عقد استصناع (منابع مطالعاتی): تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
|||
خط ۱: | خط ۱: | ||
{{منابع مطالعاتی|[[قرارداد بانکی استصناع]] ● [[اوراق بهادار استصناع]]}} | {{منابع مطالعاتی|[[قرارداد بانکی استصناع]] ● [[اوراق بهادار استصناع]]}} | ||
[[استصناع]] | [[استصناع|عقد استصناع]] قراردادی بین دو شخص (اعم از حقیقی و حقوقی) که یک طرف ملزم به ساخت کالایی معین در زمان آینده در مقابل عِوض مشخص از طرف دیگر است. نامی از قرارداد استصناع در جوامع روایی شیعه و سنی برده نشده است اما در متون فقهی برخی متقدمین همچون شیخ طوسی از آن در باب بیع سلم بحث شده است. | ||
ماهیت این عقد مورد اختلاف بوده و به جهت شباهتهایی که با بیع سلم، جعاله و اجاره دارد از سوی برخی فقها از مصادیق یکی از این عقود ذکر شده است. اکثر فقهای معاصر مانند [[منتظری]] و مؤمن قمی، آن را عقد مستقل است و در بیان تمایز بین استصناع و آن عقود وجوهی ذکر شده است که مهمترین آنها عبارت است از: | |||
۱. عمل معهود در اجاره منفعت شخص اجیر و در جعاله صرف انجام کاری میباشد و در بیع سلم کالای مدتدار اعم از ساخته شده یا غیر آن است برخلاف عقد استصناع که مصداق عمل معهود در آن فقط در کالای مصنوع از سوی شخصی محدود شده است. | |||
۲. قبض ثمن در بیع سلم باید در مجلس عقد باشد درحالیکه میتوان ثمن در استصناع را به صورت اقساطی یا در هنگام دریافت کالا پرداخت کرد. | |||
گرچه در رابطه با عقد استصناع در فقه تلاشهای علمی صورت گرفته اما همچنان پرسشهایی نیازمند تحقیق بیشتر در خصوص این عقد پیشروی فقهای معاصر قراردارد که بعضی از آنها عبارتند از: اوراق بهادار تحت چهارچوب این عقد به چه نحو است؟ تضمن سرمایه در اوراق استصناع چه حکمی دارد؟ آیا تعیین سازنده کالا از سوی سفارشدهنده لازم است یا خیر؟ آیا این عقد جز عقود لازم است یا جایز؟ تعیین مدت دریافت کالا در این عقد واجب است؟ | |||
در این صفحه کتابها، مقالات، پایاننامهها و دیگر منابع مرتبط با عقد استصناع از منظر [[فقه معاصر]]، جمعآوری شده است. | در این صفحه کتابها، مقالات، پایاننامهها و دیگر منابع مرتبط با عقد استصناع از منظر [[فقه معاصر]]، جمعآوری شده است. | ||
==کتابها== | ==کتابها== |