کاربر:Rezashams/صفحه تمرین۲: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه فقه معاصر
Rezashams (بحث | مشارکت‌ها)
جز اصلاح ارقام
Rezashams (بحث | مشارکت‌ها)
جزبدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
[[حق الناس، اسلام و حقوق بشر]]، کتابی فارسی نوشته [[محسن کدیور]] است که در آن با رویکرد تحلیلی انتقادی قرائت سنتی از اسلام  در نسبت با حقوق بشر را مورد کاوش قرار میدهد و میکوشد تا بیان کند ایمان به خدا، باور آخرت و پیروی از تعالیم پیامبر اسلام ص در ذات خود هیچ تعارضی با رویکرد انسانی حقوق بشر ندارد . میتوان از صمیم دل مسلمان بود و واقعا از اندیشه حقوق بشر دفاع کرد
[[حق الناس، اسلام و حقوق بشر]]، کتابی فارسی نوشته [[محسن کدیور]] است که  


==معرفی کتاب و گزارش ساختار==
==معرفی کتاب و گزارش ساختار==
کتاب حق الناس، اسلام و حقوق بشر نوشته [[محسن کدیور]] مجموع چهارده مقاله در زمینه اسلام و حقوق بشر است که در پنج بخش موضوعی تنظیم شده است. بخش اول به «مبادی بحث اسلام و حقوق بشر» اختصاص دارد . سه مقاله از اسلام تاریخی به اسلام معنوی»، «اصول سازگاری اسلام و مدرنیته» و «پیش در آمدی بر بحث عمومی و خصوصی در فرهنگ اسلامی» زمینه گستر بحث اصلی است. در مقاله نخست مشخصات قرائتی از اسلام که رد این کتاب مورد نظر است در مقایسه با قرائت سنتی ارائه می شود. در مقاله دوم نسبت اسلام ومدرنیتهبه مثابه مجموعه ای که حقوق بشر جزئی از آن استمورد تحقیق قرار میگیرد مطالعه اجمالی حوزه عمومی و خصوصی از امور مرتبط با حقوق بشر در مقاله سوم صورت میگیرد
کتاب «حق الناس، اسلام و حقوق بشر» نوشته [[محسن کدیور]]، مجموع چهارده مقاله در زمینه اسلام و حقوق بشر است که نویسنده در آن با رویکرد تحلیلی انتقادی قرائت سنتی از اسلام  در نسبت با حقوق بشر را مورد کاوش قرار می‌دهد و می‌کوشد تا بیان کند ایمان به خدا، باور آخرت و پیروی از تعالیم پیامبر اسلام(ص) در ذات خود هیچ تعارضی با رویکرد انسانی حقوق بشر ندارد.نویسنده کتاب را در پنج بخش موضوعی تنظیم کرده است. وی بخش اول را به «مبادی بحث اسلام و حقوق بشر» اختصاص داده. سه مقاله «از اسلام تاریخی به اسلام معنوی»، «اصول سازگاری اسلام و مدرنیته» و «پیش درآمدی بر بحث عمومی و خصوصی در فرهنگ اسلامی» زمینه گستر بحث اصلی است. در مقاله نخست مشخصات قرائتی از اسلام در مقایسه با قرائت سنتی ارائه شده است. در مقاله دوم «نسبت اسلام و مدرنیته» به مثابه مجموعه‌ای که حقوق بشر جزئی از آن است، و در مقاله سوم، مطالعه اجمالی حوزه عمومی و خصوصی از امور مرتبط با حقوق بشر بیان شده است.
موضوع بخش دوم اسلام و حقوق بشر است نخستین مقاله این بخش امام سجاد ع و حقوق مردم تحقیقی در باره رساله حقوق امام سجاد ع و معی ومقصود از حق در در متون دینی است. . دومین نوشتار این بخش مصاحبه مکتوب حقوق بشر و روشنفکری دینی است که حاوی تاملی در باره نسبت اسلام سنتی با با اعلامیه جهانی حقوق بشر و میثاقهای وابسته و راه حلی برای سازگاری اسلام و اندیشه حقوق بشر است. اخرین مقاله این بخش حقوق بشر لائیسیته و دین ، نسبت حقوق بشر را با دو اندیشه رقیب معاصر یعنی اندیشه دینی و اندیشه لائیک بررسی میکند .  
