کاربر:Rezashams/صفحه تمرین: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه فقه معاصر
Rezashams (بحث | مشارکت‌ها)
Rezashams (بحث | مشارکت‌ها)
خط ۶: خط ۶:
== گزارش ساختار و بیان کلیات==
== گزارش ساختار و بیان کلیات==
این کتاب در دو فصل و هر فصل در سه بخش نگاشته شده است. مولف فصل اول را به کلیاتِ بحث گذرانده است. در بخش اول مفاهیمی چون اصل، حق، حقوق، تصدی و پذیرش سمت اجرایی، ولایت، عدالت و تکلیف تبیین شده است.  
این کتاب در دو فصل و هر فصل در سه بخش نگاشته شده است. مولف فصل اول را به کلیاتِ بحث گذرانده است. در بخش اول مفاهیمی چون اصل، حق، حقوق، تصدی و پذیرش سمت اجرایی، ولایت، عدالت و تکلیف تبیین شده است.  
ایشان اصل را در معنای مبنای اولیه، حق را شایستگی و از حقوق معنای مجموعه امتیازهای فردی یا گروهی شناخته شده در جامعه اراده کرده است.
تصدی سمت اجرایی همان پذیرش اموری از شاخه های حکومتی است که به ولایت نیاز ندارد در واقع همه شاخه های حکومتی غیر از رهبری قضاوت و صدور حکم را شامل می‌شود.
نویسنده ولایت مطرح شده در فقه را به معنای استقلال در تدبیر کار دیگری و کفایت او در زندگی و معیشت  و عدالت را قرار گیری هر چیزی در جایگاه مناسب و تکلیف را التزام به خطاب شرعی می‌داند.
در بخش دوم به نگاه اسلام به پذیرش مسولیت می‌پردازد. به نظر نویسنده پذیرش مسولیت‌های اجرایی و قضایی و حکومتی، امانتی الهی و بسیار دشوار است و به حکم عقل احاله هر مسولیتی به اشخاص باید بر مبنای لیاقت و توانایی باشد.  
در بخش دوم به نگاه اسلام به پذیرش مسولیت می‌پردازد. به نظر نویسنده پذیرش مسولیت‌های اجرایی و قضایی و حکومتی، امانتی الهی و بسیار دشوار است و به حکم عقل احاله هر مسولیتی به اشخاص باید بر مبنای لیاقت و توانایی باشد.  
در بخش سوم و پایانی این فصل به بیان چهار نکته یا گفتار در مورد نگاه اسلام به جنسیت پرداخته شده است.
در بخش سوم و پایانی این فصل بیان میکند که گرچه زن و مرد از لحاظ جسمی و روحی تفاوتهایی دارند اما در پیشرفت و ترقی تکاملی یکسان اند. و بعد از ذکر این نکته در بیان چهار نکته یا گفتار در مورد نگاه اسلام به جنسیت پرداخته شده است.
گفتار اول در باب تساوی زن و مرد در کسب فضائل اخلاقی و معنوی است که ناشی از تساوی هویتی ایشان است. نویسنده با بیان نکاتی از آیات قرآن نظیر آیاتی که دال بر تساوی بهره‌مندی از حیات طیبه(97 نحل)،  مغفرت، پاداش( احزاب 35
گفتار اول در باب تساوی زن و مرد در کسب فضائل اخلاقی و معنوی است که ناشی از تساوی هویتی ایشان است. نویسنده در راستای اثبات این امر آیاتی از قرآن نظیر آیاتی که دال بر تساوی بهره‌مندی از حیات طیبه(۹۷ نحل)،  مغفرت، پاداش( احزاب ۳۵و تساوی وعده بهشت وجهنم است(نسا ۱۲۴) را ایراد میکند.
در گفتار دوم این نکته را ذکر می‌کند که خانواده سالم برای عملکرد صحیح خود به تفاوت زن و مرد نیاز دارد و زن و مرد را بطور یکسان عامل تکامل می‌داند.
گفتار سوم به بررسی این نکته می‌پردازد که گرچه در اسلام نگاه جنسیتی مطرح نیست لکن برخی از احکام به جنسیت افراد بستگی دارد. مانند احکام دماء، پذیرش شهادت، حضانت فرزند، حق طلاق و موارد دیگر.


==گزارش ادله موافقین ومخالفین==
==گزارش ادله موافقین ومخالفین==

نسخهٔ ‏۲۲ اوت ۲۰۲۲، ساعت ۱۰:۰۵

شناسه کتاب: معرفی و توضیحات کلی کتاب ( نویسنده نشر افتخارات )، روش شناسی، طرح مدعای نویسنده


گزارش ساختار و بیان کلیات

این کتاب در دو فصل و هر فصل در سه بخش نگاشته شده است. مولف فصل اول را به کلیاتِ بحث گذرانده است. در بخش اول مفاهیمی چون اصل، حق، حقوق، تصدی و پذیرش سمت اجرایی، ولایت، عدالت و تکلیف تبیین شده است. ایشان اصل را در معنای مبنای اولیه، حق را شایستگی و از حقوق معنای مجموعه امتیازهای فردی یا گروهی شناخته شده در جامعه اراده کرده است. تصدی سمت اجرایی همان پذیرش اموری از شاخه های حکومتی است که به ولایت نیاز ندارد در واقع همه شاخه های حکومتی غیر از رهبری قضاوت و صدور حکم را شامل می‌شود. نویسنده ولایت مطرح شده در فقه را به معنای استقلال در تدبیر کار دیگری و کفایت او در زندگی و معیشت و عدالت را قرار گیری هر چیزی در جایگاه مناسب و تکلیف را التزام به خطاب شرعی می‌داند. در بخش دوم به نگاه اسلام به پذیرش مسولیت می‌پردازد. به نظر نویسنده پذیرش مسولیت‌های اجرایی و قضایی و حکومتی، امانتی الهی و بسیار دشوار است و به حکم عقل احاله هر مسولیتی به اشخاص باید بر مبنای لیاقت و توانایی باشد. در بخش سوم و پایانی این فصل بیان میکند که گرچه زن و مرد از لحاظ جسمی و روحی تفاوتهایی دارند اما در پیشرفت و ترقی تکاملی یکسان اند. و بعد از ذکر این نکته در بیان چهار نکته یا گفتار در مورد نگاه اسلام به جنسیت پرداخته شده است. گفتار اول در باب تساوی زن و مرد در کسب فضائل اخلاقی و معنوی است که ناشی از تساوی هویتی ایشان است. نویسنده در راستای اثبات این امر آیاتی از قرآن نظیر آیاتی که دال بر تساوی بهره‌مندی از حیات طیبه(۹۷ نحل)، مغفرت، پاداش( احزاب ۳۵)، و تساوی وعده بهشت وجهنم است(نسا ۱۲۴) را ایراد میکند. در گفتار دوم این نکته را ذکر می‌کند که خانواده سالم برای عملکرد صحیح خود به تفاوت زن و مرد نیاز دارد و زن و مرد را بطور یکسان عامل تکامل می‌داند. گفتار سوم به بررسی این نکته می‌پردازد که گرچه در اسلام نگاه جنسیتی مطرح نیست لکن برخی از احکام به جنسیت افراد بستگی دارد. مانند احکام دماء، پذیرش شهادت، حضانت فرزند، حق طلاق و موارد دیگر.

گزارش ادله موافقین ومخالفین

نتیجه گیری و اثبات فرضیه

بررسی و ارزیابی