کاربر:Rezashams/صفحه تمرین: تفاوت میان نسخهها
جز ←حکم ارتداد |
|||
خط ۶۶: | خط ۶۶: | ||
عربها( رشیدرضا*... | عربها( رشیدرضا*... | ||
رشید رضا معتقد است انکار ضروری دین موجب خروج از دین و تکفیر شخص است. ضروریات دین آن دسته از اموزه های دین که قطعی السند هستند که خود شامل دو دسته اصول دین و فروع دین میشود.ص98 انکار غیر ضروری که به قصد تکذیب نبی ص باشد نیز موجب کفر است.ص99 مخالفت عملی غیر از انکار است ص99 میان تکفیر فرد معین و بیان احکام کلی تکفیر فرق است چرا که در تکفیر فرد معین ممکن است قاعده درئ جاری شود یعنی به سبب وجود شبهه حکم ارتداد از او برداشته شود اما بیان احکام کلی تکفیر اینگونه نیست. رشید رضا دو شرط آگاهانه بودن انکار و تاویل ناپذیری آن را در اجرای تکفیر دخیل میداند.ص100لذا او معتقد است اگر ادله به فرد به درستی عرضه شود و وی از روی دشمنی یا بی توجهی یا تمسخر انکار کند کافر است. | |||
نسخهٔ ۱ اکتبر ۲۰۲۳، ساعت ۰۷:۳۱
ارتداد
تبیین مسئله و جایگاه
ارتداد
آیا میشود قتل که سزای مرتد است را تفسیر به محترم نبودن خون او کرد؟
اقسام ارتداد
ابن جنید مرتد یک قسم باقی دو قسم
مرتدملی و فطری/برخی فطری و غیر فطری
چگونگی شناخت مرتد
لیش
جایگاه ارتداد در فقه معاصر
لایقلسثشس
ادله فقهی حکم ارتداد
طثیبشفقیبانت
فلسفه کیفر مرتد
تاویدشسبثظشثق
آثار ارتداد
سلب مالکیت
فسخ زوجیت
سلب طهارت
قتل/جدایی از همسر/تقسیم اموال
اسباب ارتداد (کفر)
انکار ضروری/ضروری چیست
انکار لوازم
...
حکم ارتداد
حکم ارتداد باتوجه به رویکردهای فقهی و برداشتهای مختلف از آیات، روایات و سیره معصومین قابل تغییر است
ابوالصلاح حلبی؛ فقیه و متکلم برجسته شیعه در قرن پنجم هجری در کتاب خود (الکافی، ص 311) تصریح کرده که اگر کسی با استدلال، کافر شود احکام مرتد بر وی جاری نمیشود:
رویکردهای فقهی معاصر و نواندیشانه به مسئله ارتداد
محمد سروش
محسن کدیور
محمدسعید حکیم
عربها( رشیدرضا*...
رشید رضا معتقد است انکار ضروری دین موجب خروج از دین و تکفیر شخص است. ضروریات دین آن دسته از اموزه های دین که قطعی السند هستند که خود شامل دو دسته اصول دین و فروع دین میشود.ص98 انکار غیر ضروری که به قصد تکذیب نبی ص باشد نیز موجب کفر است.ص99 مخالفت عملی غیر از انکار است ص99 میان تکفیر فرد معین و بیان احکام کلی تکفیر فرق است چرا که در تکفیر فرد معین ممکن است قاعده درئ جاری شود یعنی به سبب وجود شبهه حکم ارتداد از او برداشته شود اما بیان احکام کلی تکفیر اینگونه نیست. رشید رضا دو شرط آگاهانه بودن انکار و تاویل ناپذیری آن را در اجرای تکفیر دخیل میداند.ص100لذا او معتقد است اگر ادله به فرد به درستی عرضه شود و وی از روی دشمنی یا بی توجهی یا تمسخر انکار کند کافر است.
نقدها