موضوع بخش دوم «اسلام و حقوق بشر» است. نخستین مقاله این بخش «امام سجاد(ع) و حقوق مردم» تحقیقی درباره رساله حقوق امام سجاد(ع) و معنا و مقصود از حق در متون دینی است. دومین نوشتار این بخش مصاحبه مکتوب «حقوق بشر و روشنفکری دینی» است که حاوی تأملی در باره نسبت اسلام سنتی با با اعلامیه جهانی حقوق بشر و میثاق‌های وابسته و راه حلی برای سازگاری اسلام و اندیشه حقوق بشر است. اخرین مقاله این بخش «حقوق بشر، لائیسیته و دین»، نسبت حقوق بشر را با دو اندیشه رقیب معاصر یعنی اندیشه دینی و اندیشه لائیک بررسی می‌کند.  
بخش سوم آزادی عقیدتی دینی و سیاسی مورد مطالعه واقع شده است . آزادی عقیده و مذهب در اسلام و اسناد حقوق بشر نخستین مقاله این بخش است که از جمله مجازات ارتداد را مورد بحث و بررسی قرار می دهد . حقوق مخالف سیاسی در جامعه دینی با مطالعه موردی نهضت عاشورا و تمسک به سیره علوی آزادی های سیاسی را به عنوان لوازم لاینفک حضور اسلام در عرصه عمومی اثبات می کند . این مقال ضمیمه ای فقهی دارد که احکام بغی و محاربه به شیوه سلف صالح و فقه سنتی مورد استنباط اجتهادی واقع شده است.  
بخش سوم «آزادی عقیدتی دینی و سیاسی» مورد مطالعه واقع شده است. «آزادی عقیده و مذهب در اسلام و اسناد حقوق بشر» نخستین مقاله این بخش است که به طور موردی مجازات ارتداد را مورد بحث و بررسی قرار داده‌است. مقاله دوم این بخش «حقوق مخالف سیاسی در جامعه دینی» است که در آن نویسنده با مطالعه موردی نهضت عاشورا و تمسک به سیره علوی، آزادی‌های سیاسی را به عنوان لوازم لاینفک حضور اسلام در عرصه عمومی اثبات کرده است. این مقاله ضمیمه‌ای فقهی دارد که احکام بغی و محاربه به شیوه فقه سنتی مورد استنباط اجتهادی واقع شده است.  
بخش چهارم مختص حقوق زنان است . در نخستین مقاله این بخش روشنفکری دینی و حقوق زنان محورهای چالش اسلام سنتی با اندیشه حقوق بشر در حوزه زنان را مورد تحلیل سنتی قرار داده باتاکید بر اموزه های سنتی راه حلی ارائه میکند . حقوق زنان در آخرت مطالعه کالمی قرآنی) تاملی دیگر در بخشی از تعالیم دینی از زاویه حقوقو بشر است . آخرین بخش کتاب به دیگر مباحث حقوق بشر پرداخته شده است معضل بردهداری در اسلام معاصر نخستین مقاله این بخش، و در مقاله دوم حقوق غیر مسلمانان در اسلام معاصر مورد بحث قرار گرفته است و بالاخره تامین اجتماعی از منظر تعالیم اسلامی اخرین مقاله کتاب است.  
بخش چهارم مختص «حقوق زنان» است. در نخستین مقاله این بخش «روشنفکری دینی و حقوق زنان» محورهای چالش اسلام سنتی با اندیشه حقوق بشر در حوزه زنان را مورد تحلیل سنتی قرار داده و با تاکید بر آموزه‌های سنتی راه حلی ارائه کرده است. «حقوق زنان در آخرت» تاملی دیگر در بخشی از تعالیم دینی از زاویه حقوق بشر است. آخرین بخش کتاب به «دیگر مباحث حقوق بشر» پرداخته شده است. «معضل برده‌داری در اسلام معاصر» نخستین مقاله این بخش، و در مقاله دوم «حقوق غیر مسلمانان در اسلام معاصر» مورد بحث قرار گرفته است. و بالاخره «تأمین اجتماعی از منظر تعالیم اسلامی» آخرین مقاله کتاب است.
این مقالات در فاصله سالهای ۱۳۷۷ش تا ۱۳۸۵ش نوشته شده اند و قبلا نیز جداگانه منتشر شده است.
 
این مقالات در فاصله سال‌های ۱۳۷۷ش تا ۱۳۸۵ش نوشته، و به صورت جداگانه منتشر شده است. لکن برای اولین بار به صورت یک کتاب مستقل توسط انتشارات کویر در سال 1387ش به چاپ رسیده است.

