کاربر:Ma.sultanmoradi/صفحه تمرین۳: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه فقه معاصر
Ma.sultanmoradi (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
Ma.sultanmoradi (بحث | مشارکت‌ها)
اصلاح ارقام
خط ۱: خط ۱:
[[ترمیم عضو پس از حد]] یا پیوند عضوی که به حکم قصاص قطع شده است، از جمله مسائلی است که پیشرفت علم پزشکی و امکانات نوین آن پیش روی دانش فقه قرار داده است. پرسش اساسی در این بحث این است که آیا شرع اجازه پیوند دست، پا یا هر عضو قطع شده به سبب حد یا قصاص را می‌دهد یا نه. همچنین آیا پیوند زدن عضو قطع شده با اصل مجازات منافات یا خیر؟ آیا با پیوند عضو قطع شده فلسفه اجرای حدود ـ مثلاً بقای اثر حد برای عبرت دیگران - از بین نمی‌رود؟ پرسش دیگر این است که در قصاص، آیا رضایت مجنی‌علیه شرط جواز ترمیم یا پیوند است یا خیر؟ حال در صورتی که قائل به عدم جواز پیوند باشیم و جانی عضو قطع شده را ترمیم کند، آیا مجنی‌علیه یا خود دستگاه قضایی می‌تواند قصاص را بار دیگر انجام دهد؟ برخی بر این باورند که چون پس از اجرای حد، حکم الهی اجرا شده است پیوند عضو قطع شده جایز است؛ اما در مقابل ممکن است حفظ مصلحتی که مبنای اجرای حکم است باعث شود حکم به عدم جواز پیوند دهیم. آیا چنین مبنایی در قصاص ـ به مثابه حق الناس ـ نیز می‌تواند بنیاد قرار گیرد یا خیر؟
{{نویسنده
|نویسنده = محمدعلی سلطان‌مرادی
|گردآوری =
}}
{{جعبه اطلاعات کتاب
| عنوان = اصل کرامت انسان به مثابه قاعده‌ای فقهی
| تصویر = Tanbih naeini.jpg
| اندازه تصویر =
| توضیح_تصویر =
| نام‌های دیگر =
| نویسنده = سید محمدعلی ایازی
| تاریخ نگارش =۱۴۰۰ش
| موضوع = کرامت انسانی، حقوق ذاتی انسان در فقه
| سبک = اجتهادی
| زبان = فارسی
| ویراستار =
| به کوشش =
| تصویرگر =
| طراح جلد =
| تعداد جلد =یک جلد
| تعداد صفحات =
| قطع =
| مجموعه =
| ترجمه به دیگر زبان‌ها =
| ناشر =سرایی
| محل نشر = تهران
| تاریخ نشر =۱۴۰۰ش
| نوبت چاپ = ۱
| شمارگان = ۵۰۰ نسخه
| شابک =
| نوع رسانه =
| وبسایت ناشر =
| نام کتاب = <!-- نام کتاب به زبان فارسی -->
| مترجم = <!-- مترجم به فارسی -->
| مشخصات نشر = <!-- مشخصات نشر در زبان فارسی -->
|نسخه الکترونیکی=
}}
'''تَنبِیهُ الاُمَّه وَ تَنزیهُ المِلَّه'''
==معرفی اجمالی==


