فقه و حکمرانی حزبی (کتاب): تفاوت میان نسخهها
Nazarzadeh (بحث | مشارکتها) جز (انتقال از رده:مقالههای علیرضا صالحی به رده:مقالههای علیرضا صالحی ردهانبوه) |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۳۳: | خط ۳۳: | ||
|نسخه الکترونیکی= | |نسخه الکترونیکی= | ||
}} | }} | ||
'''کتاب فقه و حکمرانی حزبی''' نوشته [[داوود فیرحی]]، | '''کتاب فقه و حکمرانی حزبی''' نوشته [[داوود فیرحی]]، از نخستین پژوهشهای فقهی درباره مسئله حزب و حکمرانی حزبی است که در دو بخش و ذیل ده فصل به موضوعشناسی و حکمشناسی [[تحزب]] میپردازد. نویسنده در این کتاب، حزب و حکمرانی حزبی را ذیل باب معاملات (باب سبق و رمایه، مالکیت مشاع، حیازت و قرارداد) بررسی کرده است. | ||
فیرحی شناخت مسئله حزب را بر عهده عرف دقیق و تخصصگرا میداند و معتقد به تحول موضوع حزب از زمان صدر اسلام تاکنون است. به باور او، حزب صحیح به اعتبار جوامع در حال گذار و جوامع دموکراتیک امری نسبی است. نویسنده کتاب، رقابتهای حزبی را ذیل نظریه بازیها در فقه تحلیل میکند و برای حکمشناسی حزب، آن را با حقوق نوعی، مالکیت ملی و قرارداد جمعی پیوند میزند. | فیرحی شناخت مسئله حزب را بر عهده عرف دقیق و تخصصگرا میداند و معتقد به تحول موضوع حزب از زمان صدر اسلام تاکنون است. به باور او، حزب صحیح به اعتبار جوامع در حال گذار و جوامع دموکراتیک امری نسبی است. نویسنده کتاب، رقابتهای حزبی را ذیل نظریه بازیها در فقه تحلیل میکند و برای حکمشناسی حزب، آن را با حقوق نوعی، مالکیت ملی و قرارداد جمعی پیوند میزند. به گفته فیرحی، در حکمرانی حزبی با تجمیع اراده شهروندان مسلمان، ظرفیت تبدیل احکام اجتماعی شریعت به قوانین قابل اجرا وجود دارد. ارتباط متقابل قانون انتخابات و قانون اساسی کشورها با حکمرانی حزبی ادعای دیگر نویسنده در این کتاب است. | ||
فاصله گرفتن از رویکرد فقهی در موضوعشناسی حزب، تقلیلگرایی در موضوعشناسی، خلط روشهای فقهی و غیر فقهی و عدم ارتباط موضوعشناسی و حکمشناسی حزب در این کتاب، از نقدهای وارد بر کتاب فقه و حکمرانی حزبی است. | فاصله گرفتن از رویکرد فقهی در موضوعشناسی حزب، تقلیلگرایی در موضوعشناسی، خلط روشهای فقهی و غیر فقهی و عدم ارتباط موضوعشناسی و حکمشناسی حزب در این کتاب، از نقدهای وارد بر کتاب فقه و حکمرانی حزبی است. | ||
خط ۴۲: | خط ۴۲: | ||
فقه و حکمرانی حزبی، کتابی در حوزه [[فقه سیاسی]] نوشته داوود فیرحی است که به بررسی نسبت میان مسئله حزب و دانش فقه پرداخته است. نویسنده تلاش دارد تا فقه سیاسی را با دولت مدرن و ظهور پارلمان و مفهوم قانون در دوران معاصر مرتبط و جایگاه احزاب را در نظام سیاسی اسلام تبیین کند.<ref>میرزاد و همکاران، «نقد و بررسی کتاب فقه و حکمرانی حزبی»، ص۳۳۳.</ref> به گفته نویسنده، طرح مسئله حزب در فقه سیاسی، امتداد منطقی مواجهه فقه با دولت مدرن است که در پژوهشهای قبلی وی تحت عنوان فقه و سیاست در ایران معاصر، ابعادی از آن بررسی شده است. (ص۱۵) | فقه و حکمرانی حزبی، کتابی در حوزه [[فقه سیاسی]] نوشته داوود فیرحی است که به بررسی نسبت میان مسئله حزب و دانش فقه پرداخته است. نویسنده تلاش دارد تا فقه سیاسی را با دولت مدرن و ظهور پارلمان و مفهوم قانون در دوران معاصر مرتبط و جایگاه احزاب را در نظام سیاسی اسلام تبیین کند.<ref>میرزاد و همکاران، «نقد و بررسی کتاب فقه و حکمرانی حزبی»، ص۳۳۳.</ref> به گفته نویسنده، طرح مسئله حزب در فقه سیاسی، امتداد منطقی مواجهه فقه با دولت مدرن است که در پژوهشهای قبلی وی تحت عنوان فقه و سیاست در ایران معاصر، ابعادی از آن بررسی شده است. (ص۱۵) | ||
فیرحی در این کتاب به | فیرحی در این کتاب به موضوعشناسی، حکمشناسی فقهی و مسئله قانونگذاری در حوزه حزب و مشکلات آن پرداخته است.<ref>فیرحی، [http://fahimco.com/Post/Details/6229 «گزارش نشست علمی فقه و حکمرانی حزبی»] موسسه فهیم.</ref> این کتاب توسط نشر نی در سال ۱۳۹۶ش منتشر شد. | ||
===نویسنده=== | ===نویسنده=== | ||
خط ۴۸: | خط ۴۸: | ||
