فقه معاصر:پیش‌نویس بلوغ دختران: تفاوت میان نسخه‌ها

از دانشنامه فقه معاصر
Abbashaeri (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
Abbashaeri (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
{{نگارش}}
{{نگارش}}
==تعریف مسئله==
==تعریف مسئله==
بلوغ شرط درستی بسیاری از احکام اسلام است. بسیاری از عبادات، معاملات و حقوق فرد از نگاه اسلام متوقف بر رسیدن وی به این دوره از رشد است.<ref>مهریزی، «بلوغ دختران»، ص۲۲۹.</ref> بلوغ همراه با دگرگونی‌هایی است که در اندام و جسم انسان پدید می‌آید؛ مهم‌ترین این تغییرات شکل گرفتن اندام تناسلی در فرد و امکان تولید مثل است. پس از نعوظ و احتلام در پسران و قاعدگی در دختران، امکان تولید مثل ایجاد می‌شود.<ref>همان، ص۲۳۱.</ref>
بلوغ شرط درستی بسیاری از احکام اسلام است. بسیاری از عبادات، معاملات و حقوق فرد از نگاه اسلام متوقف بر رسیدن وی به این دوره از رشد است.<ref>مهریزی، بلوغ دختران، ص ۱۲۷.</ref> بلوغ همراه با دگرگونی‌هایی است که در اندام و جسم انسان پدید می‌آید؛ مهم‌ترین این تغییرات شکل گرفتن اندام تناسلی در فرد و امکان تولید مثل است. پس از نعوظ و احتلام در پسران و قاعدگی در دختران، امکان تولید مثل ایجاد می‌شود.<ref>همان، ص۱۳۱.</ref> علاوه بر این علامات، در قرآن و سنت، سنین خاصی نیز به عنوان علامت بلوغ شمرده شده‌اند.<ref>همان، ص۱۴۰</ref>  
==اهمیت موضوع در فقه معاصر==
==اهمیت موضوع در فقه معاصر==
==فقه شیعه==
==فقه شیعه==
در کلمات فقهای شیعه دو اصطلاح از بلوغ به چشم می‌خورد؛
فقهای شیعه از بلوغ با دو اصطلاح تعبیر کرده‌اند؛
#بلوغ جنسی: تعریف بلوغ به کمال طبیعی انسان و رسیدن به مرحله‌ای از سنّ که امکان تولید مثل برای فرد فراهم می‌شود،‌ محور تعریف فقها از بلوغ است. این تعریف موافق با تصور عرف از موضوع و همچنین تعریف لغوی بلوغ است.<ref>نورمفیدی، «بلوغ دختران»، ۱۳۹-۱۴۱.</ref>  
#بلوغ جنسی: تعریف بلوغ به کمال طبیعی انسان و رسیدن به مرحله‌ای از سنّ که امکان تولید مثل برای فرد فراهم می‌شود،‌ محور تعریف فقها از بلوغ است. این تعریف موافق با تصور عرف از موضوع و همچنین تعریف لغوی بلوغ است.
#
#بلوغ شرعی: ملاک بلوغ بر اساس این اصطلاح، سنّی است که در نصوص و ادلّه شرعی بیان شده است. بنابر این اصطلاح سنّ یک نشانه طبیعی برای بلوغ نیست؛ بلکه رسیدن پسران به پانزده سال و دختران به نه سال، دلیل بر بلوغ ایشان است.<ref>نورمفیدی، «بلوغ دختران»، ۱۳۹-۱۴۱.</ref> برخی پژوهشگران گفته‌اند که قول به بلوغ پسر در پانزده‌ سال و دختر در نه سال، اجماعی است و اگر در تاریخ فقه شیعه مخالفت‌هایی هم به چشم می‌خورد، آنقدر شاذّ و نادر است که فقها به آنها اعتنایی نکردند.<ref>مهریزی، بلوغ دختران، ص ۳۶۷.</ref>
===نظریه‌ها===
===نظریه‌ها===
==منابع مطالعاتی بلوغ دختران==
==منابع مطالعاتی بلوغ دختران==

نسخهٔ ‏۱۶ آوریل ۲۰۲۱، ساعت ۱۴:۲۴

صفحه پودمان:Message box/ambox.css محتوایی ندارد.

تعریف مسئله

بلوغ شرط درستی بسیاری از احکام اسلام است. بسیاری از عبادات، معاملات و حقوق فرد از نگاه اسلام متوقف بر رسیدن وی به این دوره از رشد است.[۱] بلوغ همراه با دگرگونی‌هایی است که در اندام و جسم انسان پدید می‌آید؛ مهم‌ترین این تغییرات شکل گرفتن اندام تناسلی در فرد و امکان تولید مثل است. پس از نعوظ و احتلام در پسران و قاعدگی در دختران، امکان تولید مثل ایجاد می‌شود.[۲] علاوه بر این علامات، در قرآن و سنت، سنین خاصی نیز به عنوان علامت بلوغ شمرده شده‌اند.[۳]

اهمیت موضوع در فقه معاصر

فقه شیعه

فقهای شیعه از بلوغ با دو اصطلاح تعبیر کرده‌اند؛

  1. بلوغ جنسی: تعریف بلوغ به کمال طبیعی انسان و رسیدن به مرحله‌ای از سنّ که امکان تولید مثل برای فرد فراهم می‌شود،‌ محور تعریف فقها از بلوغ است. این تعریف موافق با تصور عرف از موضوع و همچنین تعریف لغوی بلوغ است.
  2. بلوغ شرعی: ملاک بلوغ بر اساس این اصطلاح، سنّی است که در نصوص و ادلّه شرعی بیان شده است. بنابر این اصطلاح سنّ یک نشانه طبیعی برای بلوغ نیست؛ بلکه رسیدن پسران به پانزده سال و دختران به نه سال، دلیل بر بلوغ ایشان است.[۴] برخی پژوهشگران گفته‌اند که قول به بلوغ پسر در پانزده‌ سال و دختر در نه سال، اجماعی است و اگر در تاریخ فقه شیعه مخالفت‌هایی هم به چشم می‌خورد، آنقدر شاذّ و نادر است که فقها به آنها اعتنایی نکردند.[۵]

نظریه‌ها

منابع مطالعاتی بلوغ دختران

پانویس

  1. مهریزی، بلوغ دختران، ص ۱۲۷.
  2. همان، ص۱۳۱.
  3. همان، ص۱۴۰
  4. نورمفیدی، «بلوغ دختران»، ۱۳۹-۱۴۱.
  5. مهریزی، بلوغ دختران، ص ۳۶۷.

منابع