کاربر:Khoshnudi/صفحه تمرین۲: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۶: | خط ۶: | ||
آقای مجید خوشنودی به شناسه طلبگی ۸۳۱۱۱۱۰۷۶۵ دارای سابقه تدریس دروس سطح ۱ و ۲ بوده و صلاحیت علمی و اخلاقی وی برای تدریس دروس ذیل مورد تأیید است. | آقای مجید خوشنودی به شناسه طلبگی ۸۳۱۱۱۱۰۷۶۵ دارای سابقه تدریس دروس سطح ۱ و ۲ بوده و صلاحیت علمی و اخلاقی وی برای تدریس دروس ذیل مورد تأیید است. | ||
{ستون|۲} | {{ستون|۲}} | ||
* فقه سطح ۱ و سطح ۲ | * فقه سطح ۱ و سطح ۲ | ||
* علوم حدیث، درایة الحدیث، علم رجال | * علوم حدیث، درایة الحدیث، علم رجال | ||
* ادبیات عرب و بلاغت | * ادبیات عرب و بلاغت | ||
* منطق و فلسفه سطح ۲ | * منطق و فلسفه سطح ۲ | ||
{پایان} | {{پایان}} | ||
نسخهٔ ۲۴ ژوئن ۲۰۲۳، ساعت ۰۶:۲۲
بسمه تعالی
مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان ـ ریاست محترم امور اساتید
آقای مجید خوشنودی به شناسه طلبگی ۸۳۱۱۱۱۰۷۶۵ دارای سابقه تدریس دروس سطح ۱ و ۲ بوده و صلاحیت علمی و اخلاقی وی برای تدریس دروس ذیل مورد تأیید است.
- فقه سطح ۱ و سطح ۲
- علوم حدیث، درایة الحدیث، علم رجال
- ادبیات عرب و بلاغت
- منطق و فلسفه سطح ۲
سلام علیکم. اینجانب مجید خوشنودی به شناسه طلبگی ۸۳۱۱۱۱۰۷۶۵ فارغ التحصیل سطح ۳ حوزه علمیه مشهد دارای سوابق تحصیلی و تدریس زیر هستم.
- تحصیل سطح یک در مدارس علمیه اهلبیت(ع) و سعادت
- تحصیل سطح دو و سه بصورت آزاد و استفاده از محضر اساتیدی همچون: حجةالاسلام استاد درایتی، حجةالاسلام استاد محسن مروارید، حجةالاسلام استاد دری
- تحصیلات درس خارج فقه و اصول در مشهد و قم
- ۳ سال درس خارج فقه آیتالله حاج مهدی مروارید در مشهد
- ۲ سال درس خارج اصول حجةالاسلام استاد تبادکانی در مشهد
- ۱ سال درس خارج فقه حجةالاسلام استاد درایتی در مشهد
- ۵ سال درس خارج فقه و اصول آیتالله حاج مهدی گنجی در قم
- ۲ سال درس خارج فقه و اصول آیتالله حاج محمدتقی شهیدی در قم
- ۲ سال تحصیل در مؤسسه فقه اقتصادی طیبات در قم و استفاده از حجج اسلام استاد مصباحیمقدم، استاد مجید رضایی، استاد عبادی
- تدریس و نظارت خارج
- ۴ سال تدریس دروس مختلف سطح ۱ در مدرسه اهلبیت(ع)
- ۲ سال تدریس اصول فقه سطح ۱ در مدرسه آیتالله خوئی
- ۲ سال نظارت درس کفایه در مؤسسه ثامن
- ۲ سال تدریس رسائل در مؤسسه ثامن
- ۵ سال نظارت درس خارج فقه و اصول آیتالله گنجی در قم
حرز جواد
حِرز (جمع آن اَحْراز) در لغت به جایی میگویند که چنان محصور و محکم باشد که اگر کسی بدان وارد شود از گزندها و خطرها مصون بماند[۱] و در اصطلاح، مشابه با تعویذ و عُوذَه[۲] یا قسمی از آن است که با آداب شرع موافق باشد. بنابه گفته زمخشری[۳] کاربرد حرز در معنای اصطلاحی از باب مَجاز است.[۴]
ابنطاووس دعای منسوب به امام جواد(ع) را که گویند برای مصون ماندن از آسیبها برای مأمون نوشت، در مُهَجالدعوات[۵] «حرز» و در الامان[۶] «عوذه» نامیدهاست. از مقایسه متون حرزها و تعویذها نیز به تفاوتی نمیتوان دست یافت. به همین سبب، در ادبیات محدّثان و اهل دعا، حرز و تعویذ و تحرّز و تعوّذ غالباً در یک سیاق و به یک معنا بهکار رفتهاند.[۷] شاید بتوان گفت تعویذ تنها خواندنیها و نوشتنیها (از قبیل اسم اعظم یا اذکار و ادعیه) است، اما حرز افزون بر اینها شامل اشیا هم میگردد.