==اهمیت و جایگاه در فقه معاصر== | ==اهمیت و جایگاه در فقه معاصر== | ||
فقه و حکمرانی حزبی از نخستین کتابهایی است که مسئله حزب و حکمرانی حزبی را از منظر فقهی بررسی کرده است. به گفته فیرحی تحزب و حکمرانی حزبی از ارکان دولت مدرن است و بررسی ماهیت آن، تمایز آن با سایر انواع حکمرانی، معیارهای صحیح از ناصحیح و نسبت آن با دانش فقه ضروری است. به گفته فیرحی وجود احزاب بدون حکمرانی حزبی باعث عوارضی چون ایجاد هزینههای بیحاصل، انجام فعالیتهای هیجانی و فصلی و در نهایت اختلال در افکار عمومی میشود؛ بههمین دلیل برای استقرار حکمرانی حزبی باید پژوهشهای گستردهای در این زمینه صورت گیرد و این کتاب در همین راستا نوشته شده است. (ص۴۹۱-۴۹۳) | |||
به گفته فیرحی وجود احزاب بدون حکمرانی حزبی باعث عوارضی چون ایجاد هزینههای بیحاصل، انجام فعالیتهای هیجانی و فصلی و در نهایت اختلال در افکار عمومی میشود؛ بههمین دلیل برای استقرار حکمرانی حزبی باید پژوهشهای گستردهای در این زمینه صورت گیرد و این کتاب در همین راستا نوشته شده است. (ص۴۹۱-۴۹۳) | |||
==روششناسی== | ==روششناسی== | ||
خط ۶۷: | خط ۶۵: | ||
==مدعیات== | ==مدعیات== | ||
===لزوم بررسی مسئله حزب=== | |||
به باور فیرحی، باوجود سابقه یکصد ساله حزب در ایران، پژوهشهای فقهی حزب هنوز از مسائل مستحدثه محسوب میشود. (ص۳۱۳) به گفته او، از زمان مشروطه، احزاب بزرگی در ایران وجود داشتهاند، ولی به حکمرانی حزبی ختم نشده است و فاصله نظر تا عمل در حکمرانی حزبی از مهمترین مشکلات حکومتداری در ایران معاصر است؛ (ص۴۷۹) بههمین دلیل موضوعشناسی و حکمشناسی فقهیِ حزب از ضروریات است.<ref>[https://mobahesat.ir/16238 نقد کتاب «فقه و حکمرانی حزبی»]، سایت مباحثات.</ref> دلیل دیگر اهمیت پرداختن به این موضوع، عدم وجود دانش حزبی در بین مسلمانان و جریانهای مذهبی است. به گفته نویسنده اگرچه در میان مسلمانان و جریانهای مذهبی حزب وجود دارد؛ ولی با کمبود متون علمی درباره موضوع حزب و همچنین عدم تبیین نسبت آن با دانشهای مذهبی مواجه هستیم.<ref>[https://www.irna.ir/news/83164037 امروزه حزب را شر لازم میدانند]، سایت ایرنا.</ref> | |||
===حزب از مسائل فقه سیاسی خرد=== | ===حزب از مسائل فقه سیاسی خرد=== | ||
فیرحی با تقسیم مسائل فقه سیاسی به دو دسته کلان و خرد، فقه تحزب را در حیطه فقه سیاسی خرد قرار میدهد؛ مسائلی که با چگونگی رفتار انسان و انتخابهای آنان در سطح مسائل خرد سیاسی ارتباط دارد. وی موضوعات فقه سیاسی خرد را نیز به سه دسته مسائل اصلی، مکمل و جانشین تقسیم میکند و معتقد است چون حزب جانشین انجمنهای عصر مشروطه شده، در حیطه مسائل فقه سیاسی خردِ جانشین قرار میگیرد. (ص۱۸-۱۹) | فیرحی با تقسیم مسائل فقه سیاسی به دو دسته کلان و خرد، فقه تحزب را در حیطه فقه سیاسی خرد قرار میدهد؛ مسائلی که با چگونگی رفتار انسان و انتخابهای آنان در سطح مسائل خرد سیاسی ارتباط دارد. وی موضوعات فقه سیاسی خرد را نیز به سه دسته مسائل اصلی، مکمل و جانشین تقسیم میکند و معتقد است چون حزب جانشین انجمنهای عصر مشروطه شده، در حیطه مسائل فقه سیاسی خردِ جانشین قرار میگیرد. (ص۱۸-۱۹) | ||
===ضرورت موضوعشناسی فقهی مفاهیم | ===ضرورت موضوعشناسی فقهی مفاهیم جدیدِ علم سیاست=== | ||
به گفته نویسنده، هر پدیدهای و ازجمله حزب که به مرحله ضرورت برسد، لاجرم تحقق پیدا میکند و اگر نوع صحیح آن شناسایی نشود، اشکال فاسد جایگزین میشود؛ بههمین دلیل فهم حقیقت حزب صحیح جهت دستیابی به حکم فقهی آن اهمیت دارد. به باور او همت نگماشتن برای تشخیص حقیقت حزب و تصحیح ارکان و شرایط آن، اعتماد عمومی را به دولت از بین خواهد برد. (ص۲۷-۲۸) | به گفته نویسنده، هر پدیدهای و ازجمله حزب که به مرحله ضرورت برسد، لاجرم تحقق پیدا میکند و اگر نوع صحیح آن شناسایی نشود، اشکال فاسد جایگزین میشود؛ بههمین دلیل فهم حقیقت حزب صحیح جهت دستیابی به حکم فقهی آن اهمیت دارد. به باور او همت نگماشتن برای تشخیص حقیقت حزب و تصحیح ارکان و شرایط آن، اعتماد عمومی را به دولت از بین خواهد برد. (ص۲۷-۲۸) | ||