فقه معاصر:شیوهنامه/کلیات: تفاوت میان نسخهها
Mkhaghanif (بحث | مشارکتها) جزبدون خلاصۀ ویرایش |
Mkhaghanif (بحث | مشارکتها) |
||
خط ۱۲: | خط ۱۲: | ||
== مالکیت معنوی== | == مالکیت معنوی== | ||
* جهت حفظ مالکیت معنوی متون اسامی نویسندگان مقالات نیز درج میشود/ در این دانشنامه نویسندگان مالکیت معنوی ندارند. | * جهت حفظ مالکیت معنوی متون اسامی نویسندگان مقالات نیز درج میشود/ در این دانشنامه نویسندگان مالکیت معنوی ندارند. | ||
== ساختار | == ساختار == | ||
* ساختار مقالات هر گروه از عناوین را پژوهشگاه تعریف میکند. | * ساختار مقالات هر گروه از عناوین را پژوهشگاه تعریف میکند. | ||
خط ۲۰: | خط ۲۰: | ||
* هر مسئله از منظر هر مذهب به صورت مقالهای مستقل بررسی میشود./ هر مسئله و عنوان فقه معاصر فقط یک مقاله خواهد داشت که در آن آراء همه صاحبنظران همه مذاهب اسلامی معرفی میشود. | * هر مسئله از منظر هر مذهب به صورت مقالهای مستقل بررسی میشود./ هر مسئله و عنوان فقه معاصر فقط یک مقاله خواهد داشت که در آن آراء همه صاحبنظران همه مذاهب اسلامی معرفی میشود. | ||
== معرفی کتابها و مجلات== | == معرفی کتابها و مجلات== | ||
* در مقالات معرفی کتابها، مجلات و مقالهها اطلاعات کتابشناختی غیرمحتوایی (مثل اطلاعات فیپا و ردهبندی و ...) در جعبه اطلاعات منعکس شده و متن به محتوا اختصاص مییابد. | * در مقالات معرفی کتابها، مجلات و مقالهها اطلاعات کتابشناختی غیرمحتوایی (مثل اطلاعات فیپا و ردهبندی و ...) در جعبه اطلاعات منعکس شده و متن به محتوا اختصاص مییابد. |
نسخهٔ ۲ فوریهٔ ۲۰۲۱، ساعت ۱۱:۰۵
دانشنامه فقه معاصر دانشنامهای است برخط که تلاش میکند واژگان علمی مرتبط با فقه معاصر را به صورت مقاله/مدخلهای گزارشی معرفی کند این دانشنامه در گام نخست اطلاعات موجود در فقه معاصر را گردآوری خواهد کرد در این دانشنامه فقه معاصر عبارت است از:
شیوهنامههای نگارشی
- شیوه نگارش متون بر اساس شیوهنامه مصوبه فرهنگستان ادب فارسی خواهد بود. و ویرایش متون نیز بر همین اساس است.
شیوهنامه ارجاعات
- برای ارجاعات از شیوه پانویس استفاده میشود (نه درون متنی)
- شیوه ارجاع در منابع به صورت تفصیلی است تا نیاز پژوهشگران به جستجو کمتر باشد.
مالکیت معنوی
- جهت حفظ مالکیت معنوی متون اسامی نویسندگان مقالات نیز درج میشود/ در این دانشنامه نویسندگان مالکیت معنوی ندارند.
ساختار
- ساختار مقالات هر گروه از عناوین را پژوهشگاه تعریف میکند.
- مقالات بیش از آنکه جنبه متنی داشته باشند باید در کادرهای مشخص شده تفکیک شوند./ غلبه در متن مقالات با متن یکپارچه است و استفاده از کادرها در حد اقل خواهد بود.
- از به کاربردن عناوین حوزوی و دانشگاهی برای صاحب نظران پرهیز میشود ولی از توصیف جایگاه آنان برای معرفی استفاه میشود مثلاً: سید موسی شبیری زنجانی، مرجع تقلید معاصر و مدرس عالی دروس خارج فقه و اصول و رجالشناس./ در این دانشنامه استفاده از عناوین حوزوی برای اشخاص تابع مصوبات هیئت علمی پژوهشگاه است. / در عنوان مدخل از به کار بردن عناوین حوزوی و دانشگاهی پرهیز میشود ولی در متن و به خصوص در شناسه متن، شخص با عنوان معرفی میشود.
- هر مسئله از منظر هر مذهب به صورت مقالهای مستقل بررسی میشود./ هر مسئله و عنوان فقه معاصر فقط یک مقاله خواهد داشت که در آن آراء همه صاحبنظران همه مذاهب اسلامی معرفی میشود.
معرفی کتابها و مجلات
- در مقالات معرفی کتابها، مجلات و مقالهها اطلاعات کتابشناختی غیرمحتوایی (مثل اطلاعات فیپا و ردهبندی و ...) در جعبه اطلاعات منعکس شده و متن به محتوا اختصاص مییابد.
- هر شماره از نشریات مرتبط با حوزه فقه معاصر یک مقاله به خود اختصاص میدهد/ یک مجله با تمام شمارههایش یک مقاله به خود اختصاص میدهد.
- منابع فقهی، حقوقی، و یا اصولی که اختصاص به فقه معاصر ندارند، با نگاه ارتباط به فقه معاصر گزارش میشوند و مطالب غیر مرتبط آن منابع منعکس نمیشود.
- منابع مرتبط با هر بحث باید کامل استقصاء شده و به تفکیک ذکر شوند. در زبانهای فارسی، عربی و انگلیسی / (در صورتی که زبان دیگری مد نظر است اضافه شود)
- منابع مرتبط با هر بحث از هر مذهب باید کامل استقصاء شده و به تفکیک ذکر شوند.
استفاده از تصویر
- برای اشخاص از تصاویر رسمی افراد استفاده شود./ اصلا لازم نیست عکس استفاده شود
- عکسها (مثل تصاویر اشخاص یا جلد کتابها یا ...)باید با رعایت حق کپی رایت باشد. / چون ایران عضو قانون کپیرایت نیست پس رعایت این قانون لازم نیست.
- نامگذاری آیات و روایات چطور باشد؟ پیشنهاد میشود آیات با شماره آیه و سوره عنوان شوند و اسامی مشهوری اگر باشد به عنوان تغییرمسیر ساخته شود.
- احادیث نیز به صورت شماره و باب/کتاب عنوان شوند. و سایر معرفهای حدیث در تغییرمسیرها قرار گیرند.
- تمام منابع هر موضوع فهرست شوند. اهم آنها در صفحه همان موضوع ذکر میشوند و سایر در صفحات فهرستها بیایند و منابع ارزشمند تبدیل به مدخل شوند. (در مواردی که منابع فراواناند فقط به منابع ارزشمند اکتفا میشود)