌مذهبان و سه دلیل آخر را از فقهای شیعه نقل کرده است. بیشتر دلیل‌هایی که نویسنده برای حرمت شبیه‌سازی به حکم اولی ذکر کرده (به غیر از دو دلیل نخستِ اهل‌سنت و دو دلیل نخستِ شیعیان) تفصیلِ همان ادله‌ایست که وی در حرمت شبیه‌سازی به حکم ثانوی ذکر کرده است. این ادله چنین‌اند:

  1. حرمت تولید انسان از غیر آمیزش جنسی؛
  2. حرمت اختلاط میاه و اَنساب؛
  3. ابهام در رابطه خویشاوندی؛
  4. ابهام در احکام نفقه و ارث؛
  5. الغای مفهوم مادری؛
  6. امکان شکل‌گیری روابط نامشروع؛
  7. سوء استفاده مجرمانه از شبیه‌سازی؛
  8. از بین رفتن نهاد خانواده.(ص۲۴۱-۲۵۸)
  9. جایز نبودن تغییر خلق خدا؛
  10. عدم مالکیت انسان بر جسم خود؛
  11. از بین رفتن نظام خانواده.(ص۲۵۸-۲۷۴)

ناظم‌زاده قمی، با بررسی همه اشکالات یادشده و پاسخ به آنها، در پایان چنین نتیجه گرفته است که شبیه‌سازی انسان نه به حکم اولی و نه به حکم ثانوی حرام نیست.(ص۲۷۴) او در پایان کتاب و در فصل ششم، در تأیید دیدگاه خود فوائدی را برای اقسامِ سه‌گانه شبیه‌سازی، یعنی شبیه‌سازی اعضا، همزادسازی و شبیه‌سازی کامل انسان ذکر کرده است که از جمله آنها می‌توان به درمان بیماری‌ها، درمان ناباروری و شبیه‌سازی افراد نابغه اشاره کرد.(ص۲۷۵-۲۷۸)