۱٬۱۳۶
ویرایش
Hasanejraei (بحث | مشارکتها) (←حرمت: اصلاح عنوانبندی) |
Hasanejraei (بحث | مشارکتها) (←جواز: اصلاح عنوانبندی) |
||
خط ۵۱: | خط ۵۱: | ||
* محمدابراهیم جناتی، ساختن مجسمه بهقصد پرستش و تعظیم آن و همچنین همانندی و تشبه به بتپرستان و مشرکان را از ملاکات تحریم مجسمهسازی محسوب کردهاند.<ref>جناتی، «نظریه اجتهاد تفریعی و تطبیقی»، ص۳۸؛ حسینی، «جواز مجسمهسازی و نقاشی»، ص۲۱۳.</ref> | * محمدابراهیم جناتی، ساختن مجسمه بهقصد پرستش و تعظیم آن و همچنین همانندی و تشبه به بتپرستان و مشرکان را از ملاکات تحریم مجسمهسازی محسوب کردهاند.<ref>جناتی، «نظریه اجتهاد تفریعی و تطبیقی»، ص۳۸؛ حسینی، «جواز مجسمهسازی و نقاشی»، ص۲۱۳.</ref> | ||
==جواز== | ==فتاوا و دلایل جواز== | ||
بیشتر فقیهانی که فتوای جواز مجسمهسازی صادر کردهاند، حرمت آن را مبتنی بر ملاکهایی تلقی میکنند که از روایات استخراج میشود و بر این اساس، برآنند که در صورت نبود این ملاکات، حتی ساختن مجسمه موجودات جاندار نیز جایز است. برخی از این دیدگاهها به شرح زیر است: | بیشتر فقیهانی که فتوای جواز مجسمهسازی صادر کردهاند، حرمت آن را مبتنی بر ملاکهایی تلقی میکنند که از روایات استخراج میشود و بر این اساس، برآنند که در صورت نبود این ملاکات، حتی ساختن مجسمه موجودات جاندار نیز جایز است. برخی از این دیدگاهها به شرح زیر است: | ||
*بهگفته حسینعلی منتظری نهی از مجسمهسازی و نظایر آن در روایات به این علت بوده است که ساختن مجسمه در موقعیت صدور حدیث، برای پرستش غیرخدا و شریک قرار دادن برای او بوده است؛ بنابراین چنانچه بدین منظور ساخته نشود و فقط جنبه هنری و فرهنگی داشته باشد اشکالی ندارد.<ref>منتظری، رساله استفتائات، ج۲، ص۳۲۵.</ref> | *بهگفته حسینعلی منتظری نهی از مجسمهسازی و نظایر آن در روایات به این علت بوده است که ساختن مجسمه در موقعیت صدور حدیث، برای پرستش غیرخدا و شریک قرار دادن برای او بوده است؛ بنابراین چنانچه بدین منظور ساخته نشود و فقط جنبه هنری و فرهنگی داشته باشد اشکالی ندارد.<ref>منتظری، رساله استفتائات، ج۲، ص۳۲۵.</ref> |