دانشنامه فقه پزشکی (کتاب): تفاوت میان نسخه‌ها

جز (←‏سلول‌های بنیادی: اصلاح فاصلهٔ مجازی، اصلاح نویسه‌های عربی)
جز (←‏سلول‌های بنیادی: اصلاح فاصلهٔ مجازی)
خط ۱۴۸: خط ۱۴۸:
سلول‌های بنیادی شبیه سلول‌های جنینی توانایی تکثیر و تمایز دارند از این جهت به عنوان یکی از روش‌های درمانی پزشکی مدرن مورد استفاده است.  نویسنده دانش‌نامه فقه پزشکی با در نظر گرفتن سه صورت در مسئله [[سلول‌های بنیادی]] به تمایز حکم شرعی هر یک اشاره کرده است. در صورت نخست، برداشتن سلول بنیادی از بدن شخص ضرری نداشته باشد و همچنین مستلزم کار حرامی نباشد که در این صورت دلیل بر حرمت وجود ندارد.(ج۲، ص۵۴۶)
سلول‌های بنیادی شبیه سلول‌های جنینی توانایی تکثیر و تمایز دارند از این جهت به عنوان یکی از روش‌های درمانی پزشکی مدرن مورد استفاده است.  نویسنده دانش‌نامه فقه پزشکی با در نظر گرفتن سه صورت در مسئله [[سلول‌های بنیادی]] به تمایز حکم شرعی هر یک اشاره کرده است. در صورت نخست، برداشتن سلول بنیادی از بدن شخص ضرری نداشته باشد و همچنین مستلزم کار حرامی نباشد که در این صورت دلیل بر حرمت وجود ندارد.(ج۲، ص۵۴۶)


در صورت دوم برداشتن سلول بنیادی از بدن مضر نیست ولی مستلزم کار حرامی است. در این صورت برداشتن سلول فقط در شرایط اضطراری جایز است. در وجه سوم نیز با فرض اضطرار و با ملاحظه دیدگاه فقها و دائره دلالت ادله اضرار به نفس مورد ارزیابی و بررسی قرار می‌گیرد.(ج۲، ص۵۴۶)
در صورت دوم برداشتن سلول بنیادی از بدن مضر نیست ولی مستلزم کار حرامی است. در این صورت برداشتن سلول فقط در شرایط اضطراری جایز است. در وجه سوم نیز که فرض عدم اضطرار است با ملاحظه دیدگاه فقها و دائره دلالت دلیلِ اضرار به نفس، مورد ارزیابی و بررسی قرار می‌گیرد. بر این اساس و بر مبنای نظر برخی از فقها اگر ضرر به بدن به قصد غرض عقلایی باشد دلیلی بر حرمت آن وجود ندارد و آیه لاتهلکوا تنها شامل خطر بزرگ و در معرض نابودی می‌شود.(ج۲، ص۵۴۶)


هر سه وجه مذکور نیز در صورتی است که شخص مطلع از برداشتن سلول باشد اما در صورت عدم اطلاع جایز نیست مگر در مواردی که دلایل اهمی مثل حفظ جان مومن اقتضا جواز را داشته باشد.(ج۲، ص۵۴۶)
هر سه وجه مذکور نیز در صورتی است که شخص مطلع از برداشتن سلول باشد اما در صورت عدم اطلاع جایز نیست مگر در مواردی که دلایل اهمی مثل حفظ جان مومن اقتضا جواز را داشته باشد.(ج۲، ص۵۴۶)