کاربر:Reyhani/صفحه تمرین۳: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه فقه معاصر
(جایگزینی صفحه با 'مالکیت خمس .... ==وجوب اعطا(مالکیت)== به موجب آیات و روایات پرداخت خمس مالی که از راه کسب بدست آمده و زائد بر مخارج سالیانه باشد واجب است. ==سهام و مصارف== ===عصر غیبت=== ===اقوال در سهم امام=== ===اقوال در سهم سادات=== == خمس و حکومت == === خمس و مالیات ===')
برچسب: جایگزین شد
خط ۴: خط ۴:
به موجب آیات و روایات پرداخت خمس مالی که از راه کسب بدست آمده و زائد بر مخارج سالیانه باشد واجب است.
به موجب آیات و روایات پرداخت خمس مالی که از راه کسب بدست آمده و زائد بر مخارج سالیانه باشد واجب است.
==سهام و مصارف==
==سهام و مصارف==
بنابر آیه 41 سوره انفال و تفسیر آن، خمس به شش گروه اختصاص یافته است: خدای تعالی، پیامبر اسلام، امام معصوم، و سادات نیازمند مومن که سه گروه فقرا، ایتام و در راه ماندگان را در برمی‌گیرد. با این وجود از آنجا که علاوه بر سهم امام، سهم خدا و رسول نیز در اختیار امام است می‌توان گفت در مجموع خمس به دو قسمت کلی سهم امام و سهم سادات تقسیم می‌گردد.
===عصر غیبت===
===عصر غیبت===
مالکیت خمس در زمان حضور به امام معصوم تعلق دارد اما در مورد مالکیت آن در زمان غیبت اتفاق نظر وجود ندارد و این مساله مورد بحث و اختلاف فقها و صاحبنظران است. اختلاف نظر فقها از آن سو است که در خصوص این مساله دلیل صریح و روشنی در آیات و روایات ذکر نگردیده و اجماع فقها نیز در مورد آن وجود ندارد.
===اقوال در سهم امام===
===اقوال در سهم امام===
در خصوص مالکیت سهم امام در عصر غیبت اقوال مختلفی از سوی فقها بیان شده است. حلیت سهم امام برای شیعیان(..) وصیت به حفظ آن نسل به نسل تا زمان ظهور(..) و صدقه دادن آن به عنوان مال مجهول المالک(...) از جمله نظراتی است که درباره سهم امام در زمان غیبت از سوی فقها مطرح شده است. از میان فقهای معاصر آیت الله خویی پس از اشاره به وجود آراء مختلف درباره مالکیت سهم امام در زمان غیبت، مصرف آن در اموری که مورد رضایت امام باشد مانند صرف در مصالح عامه و تقویت امور دینی و حوزه‌های علمیه را صحیح دانسته و اذن مجتهد جامع الشرایط را برای تصرف در سهم امام لازم دانسته است.(...)
===اقوال در سهم سادات===
#اعطای سهم سادات به مستحقین آن(محقق بحرانی) و حلیت سهم امام برای شیعیان که از سوی برخی اخباریان مانند شیخ یوسف بحرانی و شیخ حر عاملی مطرح گردیده است. حدائق/ج12/ 448 و وسائل/ ج 9 /ص 543 (برخی حلیت سهم امام مطلقا قائلند راجع فیض و عاملی)
#حفظ سهم امام و وصیت نسبت به آن نسل به نسل تا آنکه در زمان ظهور بدست امام برسد. شیخ طوسی، شیخ مفید و ابن ادریس این قول را پذیرفته اند. (النهایه/ج1/ ص201)  ویا دفن آن تا وقت ظهور ظاهر شود باذن الله بر امام. (المقنعة، للشيخ المفيد، ص285)  (السرائر الحاوي لتحرير الفتاوى، ابن ادریس حلی، ج‌1 ص: 499‌.)
# تکمیل سهم سادات با سهم امام و اعطای آن به سادات. شیخ یوسف بحرانی این قول را موافق احتیاط دانسته(همان) و محقق حلی قائل به آن است. شرائع الإسلام في مسائل الحلال و الحرام، نجم الدین محقق حلی، ج‌1 ص: 167.
#صدقه به مومنان فقیر. در وسائل روایاتی مبنی بر آن نقل شده ست. وسائل الشيعة، شیخ حر عاملی، ج14، ص: 583.
#صدقه به عنوان مجهول المالک. صاحب جواهر این قول را پذیرفته است. (جواهر الكلام في شرح شرائع الإسلام، شیخ محمد حسن نجفی، ج16 ص: 177.)
#صرف در جهات مرضی امام مانند مصالح عامه و امور دینی و مخارج حوزه ها. آقای خویی  (موسوعة الإمام الخوئي، ج25‌، ص: 330)
خلاصه اقوال و... آیت الله خویی از فقهای معاصر پس از ذکر دو قول به عنوان اقوال قابل طرح در این مساله و بیان اشکال مجهول المالک، قول فوق را پذیرفته است.
#اعطا به ولی فقیه . امام
# صرف با اذن مرجع تقلید از باب احتیاط. برخی مانند سید احمد خوانساری و ...
# اعطا به مرجع تقلید اعلم (کاشف الغطا)
 
