فقه و عقل (کتاب): تفاوت میان نسخهها
Hasanejraei (بحث | مشارکتها) ایجاد مدخل |
Hasanejraei (بحث | مشارکتها) اصلاح عنوان |
||
خط ۲۵: | خط ۲۵: | ||
#خاتمه: رسالت متولیان استنباط | #خاتمه: رسالت متولیان استنباط | ||
== | ==مبانی و پیشفرضها== | ||
===لزوم توجه به خطقرمزهای اجتهاد مرسوم=== | ===لزوم توجه به خطقرمزهای اجتهاد مرسوم=== | ||
بهباور علیدوست در کتاب فقه و عقل، مراد از کاربست عقل یا مقاصد شریعت آن نیست که هر کس توهمات خود را به نام اهداف شریعت در کنار ظواهر کتاب و سنت قرار دهد و آنچه را روح قانون و اهداف شریعت میپندارد در جایگاه نص قرار دهد. بر این اساس، فقیه باید ضمن احترام به نصوص قرآنی و روائی، در فهم آنها از مجموعه دین و شریعت بهره گیرد و پس از ملاحظه درک عقلی به استنباط حکم روی آورد (صص۱۴۷-۱۴۸). | بهباور علیدوست در کتاب فقه و عقل، مراد از کاربست عقل یا مقاصد شریعت آن نیست که هر کس توهمات خود را به نام اهداف شریعت در کنار ظواهر کتاب و سنت قرار دهد و آنچه را روح قانون و اهداف شریعت میپندارد در جایگاه نص قرار دهد. بر این اساس، فقیه باید ضمن احترام به نصوص قرآنی و روائی، در فهم آنها از مجموعه دین و شریعت بهره گیرد و پس از ملاحظه درک عقلی به استنباط حکم روی آورد (صص۱۴۷-۱۴۸). | ||
خط ۴۳: | خط ۴۳: | ||
#احکام: نصوصى که بیانگر شریعت است و حکم وضعى یا تکلیفى را بیان میکند. | #احکام: نصوصى که بیانگر شریعت است و حکم وضعى یا تکلیفى را بیان میکند. | ||
#مقاصد کلی شریعت و حکمت احکام: نصوصی که بیانگر حکم و قانون نیست، بلکه مقاصد کلى شریعت یا حکمت حکمى را بیان مىکند.<ref>علیدوست، [http://a-alidoost.ir/persian/articles/22342 «فقه و مقاصد شریعت»].</ref> | #مقاصد کلی شریعت و حکمت احکام: نصوصی که بیانگر حکم و قانون نیست، بلکه مقاصد کلى شریعت یا حکمت حکمى را بیان مىکند.<ref>علیدوست، [http://a-alidoost.ir/persian/articles/22342 «فقه و مقاصد شریعت»].</ref> | ||
==مبانی== | ==مبانی== | ||
===توجه همزمان به هر دو کاربرد استقلالی و غیراستقلالی عقل در استنباط=== | ===توجه همزمان به هر دو کاربرد استقلالی و غیراستقلالی عقل در استنباط=== |