کاربر:Reyhani/صفحه تمرین: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه فقه معاصر
Reyhani (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
Reyhani (بحث | مشارکت‌ها)
خط ۳۸: خط ۳۸:


== محتوای کتاب ==
== محتوای کتاب ==
نویسنده در کتاب حاضر مطابق با شیوه رایج پژوهش ابتدا به طور خلاصه به بیان مساله، پرسش‌های اصلی و فرعی، پیشینه پژوهش و روش آن پرداخته است.
==مفهوم شناسی===
در مفهوم شناسی به این مساله پرداخته می‌شود که عرصه عمومی و خصوصی به لحاظ مفهومی چه معنایی دارد و خاستگاه معنایی آن چیست؟. این دو واژه برخاسته از فرهنگ اروپایی است و برای مفهوم شناسی باید از عرف اروپایی و صاحبنطران آن استفاده کرد. هابرماس سه معنا برای عرصه عمومی و خصوصی ارائه نموده است:
===موضوع شناسی===
در موضوع‌شناسی نویسنده به این مساله پرداخته که آیا عرصه عمومی و عرصه خصوصی در فقه شیعه سابقه تاریخی داشته و در فقه سنتی به آن پرداخته شده است یا دو موضوع نوپدید هستند که از مسائل مسحدثه به شمار می روند؟.

نسخهٔ ‏۲۹ نوامبر ۲۰۲۲، ساعت ۱۴:۱۷

عرصه عمومی و خصوصی در فقه شیعه
تصویر روی جلد
اطلاعات کتاب
نویسندهمحمد پزشگی
موضوعفقه اجتماعی
زبانفارسی
تعداد جلد۱
تعداد صفحات۲۵۰
اطلاعات نشر
ناشرپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
محل نشرقم
تاریخ نشر۱۳۹۳ش
نوبت چاپاول
شمارگان۱۲۰۰

عرصه عمومی و خصوصی در فقه شیعه کتابی است نوشته محمد پزشکی، که در یازده فصل به بررسی تمایز احکام فقهی در عرصه عمومی و خصوصی، و امکان‌سنجی تفکیک این دو عرصه از منظر قواعد فقه سیاسی، پرداخته است.

نگاهی گذرا به کتاب

کتاب عرصه عمومی و خصوصی در فقه شیعه، نوشته محمد پزشکی، کتابی است در حوزه فقه اجتماعی و سیاسی که توسط پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شده است. هدف مؤلف کتاب تبیین تمایز احکام فردی و اجتماعی در فقه شیعه و بررسی آن از منظر قواعد فقه اجتماعی و سیاسی است.

محتوای کتاب

نویسنده در کتاب حاضر مطابق با شیوه رایج پژوهش ابتدا به طور خلاصه به بیان مساله، پرسش‌های اصلی و فرعی، پیشینه پژوهش و روش آن پرداخته است.

مفهوم شناسی=

در مفهوم شناسی به این مساله پرداخته می‌شود که عرصه عمومی و خصوصی به لحاظ مفهومی چه معنایی دارد و خاستگاه معنایی آن چیست؟. این دو واژه برخاسته از فرهنگ اروپایی است و برای مفهوم شناسی باید از عرف اروپایی و صاحبنطران آن استفاده کرد. هابرماس سه معنا برای عرصه عمومی و خصوصی ارائه نموده است:

موضوع شناسی

در موضوع‌شناسی نویسنده به این مساله پرداخته که آیا عرصه عمومی و عرصه خصوصی در فقه شیعه سابقه تاریخی داشته و در فقه سنتی به آن پرداخته شده است یا دو موضوع نوپدید هستند که از مسائل مسحدثه به شمار می روند؟.