 
 
سهم سادات(اصناف ثلاثه) به آنها اعطا می شود اما احتیاط مستحب آن است که اذن فقیه نیز باشد. امام و آقای حکیم اذن فقیه را لازم می دانند.  تحرير الوسيلة، امام خمینی، ج1‌، ص: 366. / حاشیه عروه ج‌4، ص: 309، حاشیه شماره 2.
 
== خمس و حکومت ==
== خمس و حکومت ==
امام خمینی از فقهای معاصر مالکیت خمس را از آن منصب امام و در زمره وجه الاماره دانسته و بر آن است که مالکیت خمس در زمان غیبت به ولی امر اختصاص دارد. [https://lib.eshia.ir/11184/2/664/من_غیر_فرق_بین_سهم_الامام_و_سهم_الساده کتاب البیع ج۲ ص۶۶۴] نتیجتاً اشاره به استدلال امام در بیع که مقدار بسیار کمتر از خمس بازار کفایت سادات را می‌دهد.
و قد أشرنا سابقاً إلى‌ أنّ جعل الخمس في جميع الغنائم و الأرباح، دليل على أنّ للإسلام دولة و حكومة [1]، و قد جعل الخمس لأجل نوائب الحكومة الإسلاميّة، لا لأجل سدّ حاجات السادة فحسب؛ إذ نصف خمس سوق كبير من أسواق المسلمين كاف لذلك، بل الخمس هو لجميع نوائب الوالي، و منها سدّ حاجة السادة. [https://lib.eshia.ir/11184/2/656 لینک]
اولویت ولی فقیه بر دیگر فقها (امام و بحرالعلوم)
=== خمس و مالیات ===
=== خمس و مالیات ===
مثال زکات حاکم بر غیر موارد نه‌گانه
== کتاب‌ها ==
# تبیین مفهوم مرز و جایگاه آن در فقه سیاسی اسلام، محمدحسن احمدی، تهران، نشر مرزبانان، ۱۳۹۸ش. [https://ketab.ir/book/b379a43a-1496-406f-aa2e-15648655b902 فهرست مطالب کتاب]
== مقاله‌ها ==
===فارسی===
# تبیین دلالت‌های فقهی مفهوم مرز در حکمرانی فضای مجازی جمهوری اسلامی ایران، سید امیررضا برقعی، فصلنامه علوم انسانی اسلامی صدرا، شماره ۴۰، ۱۴۰۱ش.
# بررسی و تبیین ادله مشروعیت مرزهای ملی و جغرافیایی، عباسعلی مشکانی و ابوالقاسم علیدوست، فصلنامه مطالعات فقه سیاست، شماره ۱، دوره ۱، ۱۴۰۰ش. [http://journals.markazfeqhi.com/mfs/details/w23333 مقاله را اینجا ببینید]
# قاعده‌انگاری حفظ ثغور مسلمانان در حکومت اسلامی، طاها زرگریان، احسان شهسوار، سید ابوالقاسم حسینی زیدی، فصلنامه حکومت اسلامی، دوره ۲۶، شماره ۲، ۱۴۰۰ش. [http://mag.rcipt.ir/article_139951.html مقاله را اینجا ببینید]
# جایگاه مرز و مرزداری در عصر انقلاب اسلامی از منظر فقه، عباس متقیان، همایش بازخوانی آثار علمی و فرهنگی انقلاب اسلامی ایران، دوره ۱، ۱۳۹۷ش.
# وحدت یا تعدد حکومت در نظریه ولایت فقیه، حامد کرمی و محمد علی حیدری، دوفصلنامه فقه حکومتی، دوره ۱، شماره ۲، ۱۳۹۵ش. [http://fh.smhi.ir/article_82323.html مقاله را اینجا ببینید]
# مبانی فقهی مرزبانی ایران، مجتبی شیرعلی‌زاده، منتشر شده در همایش ملی مرزنشینی توسعه پایدار و فرصت‌های سرمایه‌گذاری، ۱۳۹۳ش. [https://civilica.com/doc/317157/certificate/print/ چکیده مقاله]
# مرزبانی از منظر فقه و حقوق اسلامی، نادر مختاری و ابراهیم علی عسگری، همایش ملی شهرهای مرزی و امنیت، چالش‌ها و رهیافت‌ها، ۱۳۹۱ش. [https://www.sid.ir/fileserver/sf/258139101308 مقاله را اینجا ببینید]
# مبانی فقهی مرزبانی در مسئولیت پلیس مرزبانی ناجا، حبیب قیصری و محمد قیصری، فصلنامه بصیرت و تربیت اسلامی، شماره ۱۴، ۱۳۸۸ش. [http://pajoohesh.howzehtehran.com/Files/pdfcreate.php?idVeiw=2329 مقاله را اینجا ببینید]
# تقسیم جهان از دیدگاه اسلام، محمدمهدی نصوحیان، فصلنامه ره آورد سیاسی، شماره ۱۶، ۱۳۸۶ش. [https://rasekhoon.net/article/show/168877/تقسيم-جهان-ازديدگاه-اسلام-1 مقاله را اینجا ببینید]
# بررسی فقهی حدود دارالسلام و دارالفکر با رویکردی بر اندیشه [[امام خمینی]] (س)، سید محمد موسوی بجنوردی و افتخار دانشپور، فصلنامه پژوهشنامه متین، دوره ۸، شماره ۳۲–۳۱، ۱۳۸۵ش. [http://matin.ri-khomeini.ac.ir/article_65424.html مقاله را اینجا ببینید]
== پایان‌نامه‌ها ==
=== فارسی ===
# تبیین دلالت‌های دانش فقه برای مفهوم‌پردازی مرز درحکمرانی فضای مجازی جمهوری اسلامی ایران، سید امیررضا برقعی، دانشکده معارف اسلامی و مدیریت، [[دانشگاه امام صادق]] علیه السلام، ۱۳۹۹ش. [https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/16cdb7f8f6c9c314d7c6ef810d015616 چکیده پایان‌نامه]
# جایگاه مرز سیاسی و دفاع از آن در فقه مذاهب اسلامی، سلمان محمدی، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده فقه و حقوق، دانشگاه مذاهب اسلامی، ۱۳۹۹ش. [https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/2a4d38757e9b055f6cf6f41fad872848 پایان‌نامه را اینجا ببینید]
# بررسی فقهی مرزبانی در نظام اسلامی، احمد نعمتی، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، ۱۳۹۵ش. [https://theses.iaus.ac.ir/Abstract/thesis-4341.pdf چکیده پایان‌نامه]
# مرز از دیدگاه فقهای شیعه، سید احمد حسنی، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، جامعة المصطفی العالمیة، ۱۳۹۰ش. [https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/9225ba633c2b0ea77f6bd8dfb19233a4 پایان‌نامه را اینجا ببینید]
=== عربی ===
الحدود الدولیة و أحکامها فی الفقه الإسلامی و القانون الدولی العام: دراسة مقارنة، حامد إبراهیم علی محمد، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، کلیة الشریعة و القانون، جامعة أم درمان الإسلامیة (السودان)
۲۰۰۶م. [https://search.emarefa.net/ar/detail/BIM-350253-الحدود-الدولية-و-أحكامها-في-الفقه-Ø§Ù„Ø¥Ø³Ù„Ø اطلاعات پایان‌نامه]
== منابع دیگر ==
# درس خارج فقه سیاسی، ابوالقاسم علیدوست، ۱۴۰۰ش. [http://a-alidoost.ir/persian/lessons/27389/ متن درسگفتار]
# نشست علمی حکمرانی در مرزهای ملی و الزامات آن از منظر فقه سیاسی شیعه، سید سجاد ایزدهی و دیگران، ۱۴۰۰ش. [http://www.dte.ir/portal/home/?news/747983/748013/830220/نشست-علمی-حکمرانی-در-مرزهای-ملی-و-الزامات-آن-از-منظر-فقه-سیاسی-شیعه(1400-09-18) گزارش نشست]
#مفهوم الحدود السياسية و حرس الحدود في الإسلام، محمد السيد البشري، ندوة مهام حرس الحدود في الدول العربية، ۱۹۹۹م.

نسخهٔ ‏۲۰ مهٔ ۲۰۲۳، ساعت ۱۱:۵۸

مالکیت خمس ....

وجوب اعطا(مالکیت)

به موجب آیات و روایات پرداخت خمس مالی که از راه کسب بدست آمده و زائد بر مخارج سالیانه باشد واجب است.

سهام و مصارف

عصر غیبت

اقوال در سهم امام

اقوال در سهم سادات

خمس و حکومت

خمس و مالیات