کاربر:Reyhani/صفحه تمرین۲: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه فقه معاصر
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۶: خط ۶:
در این حالت اول چنانچه تلقیح با رضایت طرفین همراه باشد دلیلی بر حرمت آن وجود ندارد و این عمل باستناد جریان اصاله البرائه در شبهه بدویه جایز است و بارداری حاصل از آن حکم بارداری شرعی را دارد. اما چنانچه رضایت طرفین حاصل نباشد پنج صورت متصور است: 1-عدم رضایت زوج: در این صورت زوجه حق الزام زوج به تلقیح مصنوعی را ندارد با این وجود چنانچه زوجه اقدام به تلقیح نموده و بارداری حاصل شود حکم بارداری مشروع را دارا است.(ص 20 و 24) 2-عدم رضایت زوجه: همچنین در این صورت نیز زوج حق الزام زوجه به تلقیح مصنوعی را ندارد اما چنانچه اقدام به تلقیح نموده و بارداری حاصل شود حکم بارداری مشروع را دارا است.(ص 35) 3-ممزوج نمودن منی با مایع دیگر: در این صورت چنانچه مایع دیگر صناعی بوده و متعلق به مرد دیگر نباشد حکم منی زوج را دارد اما چنانچه مایع دیگر منی مرد اجنبی باشد احتمال اشکال وجود دارد اما بارداری حاصل از آن حکم بارداری مشروع را دارد.(ص37) 4- زوجه مطلقه به طلاق رجعی باشد و تلقیح در زمان عده انجام شود. دو وجه وجه اول جواز به دلیل آنکه مطلقه در عده طلاق رجعی حکم زوجه را دارد. و دوم عدم جواز به دلیل وقوع طلاق. 5- تلقیح مصنوعی پس از مرگ زوج. در این صورت باستناد جریان اصاله الرائه این عمل جایز است و بارداری حاصل از آن حکم بارداری مشروع را دارد.
در این حالت اول چنانچه تلقیح با رضایت طرفین همراه باشد دلیلی بر حرمت آن وجود ندارد و این عمل باستناد جریان اصاله البرائه در شبهه بدویه جایز است و بارداری حاصل از آن حکم بارداری شرعی را دارد. اما چنانچه رضایت طرفین حاصل نباشد پنج صورت متصور است: 1-عدم رضایت زوج: در این صورت زوجه حق الزام زوج به تلقیح مصنوعی را ندارد با این وجود چنانچه زوجه اقدام به تلقیح نموده و بارداری حاصل شود حکم بارداری مشروع را دارا است.(ص 20 و 24) 2-عدم رضایت زوجه: همچنین در این صورت نیز زوج حق الزام زوجه به تلقیح مصنوعی را ندارد اما چنانچه اقدام به تلقیح نموده و بارداری حاصل شود حکم بارداری مشروع را دارا است.(ص 35) 3-ممزوج نمودن منی با مایع دیگر: در این صورت چنانچه مایع دیگر صناعی بوده و متعلق به مرد دیگر نباشد حکم منی زوج را دارد اما چنانچه مایع دیگر منی مرد اجنبی باشد احتمال اشکال وجود دارد اما بارداری حاصل از آن حکم بارداری مشروع را دارد.(ص37) 4- زوجه مطلقه به طلاق رجعی باشد و تلقیح در زمان عده انجام شود. دو وجه وجه اول جواز به دلیل آنکه مطلقه در عده طلاق رجعی حکم زوجه را دارد. و دوم عدم جواز به دلیل وقوع طلاق. 5- تلقیح مصنوعی پس از مرگ زوج. در این صورت باستناد جریان اصاله الرائه این عمل جایز است و بارداری حاصل از آن حکم بارداری مشروع را دارد.
حالت دوم که منی متعلق به مرد اجنبی است؛
حالت دوم که منی متعلق به مرد اجنبی است؛
ادله حرمت: 1- آیات حفظ فرج(اطلاق وجوب حفظ فرج)ص44 اشکال اختصاص به زنا و نظر دارد. شاهد روایات. 2- لاتقربوالواحش: فحش: کل فعل قبیح و شنیع. اشکال مجرد استقباح عرف باعث نمی شود عمل مصداق فواحش شود.(ص54) 3-روایات: رجل اقتر نطفته... . اشکال:1- سند صحیح نیست.(ص56) 2- انصراف بفرد متعارف قراردان نطفه دارد یعنی زنا.(ص 57) رویات دوم: وضع نطفتها... اشکال همان ها. روایت سوم: افرغ مائه فی... اشکال: افرغ مائه فی امره غیر از فی رحمه بعلاوه انصراف بمقاربت. و اشکال سندی. روایت چهارم: رجم مراه مساحق و جلد کنیز. اشکال دلالی این عقوبت سحق است نه انتقال منی و ضعف سند بمعلی بن خنیس. روایت پنجم:
ادله حرمت: 1- آیات حفظ فرج(اطلاق وجوب حفظ فرج)ص44 اشکال اختصاص به زنا و نظر دارد. شاهد روایات. 2- لاتقربوالواحش: فحش: کل فعل قبیح و شنیع. اشکال مجرد استقباح عرف باعث نمی شود عمل مصداق فواحش شود.(ص54) 3-روایات: رجل اقتر نطفته... . اشکال:1- سند صحیح نیست.(ص56) 2- انصراف بفرد متعارف قراردان نطفه دارد یعنی زنا.(ص 57) رویات دوم: وضع نطفتها... اشکال همان ها. روایت سوم: افرغ مائه فی... اشکال: افرغ مائه فی امره غیر از فی رحمه بعلاوه انصراف بمقاربت. و اشکال سندی. روایت چهارم: رجم مراه مساحق و جلد کنیز. اشکال دلالی این عقوبت سحق است نه انتقال منی و ضعف سند بمعلی بن خنیس. روایت پنجم: لایجمع مائه فی الخمس. اشکال: 1-جمله مستقل است. شاهد بعضی نسخ ولایجمع. 2- لایجمع بمعنای لا یتزوج  است شاهد اگر یکی از چهار طلاق بائن باشد می تواند آب در پنجمی کند. بنابراین عنوان حرمت بر جمع مائ فی الخمس نرفته و منظور تزویج خمس است.

