نکاح معاطاتی (منابع مطالعاتی): تفاوت میان نسخه‌ها

Salehi (بحث | مشارکت‌ها)
Salehi (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
{{منابع مطالعاتی}}
{{منابع مطالعاتی}}


[[نکاح معاطاتی]] به معنای انعقاد رابطه زوجیت بدون صیغه ایجاب و قبول است. از همین نکته تفاوت نکاح معاطاتی با [[ازدواج سفید]] نیز روشن می‌شود. در نکاح معاطاتی کلیه شرایط نکاح محقق است ولی فقط انشاء آن با الفاظ نیست همانند خرید و فروش‌های روزمره که حقیقتشان بیع است ولی الفاظ ایجاب و قبول در آن وجود ندارد. و اما در ازدواج سفید حقیقت نکاح با شرایط معتبر فقهی نادیده گرفته شده است. در واقع نکاح معاطاتی عبارت است از: نکاحی که به منظور تشکیل خانواده و با رضایت باطنی طرفین به داشتن حق تمتع جنسی بین زن و مرد بسته می‌شود و در بردارنده وضعیت حقوقی خاصی از قبیل پرداخت نفقه و مهریه ازطرف مرد و همچنین ارث بردن از یکدیگر است اما لفظ ایجاب و قبول در آن نیست.
[[نکاح معاطاتی]] به معنای انعقاد رابطه زوجیت بدون صیغه ایجاب و قبول است. در نکاح معاطاتی کلیه شرایط نکاح محقق است؛ ولی فقط انشاء آن با الفاظ نیست. همانند خرید و فروش‌های روزمره که حقیقتشان بیع است؛ ولی الفاظ ایجاب و قبول در آن وجود ندارد. نکاح معاطاتی به منظور تشکیل خانواده و با رضایت باطنی طرفین به داشتن حق تمتع جنسی بین زن و مرد بسته می‌شود و در بردارنده وضعیت حقوقی خاصی از قبیل پرداخت نفقه و مهریه از طرف مرد و همچنین ارث بردن از یکدیگر است. نکاح معاطاتی با [[ازدواج سفید]] متفاوت است؛ چراکه در ازدواج سفید حقیقت نکاح با شرایط معتبر فقهی نادیده گرفته شده است.  


با توجه به رشد معملات معاطاتی در جامعه فقه معاصر در این موضوع با سؤالاتی روبرو است: آیا عقد نکاح که از پیامدهای خاصی برخوردار است به صورت معاطاتی منعقد می‌شود؟ آیا ثیت ازدواج در دفاتر رسمی به منزله ایجاب و قبول است؟ آیا انعقاد نکاح با الفاظ در زمان شارع حکم تطبیقی بوده است یا تشریعی؟
با توجه به رشد معاملات معاطاتی در جامعه، فقه معاصر درباره نکاح معاطاتی با سؤالاتی روبرو است: آیا عقد نکاح که از پیامدهای خاصی برخوردار است به صورت معاطاتی منعقد می‌شود؟ آیا ثبت ازدواج در دفاتر رسمی به منزله ایجاب و قبول است؟ آیا انعقاد نکاح با الفاظ در زمان شارع حکم تطبیقی بوده است یا تشریعی؟


در اینکه نکاح بدون انشاء الفاظ، صحیح است یا خیر، اختلاف نظر وجود دارد. اکثر فقهای گذشته معاطات در نکاح را صحیح نمی‌دانند؛ ولی برخی از فقهای معاصر از جمله [[سید روح‌الله موسوی خمینی|امام خمینی]] چنین ازدواجی را صحیح می‌دانند. در این صفحه منابعی با موضوع نکاح معاطاتی را جمع‌آوری کرده‌ایم.  
در اینکه نکاح بدون انشاء الفاظ، صحیح است یا خیر، اختلاف نظر وجود دارد. اکثر فقهای گذشته معاطات در نکاح را صحیح نمی‌دانند. برخی از فقهای معاصر از جمله امام خمینی چنین ازدواجی را صحیح می‌دانند.  
 
در این صفحه منابعی با موضوع نکاح معاطاتی را جمع‌آوری کرده‌ایم.


== کتاب‌ها ==
== کتاب‌ها ==