واژه حرز و مشتقات آن در قرآن نیامده، اما در احادیث شیعه و سنّی و ادعیه مأثور این واژه فراوان بهکار رفتهاست.[۸] شماری از این حدیثها، از جمله حدیث انس بن مالک[۹] و حدیث منقول از حضرت علی(ع)، [۱۰] حاکی از کاربرد حرز، به معنای مصطلح، در صدر اسلام است به این معنا که پیامبر(ص)، امامان و برخی از صحابه و تابعان و اتباع ایشان برای حفظ خود یا دیگران از گزندها و آسیبها حرز بهکار میبرده و نتیجه مطلوب را نیز به دست میآوردهاند.
بههمراه داشتن حرز جواد، منسوب به امام جواد(ع)، نیز در میان شیعیان و ایرانیان چندان متداول بوده که «حرز جواد کسی بودن» و «حرز جواد خود کردن»، به معنای «پیوسته با او بودن» و «همیشه کسی را همراه خود کردن»، مَثَل شدهاست.[۱۱] در کتب ادعیه و حدیث درباره این حرز، که گویند نخستین بار امام جواد(ع) آن را برای مأمون عباسی نوشته، حکایت شگفتانگیزی نقل شدهاست[۱۲] محمد بن حسنعلی شوشتری، یکی از عالمان سده دوازدهم و نواده عبداللّهبن حسین تستری، نیز رسالهای به نام آداب حرز الجواد برای شاهسلطان حسین صفوی نوشتهاست.[۱۳]
پانویس
- ↑ خلیلبن احمد؛ جوهری؛ ابنمنظور؛ زبیدی، ذیل واژه
- ↑ رجوع کنید به جوهری؛ ابنمنظور؛ زبیدی، همانجاها
- ↑ ذیل واژه
- ↑ نیز رجوع کنید به زبیدی، همانجا
- ↑ مُهَجالدعوات، ص۵۲ـ۵۹
- ↑ الامان، ص ۷۴
- ↑ برای نمونه رجوع کنید به برقی، ج ۲، ص۳۶۷؛ ابنطاووس، ۱۴۱۴ـ۱۴۱۶، ج ۲، ص۲۷۵
- ↑ برای نمونه رجوع کنید به کلینی، ج ۱، ص۲۸۱، ج ۲، ص۲۲۱، ۵۱۹؛ ابنبابویه، ۱۴۰۴، ج ۱، ص۱۵۲؛ طوسی، ۱۳۷۸ـ۱۳۸۲، ج ۳، ص۹۷؛ همو، ۱۴۱۱، ص۱۵۱، ۵۷۴؛ ابنحنبل، ج ۴، ص۶۰؛ ابنماجه، ج ۲، ص۱۲۷۲
- ↑ رجوع کنید به کنزالعمال، علی بن حسام الدین متقی، ج ۲، ص۶۶۶ـ۶۶۷
- ↑ سیوطی، ذیل اسراء: ۴۵؛ متقی، ج ۲، ص۶۶۶
- ↑ رجوع کنید به دهخدا، ذیل «حرز جواد»
- ↑ رجوع کنید به ابنطاووس، ۱۴۱۴، ص۵۲ـ۶۰؛ مجلسی، ۱۴۰۳، ج ۹۱، ص۳۵۴ـ ۳۶۱
- ↑ آقابزرگ طهرانی، ج ۱، ص۱۷
منابع
ا