ترمیم بکارت از منظر فقه و حقوق (کتاب): تفاوت میان نسخهها
Mkhaghanif (بحث | مشارکتها) |
Mkhaghanif (بحث | مشارکتها) |
||
خط ۱۰۱: | خط ۱۰۱: | ||
==بررسی و ارزیابی== | ==بررسی و ارزیابی== | ||
=== ترمیم بکارت مخالفی ندارد!=== | === ترمیم بکارت مخالفی ندارد!=== | ||
با تکیه بر گزارش نویسنده از استدلالهای مخالفان میتوان نتیجه گرفت به جز کسانی که ترمیم بکارت را | با تکیه بر گزارش نویسنده از استدلالهای مخالفان میتوان نتیجه گرفت به جز کسانی که ترمیم بکارت را با تکیه بر حرمت تغییر خلقت الهی، قاعده ارش یا قاعده عدالت ممنوع میدانند، هیچ فقیهی این کار را با عنوان اولی حرام ندانسته است. و همه دلایل مخالفان متکی به لوازم و توابع ترمیم بکارت است و استدلالکنندگان در واقع به دلیل لوازم غیرشرعی ترمیم است که با آن مخالفند. | ||
از سوی دیگر نویسنده در بحث از دلایل موافقان چنین گزارش کرده است که اصل ترمیم بکارت جایز است ولی چون در غالب موارد با لمس و نظر نامحرم همراه است حرام میشود. بر این اساس دلایلی که بهعنوان مستند جواز ترمیم ذکر شدهاند در واقع دلیلی برای جواز لمس و نظر هستند نه اصل ترمیم. با این توضیح روشن میشود که بهجز کسانی که به حرمت تغییر خلقت الهی استناد کردهاند، دیگران ترمیم را حرام نمیدانند و همه اختلافها بر سر این است که با تکیه بر کدام عنوان میتوان از لوازم غیرشرعی ترمیم مثل حرمت لمس و نظر دیگران پرهیز کرد. | از سوی دیگر نویسنده در بحث از دلایل موافقان چنین گزارش کرده است که اصل ترمیم بکارت جایز است ولی چون در غالب موارد با لمس و نظر نامحرم همراه است حرام میشود. بر این اساس دلایلی که بهعنوان مستند جواز ترمیم ذکر شدهاند در واقع دلیلی برای جواز لمس و نظر هستند نه اصل ترمیم. با این توضیح روشن میشود که بهجز کسانی که به حرمت تغییر خلقت الهی استناد کردهاند، دیگران ترمیم را حرام نمیدانند و همه اختلافها بر سر این است که با تکیه بر کدام عنوان میتوان از لوازم غیرشرعی ترمیم مثل حرمت لمس و نظر دیگران پرهیز کرد. |