خارج کردن رحم (منابع مطالعاتی): تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه فقه معاصر
Khoshnudi (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
Rezashams (بحث | مشارکت‌ها)
جزبدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
{{منابع مطالعاتی|}}
{{منابع مطالعاتی|}}
[[خارج کردن رحم]] یا عمل هیسترکتومی به منظور درمان بیماری‌هایی مانند سرطان یا فیبروم رحم انجام می‌شود. از جمله چالش‌های فقهی بررسی حکم عمل هیستروکتومی است که معمولا به جهات درمانی و علاج بیماری‌های صعب العلاج انجام می‌شود که باتوجه به قاعده نفی ضرر فقها قایل به جواز این عمل هستند. همچنین در عده وفات یا طلاق زنی که عمل را انجام داده است
[[خارج کردن رحم]] یا عمل هیسترکتومی به منظور درمان بیماری‌هایی مانند سرطان یا فیبروم رحم انجام می‌شود. از جمله چالش‌های فقهی بررسی حکم عمل هیستروکتومی است که معمولا به جهات درمانی و علاج بیماری‌های صعب العلاج انجام می‌شود که باتوجه به قاعده نفی ضرر فقها قائل به جواز این عمل هستند. آنچه از فقیهان درباره عده طلاق زنانی که عادت ماهانه ندارند، خواه به دلیل خردسالی و خواه بزرگسالی، رسیده دو نظر است: برخی مانند  سید مرتضی گفته اند که هر گاه همسران، طلاقشان دهند، باید عده نگهدارند، در حالی که مشهور میان فقها آن است که عده ای بر آنان نیست همچنین در عده طلاق زنی که رحمش خارج شده و اطمینان به یائسه‌گی ندارد برخی از فقها چون [[سید ابوالقاسم خویی]] معتقداند زنی که بخاطر مانع حیض نمی‌شود باید سه ماه عده نگه دارد.


[[سید ابوالقاسم خویی]] معتقد است زنی که بخاطر مانع حیض نمیشود باید سه ماه عده نگه دارد.
سیستانی عده زنان معمولی
مکارم احتیاط واجب
مکارم، استفتائات، ج 1، س 910 ؛ تبریزى، استفتائات، س 1712 ؛ امام، استفتائات، ج 3، احکام طلاق، س 62 ؛ صافى، جامع الاحکام، ج 2، س 1434 ؛ فاضل، جامع المسائل، ج 1، س 1618 ؛ دفتر: بهجت، نورى، سیستانى، وحید و خامنه اى.





نسخهٔ ‏۲۹ سپتامبر ۲۰۲۲، ساعت ۱۵:۳۴

آخرین ویرایش: ۱۴۰۱/۷/۷

همه منابع مطالعاتی

خارج کردن رحم یا عمل هیسترکتومی به منظور درمان بیماری‌هایی مانند سرطان یا فیبروم رحم انجام می‌شود. از جمله چالش‌های فقهی بررسی حکم عمل هیستروکتومی است که معمولا به جهات درمانی و علاج بیماری‌های صعب العلاج انجام می‌شود که باتوجه به قاعده نفی ضرر فقها قائل به جواز این عمل هستند. آنچه از فقیهان درباره عده طلاق زنانی که عادت ماهانه ندارند، خواه به دلیل خردسالی و خواه بزرگسالی، رسیده دو نظر است: برخی مانند سید مرتضی گفته اند که هر گاه همسران، طلاقشان دهند، باید عده نگهدارند، در حالی که مشهور میان فقها آن است که عده ای بر آنان نیست همچنین در عده طلاق زنی که رحمش خارج شده و اطمینان به یائسه‌گی ندارد برخی از فقها چون سید ابوالقاسم خویی معتقداند زنی که بخاطر مانع حیض نمی‌شود باید سه ماه عده نگه دارد.


کتاب

فارسی

مقاله

فارسی

  1. تاملاتی فقهی در واکاوی و بازخوانی ادله ی عده ی زنان بدون رحم، رحمان ولی زاده و علی پیردهی، فصلنامه پژوهش‌های فقه و حقوق اسلامی، شماره ۱، ۱۳۹۷ش.
  2. انواع عده و وضعیت زنان فاقد رحم، سید علی علوی قزوینی، فصلنامه مطالعات راهبردی زنان (کتاب زنان)، شماره ۴۰، دوره ۱۰، ۱۳۸۷ش. مقاله را از اینجا ببینید
  3. بررسی فقهی حکم عده زنان بدون رحم، محمد مومن، مجله فقه اهل بیت شماره ۲، ۱۳۷۴ش. مقاله را از اینجا ببینید

عربی

  1. التكييف الفقهي لعمليات استئصال رحم الفتيات المعاقات عقليا وحكمها الشرعي، رمضان رزق بدوى السيد الوكيل، أفاق حولية كلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنين بالشرقية , مج۶, ع۱، جامعة الأزهر - كلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنين بالديدامون بالشرقية، ۲۰۱۹. مقاله را از اینجا بخوانید.
  2. استئصال رحم المختلة عقليا جراحيا: دراسة فقهية قانونية، سيرين أسامة محمد جرادات، دراسات - علوم الشريعة والقانون , مج۴۶, ع۱، الجامعة الأردنية - عمادة البحث العلمي، ۲۰۱۹.
  3. استئصال رحم المعوقات عقلياً : دراسة فقهية مقارنة، ‌ ريما مصباح موسى القريوتي، المجلة الأردنية في الدراسات الإسلامية , مج۱۱, ع۴، جامعة آل البيت، ۲۰۱۵.
  4. استئصال رحم المعاقة عقليا : دراسة فقهية قانونية، محمد خلف بني سلامة، المجلة الأردنية في الدراسات الإسلامية , مج۸, ع۳، جامعة آل البيت، ۲۰۱۳.

پایان‌نامه

فارسی

  1. بررسی فقهی حقوقی عده زنان فاقد رحم، شاپور ولیزاده درودخانی شاپور ولیزاده درودخانی، کارشناسی ارشد، دانشگاه گیلان، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، ۱۳۹۱ش.

عربی

  1. استئصال الرحم الولادي، ‌ صلاح شريف سليم، جامعة دمشق، ۲۰۰۱. رسالة ماجستير
  2. استئصال الرحم أحكامه وآثاره في الفقه الإسلامي، أمل موسى جراد الطراونة، جامعة مؤتة، ۲۰۱۱. رسالة ماجستير