کاربر:Hamzeahmadi/صفحه تمرین۳: تفاوت میان نسخه‌ها

خط ۴: خط ۴:


==تبیین مسئله و جایگاه آن==
==تبیین مسئله و جایگاه آن==
مجسمه‌سازی و به‌ویژه مجسمه موجودات جاندار مانند حیوان و انسان از مسائلی است که فقها در آثار خود به بررسی حکم شرعی آن پرداخته‌اند. مجسمه‌سازی در ادبیات فقها-در مقابل نقاشی-طراحی و ساختن شکل یا صورت در سه بُعد است؛ به طوری که اگر بر آن نور بتابد سایه آن تشکیل می‌شود<ref>اردبیلی، مجمع الفائدة و البرهان، ۱۴۰۳ق، ج۸، ص۵۴.</ref> و در اصطلاح هنری شاخه‌ای از هنرهای تجسمی است که به بازنمایی اشیاء واقعی یا خیالی با مواد جامد نظیر چوب، سنگ، فلز در سه بُعد می‌پردازد.<ref>کارتر، دانشنامه زیبایی‌شناسی: مجسمه‌سازی، ۱۳۸۶ش، ص۳۷۷-۳۷۸.</ref>
مجسمه‌سازی از مسائلی است که فقها در آثار خود به بررسی حکم شرعی آن پرداخته‌اند. دیدگاه فقها درباره حکم فقهی آن با توجه به تفکیک مجسمه موجودات جاندار (ذی روح) نظیر انسان و حیوان از موجودات و اشیاء غیر جاندار ارائه شده است. گفتنی است که محل نزاع بین فقها در حرمت مجسمه‌سازی، مجسمه موجودات جاندار است. مجسمه‌سازی در ادبیات فقها-در مقابل نقاشی-طراحی و ساختن شکل یا صورت در سه بُعد است؛ به طوری که اگر بر آن نور بتابد سایه آن تشکیل می‌شود<ref>اردبیلی، مجمع الفائدة و البرهان، ۱۴۰۳ق، ج۸، ص۵۴.</ref> و در اصطلاح هنری شاخه‌ای از هنرهای تجسمی است که به بازنمایی اشیاء واقعی یا خیالی با مواد جامد نظیر چوب، سنگ، فلز در سه بُعد می‌پردازد.<ref>کارتر، دانشنامه زیبایی‌شناسی: مجسمه‌سازی، ۱۳۸۶ش، ص۳۷۷-۳۷۸.</ref>


===جایگاه مسئله در فقه معاصر===
===جایگاه مسئله در فقه معاصر===
۳۸۸

ویرایش