نسخهٔ ‏۴ ژوئیهٔ ۲۰۲۲، ساعت ۱۵:۲۳

وسائل الانجاب الصناعی کتابی است نوشته سید محمدرضا سیستانی که در سه فصل به روش های تلقیح مصنوعی و احکام فقهی مرتبط با آن پرداخته است.

فصل اول 

شامل تمهید و سه باب است. نوسنده در تمهید به بررسی بارداری شرعی و غیر شرعی پرداخته و بیان می دارد که احکام بارداری حاصل از زنا تنها بر مورد متعارف آن یعنی بارداری حاصل از نزدیکی آگاهانه‌ی بدون محرمیت مترتب میشود و صورت های دیگر بارداری غیرشرعی مانند کاشت اسپرم مرد اجنبی در رحم زن، احکام بارداری حاصل از زنا را ندارد.(ص14) پس از این مقدمه نویسنده در سه باب به بررسی روش های سه گانه تلقیح مصنوعی از منظر فقهی پرداخته است. باب اول تلقیح بواسطه تزریق منی در رحم زن در این روش دو حالت وجود دارد: حالت نخست که منی به زوج تعلق دارد؛ در این حالت اول چنانچه تلقیح با رضایت طرفین همراه باشد دلیلی بر حرمت آن وجود ندارد و این عمل باستناد جریان اصاله البرائه در شبهه بدویه جایز است و بارداری حاصل از آن حکم بارداری شرعی را دارد. اما چنانچه رضایت طرفین حاصل نباشد پنج صورت متصور است: 1-عدم رضایت زوج: در این صورت زوجه حق الزام زوج به تلقیح مصنوعی را ندارد با این وجود چنانچه زوجه اقدام به تلقیح نموده و بارداری حاصل شود حکم بارداری مشروع را دارا است.(ص 20 و 24) 2-عدم رضایت زوجه: همچنین در این صورت نیز زوج حق الزام زوجه به تلقیح مصنوعی را ندارد اما چنانچه اقدام به تلقیح نموده و بارداری حاصل شود حکم بارداری مشروع را دارا است.(ص 35) 3-ممزوج نمودن منی با مایع دیگر: در این صورت چنانچه مایع دیگر صناعی بوده و متعلق به مرد دیگر نباشد حکم منی زوج را دارد اما چنانچه مایع دیگر منی مرد اجنبی باشد احتمال اشکال وجود دارد اما بارداری حاصل از آن حکم بارداری مشروع را دارد.(ص37) 4- زوجه مطلقه به طلاق رجعی باشد و تلقیح در زمان عده انجام شود. دو وجه وجه اول جواز به دلیل آنکه مطلقه در عده طلاق رجعی حکم زوجه را دارد. و دوم عدم جواز به دلیل وقوع طلاق. 5- تلقیح مصنوعی پس از مرگ زوج. در این صورت باستناد جریان اصاله الرائه این عمل جایز است و بارداری حاصل از آن حکم بارداری مشروع را دارد. حالت دوم که منی متعلق به مرد اجنبی است؛ ادله حرمت: 1- آیات حفظ فرج(اطلاق وجوب حفظ فرج)ص44 اشکال اختصاص به زنا و نظر دارد. شاهد روایات. 2- لاتقربوالواحش: فحش: کل فعل قبیح و شنیع. اشکال مجرد استقباح عرف باعث نمی شود عمل مصداق فواحش شود.(ص54) 3-روایات: رجل اقتر نطفته... . اشکال:1- سند صحیح نیست.(ص56) 2- انصراف بفرد متعارف قراردان نطفه دارد یعنی زنا.(ص 57) رویات دوم: وضع نطفتها... اشکال همان ها. روایت سوم: افرغ مائه فی... اشکال: افرغ مائه فی امره غیر از فی رحمه بعلاوه انصراف بمقاربت. و اشکال سندی. روایت چهارم: رجم مراه مساحق و جلد کنیز. اشکال دلالی این عقوبت سحق است نه انتقال منی و ضعف سند بمعلی بن خنیس. روایت پنجم: لایجمع مائه فی الخمس. اشکال: 1-جمله مستقل است. شاهد بعضی نسخ ولایجمع. 2- لایجمع بمعنای لا یتزوج است شاهد اگر یکی از چهار طلاق بائن باشد می تواند آب در پنجمی کند. بنابراین عنوان حرمت بر جمع مائ فی الخمس نرفته و منظور تزویج خمس است.