کاربر:Mahjoor60/صفحه تمرین: تفاوت میان نسخهها
←نکاتی درباره کتاب: اصلاح ارقام |
|||
خط ۶۴: | خط ۶۴: | ||
==نکاتی درباره کتاب== | ==نکاتی درباره کتاب== | ||
# | # کتاب تقریر درس خارج شیخ نجمالدین طبسی به قلم یکی از شاگردان ایشان است که گویا به همین دلیل مباحث مختلف و متفرقه در آن بسیار مطرح شده است. در جاهای مختلف کتاب نویسنده، به فراخور مطلب، به بحثهای متفرقه کشیده شده و از بحث اصلی خارج شده است؛ برای نمونه ذیل نقل روایت از آثار طبرسی، نویسنده به جمله آخر روایت که «شاید خدا به اهل بدر توجه داشته، پس آنان را بخشوده و بدانان فرموده باشد: هر کار میخواهید بکنید که شما را آمرزیدم» (ص ۳۹) ایراد اعتقادی وارد میکند، سپس پاسخ علامه طباطبایی به آن اشکال را میآورد که حدود هفت صفحه از کتاب را به خود اختصاص داده است. همچنین در چند جای کتاب با رسیدن به نام اشخاص بحث رجالی مطرح میکند که به نظر میرسد نیاز نیست. همچنین در سند یک روایت بحث رجالی میشود و به علت اتهام نوفلی به غلو، دامنه بحث به نگاه قمیها به غلو میکشد. سپس ایرادات بر نگاه قمیها آمده است (از ص ۸۸ تا ص ۹۳).<br> | ||
# وجود بحثهای متفرقه انسجام کتاب را از بین برده است و خواننده با متن چارچوبدار و منسجمی روبهرو نیست؛ به همین دلیل گاهی رشته بحث از دست خواننده خارج میشود و گاه شاید احساس کند بحث نتیجه روشنی برایش نداشته است.<br> | # وجود بحثهای متفرقه انسجام کتاب را از بین برده است و خواننده با متن چارچوبدار و منسجمی روبهرو نیست؛ به همین دلیل گاهی رشته بحث از دست خواننده خارج میشود و گاه شاید احساس کند بحث نتیجه روشنی برایش نداشته است.<br> | ||
# در بسیاری از موارد نویسنده میتوانست مطالبی که ارتباط کمتری با بحث اصلی دارند ولی به نظرش باید مطرح شوند را در پانوشت یا پینوشت بیاورد.<br> | # در بسیاری از موارد نویسنده میتوانست مطالبی که ارتباط کمتری با بحث اصلی دارند ولی به نظرش باید مطرح شوند را در پانوشت یا پینوشت بیاورد.<br> | ||
# نویسنده ذیل آیه نخست در حکم تجسس به مصلحت اسلام و نظام اسلامی، معتقد است که تجسس در آیه عام نیست، بلکه مختص تجسس به سود دشمن است؛ چرا که بدگمانی به معنای ترتیب اثر و اجتناب از غیبت و القاب زشت (که به مصحلت مسلمانان نیستند) است و تجسس حرام را مختص موردی میکند که که به مصلحت مسلمانان نباشد. بنابراین در اینجا تزاحم پیش نمیآید، بلکه مورد موضوعا خارج است و از ابتدا تجسس به خاطر مصلحت مسلمانان موضوعا جزء تجسسی که آیه به آن نظر دارد به شمار نمیآید، بلکه تخصصا خارج است و از آن نهی نشده تا تزاحم ایجاد شود (ص ۱۳۳). در اینجا علاوه بر اینکه نحوه استنتاج مناسب به نظر نمیرسد، در جای دیگر نویسنده میگوید بر خلاف نظر پیشینمان، به نظر میرسد خروج حکمی است، نه موضوعی. در واقع این نوع تجسس جزء مصادیق تجسس حرام است (ص ۱۵۷). <br> | |||
# در بحث شکنجه جاسوس و اعتبار اقرار تحت شکنجه، در روایات جواز دو روایت مربوط به مسئلهای بود که کسی مطلبی را مخفی میکرد؛ اما به نظر روایات حرمت شکنجه مطلق هستند و نویسنده با استفاده از اطلاق روایات، به حرمت شکنجه برای اقرار گرفتن از جاسوس رسیده است.<br> | |||
# نویسنده ذیل آیه نخست در حکم تجسس به مصلحت اسلام و نظام اسلامی، معتقد است که تجسس در آیه عام نیست، بلکه مختص تجسس به سود دشمن است؛ چرا که بدگمانی به معنای ترتیب اثر و اجتناب از غیبت و القاب زشت (که به مصحلت مسلمانان نیستند) است و تجسس حرام را مختص موردی میکند که که به مصلحت مسلمانان نباشد. بنابراین در اینجا تزاحم پیش نمیآید، بلکه مورد موضوعا خارج است و از ابتدا تجسس به خاطر مصلحت مسلمانان موضوعا جزء تجسسی که آیه به آن نظر دارد به شمار نمیآید، بلکه تخصصا خارج است و از آن نهی نشده تا تزاحم ایجاد شود.<br> | # هیچ یک از این ده روایت «تتمه روایات عامه درباره شکنجه» درباره جاسوسی نیست؛ بلکه یا کلی هستند یا درباره دزدی و نپرداختن خراج و جزیه.<br> |