بحث ترمیم عضو پس از حد و قصاص در آثار کمی بررسی شده است. در این میان برخی به مستند شرعی حکم و دیگران به بررسی رابطۀ حکم فقه و حقوق در این مسئله پرداخته‌اند.
=== اهمیت و جایگاه کتاب===
==کتاب==
#پیوند عضو بعد از قصاص، سمیه آخوندی، قم، امتداد حکمت، ‏‫۱۴۰۰ش.‬
#پیوند عضو بعد از قصاص از منظر فقه و حقوق موضوعه، مرضیه اشرفی، تهران، دانش‌پژوهان شریف‌یار‏‫، ۱۳۹۸ش.‬
#بررسی فقهی پیوند عضو با رویکرد پیوند عضو بعد از قصاص، حمیده مخلصی، تهران، انتشارات سبز رایان گستر، ۱۳۹۵ش.
==مقاله==
===فارسی===
#امکان سنجی صدور حکم حکومتی در پیوند اعضاء محکومین به اعدام بدون اجازه محکوم علیه، علی فاتحی و علی اکبر ایزدی‌فرد و محمد محسنی دهکلانی، [[فصلنامه مطالعات فقه و حقوق اسلامی]]، دوره ۱۲، شماره ۲۲، فروردین ۱۳۹۹ش. [https://feqh.semnan.ac.ir/article_4409_04689598e43a36d7399adebcc840cd5b.pdf مقاله را اینجا ببینید.]
#حکم پیوند عضو قطع شده پس از اجرای حدّ سرقت، حمید مسجدسرایی و اعظم نظری، [[فصلنامه مطالعات فقه و حقوق اسلامی]]، دوره ۱۱، شماره ۲۰، ۱۳۹۸ش. [https://feqh.semnan.ac.ir/article_3874_39160b693d5850a8e208d4a77c242738.pdf مقاله را اینجا ببینید.]
#واکاوی حکم پیوند عضو قصاص شده به خود «جانی» (نقد ماده ۴۴۶ ق.م.ا)، حمید مسجدسرایی، اعظم نظری، [[فصلنامه فقه پزشکی]]، سال نهم، شماره ۳۲ و ۳۳، پاییز و زمستان ۱۳۹۶ش. [https://journals.sbmu.ac.ir/mf/article/view/24024/16303 مقاله را اینجا ببینید.]
#مبانی فقهی و حقوقی پیوند اعضای محکومان به قصاص و حدود پس از اجرای حکم، سید احمد میرخلیلی و بهاره کرمی، [[فصلنامه پژوهش‌های فقهی]]، دوره ۱۳، شماره ۱، فروردین ۱۳۹۶ش. [https://jorr.ut.ac.ir/article_61386_a502664543bf392b016fab129a947ae3.pdf مقاله را اینجا ببینید.]
#پیوند عضو پس از اجرای حد و قصاص از دیدگاه مذاهب فقهی، محمد جمالی و مصطفی ذوالفقارطلب، [[دوفصلنامه فقه مقارن]]، دوره ۳، شماره ۶، آذر ۱۳۹۴ش. [http://fiqhemoqaran.mazaheb.ac.ir/article_32861_c7f2931f672e95e201f3a2c7f2efa2d9.pdf مقاله را اینجا ببیند.]
#استناد به روایت اسحاق بن عمار بر حکم پیوند عضو پس از قصاص، قاسم عارف و علی‌اکبر عارف، [[مبانی فقهی حقوق اسلامی]]، دوره ۸، شماره۱، ۱۳۹۴ش. [https://jfil.srbiau.ac.ir/article_9258_9ce049e7d99a563a3f214b87daa657a3.pdf مقاله را اینجا ببینید.]


===عربی===
===نویسنده===
#الحکم الشرعي لغرس العضو المستأصل في حد أو قصاص، أیمن فوزى محمد المستكاوی، حولية کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بالإسکندرية (مصر)، دوره ۷، شماره ۳۳، ۲۰۱۷م.


==پایان‌نامه==
==فهرست==
#تحلیل آراء فقها امامیه در پیوند عضو پس از قصاص و حد با تاکید بر دیدگاه آیت الله هاشمی شاهرودی (مدظله العالی)، مهدی کاظمی آشتیانی، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه عدالت، ۱۳۹۶ش. [https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/2bff83fe665bbb6e045c0d408e283c18/search/6ada46cd6451c4261cf57a6e7b14f00d پایان‌نامه را اینجا ببینید.]
*
#بررسی فقهی حقوقی پیوند اعضاء پس از قصاص، طاهره پریشان ایوری، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده الهیات، دانشگاه پیام نور مرکز، ۱۳۹۰ش. [https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/47e2aa4f49fc9a37a07bcdf2c4a00fc2/search/6ada46cd6451c4261cf57a6e7b14f00d پایان‌نامه را اینجا ببینید.]
==روش‌شناسی==
 
==مدعیات==
 
==نقدها==
 
==تاثیرات بر فضای سیاسی جامعه و فقه سیاسی شیعه==
 
==شرح، تعلیقه، تصحیح و چاپ==
 
==پانویس==
{{پانویس}}
 
==منابع==
{{منابع}}
*
{{پایان}}
 
[[رده:کتاب‌های فقه سیاسی به زبان فارسی]]
[[رده:مقاله‌های علیرضا صالحی]]

نسخهٔ ‏۸ نوامبر ۲۰۲۲، ساعت ۰۶:۴۴

اصل کرامت انسان به مثابه قاعده‌ای فقهی
اطلاعات کتاب
نویسندهسید محمدعلی ایازی
تاریخ نگارش۱۴۰۰ش
موضوعکرامت انسانی، حقوق ذاتی انسان در فقه
سبکاجتهادی
زبانفارسی
تعداد جلدیک جلد
اطلاعات نشر
ناشرسرایی
محل نشرتهران
تاریخ نشر۱۴۰۰ش
نوبت چاپ۱
شمارگان۵۰۰ نسخه

تَنبِیهُ الاُمَّه وَ تَنزیهُ المِلَّه

معرفی اجمالی

اهمیت و جایگاه کتاب

نویسنده

فهرست

روش‌شناسی

مدعیات

نقدها

تاثیرات بر فضای سیاسی جامعه و فقه سیاسی شیعه

شرح، تعلیقه، تصحیح و چاپ

پانویس

منابع