فقه و عقل (کتاب): تفاوت میان نسخهها
Hasanejraei (بحث | مشارکتها) |
Hasanejraei (بحث | مشارکتها) |
||
خط ۸: | خط ۸: | ||
==جایگاه و اهمیت== | ==جایگاه و اهمیت== | ||
بر خلاف دیدگاه رایج در میان فقیهان که عملاً عقل را در اجتهادهای فقهی کنار میگذارند و قرآن و سنت را کافی میدانند، | کتاب فقه و عقل بر خلاف دیدگاه رایج در میان فقیهان که عملاً عقل را در اجتهادهای فقهی کنار میگذارند و قرآن و سنت را کافی میدانند، تلاش کرده تا جایگاه عقل را در فقه معاصر امامیه احیا کند. نویسندۀ فقه و عقل در آثار دیگر خود تصریح میکند که عقل علاوه بر اهمیت در استنباط فقهی، مهمترین عنصر در کشف قوانین حاکم بر علوم انسانی است. | ||
به باور ابوالقاسم علیدوست، بازشناسی مفهوم و کارکرد عقل میتواند هم در فهم نصوص دینی و هم تولید علوم انسانی اسلامی که از جمله دغدغههای امروز پژوهشگران مورد حمایت نظام جمهوری اسلامی است، کمک کند.<ref>علیدوست، [http://a-alidoost.ir/persian/articles/22880 «رهیافتی برای تولید علوم انسانی اسلامی...»].</ref> بر این اساس علیدوست معتقد است که با توجه به توسعۀ ابزار عقل در استنباط میتوان از فقه هستهای، فقه هنر، فقه امنیت و امثال آن سخن گفت. کتاب فقه و عقل توسط یکی از شاگردان علیدوست به نام سید مهدی موسوی در ۴۳ جلسه تدریس شده است.<ref>[https://t.me/ravesh_feqh/74 کانال تأملاتی در روششناسی فقه].</ref> | |||
==ساختار کتاب== | ==ساختار کتاب== |