نسخهٔ ‏۱۵ دسامبر ۲۰۲۲، ساعت ۱۱:۵۸

حق الناس، اسلام و حقوق بشر، کتابی فارسی نوشته محسن کدیور است که

معرفی کتاب و گزارش ساختار

کتاب «حق الناس، اسلام و حقوق بشر» نوشته محسن کدیور، مجموع چهارده مقاله در زمینه اسلام و حقوق بشر است که نویسنده در آن با رویکرد تحلیلی انتقادی قرائت سنتی از اسلام در نسبت با حقوق بشر را مورد کاوش قرار می‌دهد و می‌کوشد تا بیان کند ایمان به خدا، باور آخرت و پیروی از تعالیم پیامبر اسلام(ص) در ذات خود هیچ تعارضی با رویکرد انسانی حقوق بشر ندارد.نویسنده کتاب را در پنج بخش موضوعی تنظیم کرده است. وی بخش اول را به «مبادی بحث اسلام و حقوق بشر» اختصاص داده. سه مقاله «از اسلام تاریخی به اسلام معنوی»، «اصول سازگاری اسلام و مدرنیته» و «پیش درآمدی بر بحث عمومی و خصوصی در فرهنگ اسلامی» زمینه گستر بحث اصلی است. در مقاله نخست مشخصات قرائتی از اسلام در مقایسه با قرائت سنتی ارائه شده است. در مقاله دوم «نسبت اسلام و مدرنیته» به مثابه مجموعه‌ای که حقوق بشر جزئی از آن است، و در مقاله سوم، مطالعه اجمالی حوزه عمومی و خصوصی از امور مرتبط با حقوق بشر بیان شده است. موضوع بخش دوم «اسلام و حقوق بشر» است. نخستین مقاله این بخش «امام سجاد(ع) و حقوق مردم» تحقیقی درباره رساله حقوق امام سجاد(ع) و معنا و مقصود از حق در متون دینی است. دومین نوشتار این بخش مصاحبه مکتوب «حقوق بشر و روشنفکری دینی» است که حاوی تأملی در باره نسبت اسلام سنتی با با اعلامیه جهانی حقوق بشر و میثاق‌های وابسته و راه حلی برای سازگاری اسلام و اندیشه حقوق بشر است. اخرین مقاله این بخش «حقوق بشر، لائیسیته و دین»، نسبت حقوق بشر را با دو اندیشه رقیب معاصر یعنی اندیشه دینی و اندیشه لائیک بررسی می‌کند. بخش سوم «آزادی عقیدتی دینی و سیاسی» مورد مطالعه واقع شده است. «آزادی عقیده و مذهب در اسلام و اسناد حقوق بشر» نخستین مقاله این بخش است که به طور موردی مجازات ارتداد را مورد بحث و بررسی قرار داده‌است. مقاله دوم این بخش «حقوق مخالف سیاسی در جامعه دینی» است که در آن نویسنده با مطالعه موردی نهضت عاشورا و تمسک به سیره علوی، آزادی‌های سیاسی را به عنوان لوازم لاینفک حضور اسلام در عرصه عمومی اثبات کرده است. این مقاله ضمیمه‌ای فقهی دارد که احکام بغی و محاربه به شیوه فقه سنتی مورد استنباط اجتهادی واقع شده است. بخش چهارم مختص «حقوق زنان» است. در نخستین مقاله این بخش «روشنفکری دینی و حقوق زنان» محورهای چالش اسلام سنتی با اندیشه حقوق بشر در حوزه زنان را مورد تحلیل سنتی قرار داده و با تاکید بر آموزه‌های سنتی راه حلی ارائه کرده است. «حقوق زنان در آخرت» تاملی دیگر در بخشی از تعالیم دینی از زاویه حقوق بشر است. آخرین بخش کتاب به «دیگر مباحث حقوق بشر» پرداخته شده است. «معضل برده‌داری در اسلام معاصر» نخستین مقاله این بخش، و در مقاله دوم «حقوق غیر مسلمانان در اسلام معاصر» مورد بحث قرار گرفته است. و بالاخره «تأمین اجتماعی از منظر تعالیم اسلامی» آخرین مقاله کتاب است.

این مقالات در فاصله سال‌های ۱۳۷۷ش تا ۱۳۸۵ش نوشته، و به صورت جداگانه منتشر شده است. لکن برای اولین بار به صورت یک کتاب مستقل توسط انتشارات کویر در سال 1387ش به چاپ رسیده است.