کاربر:Abbasi/صفحه تمرین۲: تفاوت میان نسخه‌ها

خط ۵۱: خط ۵۱:
=== فتوای منع تولید و کاربرد سلاح‌های تخریب جمعی (فرهاد شهابی سیرجانی) ===
=== فتوای منع تولید و کاربرد سلاح‌های تخریب جمعی (فرهاد شهابی سیرجانی) ===
این مقاله به دنبال رفع بد فهمی از فتوای رهبری مبنی بر تحریم تولید و کاربست از سلاح اتمی است. نویسنده در ده عنوان مطالب را مطرح می‌کند: ۱. سلاح‌های تخریب جمعی. ۲. چرایی فتوا: اتهامات بین‌المللی مبنی بر عهد شکنی ایران در معاهدات منع گسترش سلاح‌های اتمی، با صدور فتوای رهبری خنثی شده است. ۳. اهمیت فتوا: فتوی رهبری به دلیل ماهیت دینی ظرفیت ویژه‌ای در ایجاد صلح، امنیت، همکاری و توسعه بین‌المللی اهمیت دارد. علاوه بر این، فتوای مزبور ریشه در احکام اولیه دارد و از روی مصلحت و تقیه صادر نشده است. ۴. مشکل بین‌المللی خلع سلاح‌های کشتار جمعی: برخورد دو گانه در رابطه با این سلاح‌ها از مشکلات این معاهدات است و صدور این فتوا می‌تواند زمینه ساز حل اختلافات شود. ۵. مفهوم شناسی فتوای فقهی. ۶. ریشه‌های فتوای حرمت سلاح‌ هسته‌ای در اسلام: این فتوا از قرآن، روایات، عهدنامه‌های منعقده بین مسلمانان و غیر مسلمانان، دستورات رسمی پیامبر و اهل بیت به فرماندهان و حاکمان و اطرافیان نشأت می‌گیرد. ۷. شرح مفاد فتوای حرمت سلاح هسته‌ای. ۸. میزان ماندگاری فتوا: با عنایت به منطقه خاورمیانه از نگاه برخی صدور این فتوی مصلحت اندیشانه بوده است اما نشانه‌ها و دلایل کافی وجود دارد که نشان می‌دهد این فتوی حکم اولی بوده و مبرای از مصلحت و یا تقیه است. ۹. اصول منع اشاعه و خلع سلاح هسته‌ای: معاهده منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای در قالب یک مقدمه و یازده بند بر سه پایه ذیل شکل گرفته است: حق کشورها در برخورداری از انرژی هسته‌ای برای مصارف صلح‌آمیز، ممنوعیت اشاعه سلاح هسته‌ای، خلع سلاح هسته‌ای. ۱۰. همسویی‌های حقوقی فتوا با اصول منع اشاعه و خلع سلاح هسته‌ای: در این قسمت از مقاله به شباهت‌ها و تفاوت‌های فتوای رهبری و معاهدات بین‌المللی اشاره شده است.( ص۳۰۳-۳۲۸)
این مقاله به دنبال رفع بد فهمی از فتوای رهبری مبنی بر تحریم تولید و کاربست از سلاح اتمی است. نویسنده در ده عنوان مطالب را مطرح می‌کند: ۱. سلاح‌های تخریب جمعی. ۲. چرایی فتوا: اتهامات بین‌المللی مبنی بر عهد شکنی ایران در معاهدات منع گسترش سلاح‌های اتمی، با صدور فتوای رهبری خنثی شده است. ۳. اهمیت فتوا: فتوی رهبری به دلیل ماهیت دینی ظرفیت ویژه‌ای در ایجاد صلح، امنیت، همکاری و توسعه بین‌المللی اهمیت دارد. علاوه بر این، فتوای مزبور ریشه در احکام اولیه دارد و از روی مصلحت و تقیه صادر نشده است. ۴. مشکل بین‌المللی خلع سلاح‌های کشتار جمعی: برخورد دو گانه در رابطه با این سلاح‌ها از مشکلات این معاهدات است و صدور این فتوا می‌تواند زمینه ساز حل اختلافات شود. ۵. مفهوم شناسی فتوای فقهی. ۶. ریشه‌های فتوای حرمت سلاح‌ هسته‌ای در اسلام: این فتوا از قرآن، روایات، عهدنامه‌های منعقده بین مسلمانان و غیر مسلمانان، دستورات رسمی پیامبر و اهل بیت به فرماندهان و حاکمان و اطرافیان نشأت می‌گیرد. ۷. شرح مفاد فتوای حرمت سلاح هسته‌ای. ۸. میزان ماندگاری فتوا: با عنایت به منطقه خاورمیانه از نگاه برخی صدور این فتوی مصلحت اندیشانه بوده است اما نشانه‌ها و دلایل کافی وجود دارد که نشان می‌دهد این فتوی حکم اولی بوده و مبرای از مصلحت و یا تقیه است. ۹. اصول منع اشاعه و خلع سلاح هسته‌ای: معاهده منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای در قالب یک مقدمه و یازده بند بر سه پایه ذیل شکل گرفته است: حق کشورها در برخورداری از انرژی هسته‌ای برای مصارف صلح‌آمیز، ممنوعیت اشاعه سلاح هسته‌ای، خلع سلاح هسته‌ای. ۱۰. همسویی‌های حقوقی فتوا با اصول منع اشاعه و خلع سلاح هسته‌ای: در این قسمت از مقاله به شباهت‌ها و تفاوت‌های فتوای رهبری و معاهدات بین‌المللی اشاره شده است.( ص۳۰۳-۳۲۸)
=== منع استفاده از تسلیحات کشتار جمعی از منظر فقه (حسین‌علی یزدانی ===
=== منع استفاده از تسلیحات کشتار جمعی از منظر فقه (حسین‌علی یزدانی) ===
نویسنده ابتدا ضمن اذعان به نوپدید بودن سلاح‌های کشتار جمعی، آن‌ را از منظر نهادهای بین‌المللی و حقوقدانان تعریف می‌کند. در بخش دوم، کاربرد سلاح‌های سمی از منظر فقها بررسی شده است. مناطق نظامی و شهری تفکیکی است که حکم هر کدام جداگانه بررسی شده است. فقهای شیعه کاربر سم در مناطق نظامی را جایز و در مناطق شهری، بعضی حرام و بعضی مکروه می‌دانند. در این بخش قول فقها به تفصیل مطرح شده است. از منظر فقهای اهل سنت هم برخی آن را در مناطق شهری حرام و برخی جایز می‌دانند. در بخش سوم، استفاده از سلاح‌های اتمی و شیمیایی و میکروبی مطرح شده که ابتدا به نظر برخی از فقها اشاره شده است. ادله عدم جواز از مباحث دیگر است. آیات: سعی بر فساد ( بقره - ۲۰۵)، نفی زور (انعام- ۱۶۴) و نفی اعتدا ( بقره- ۱۹۰) از جمله آیاتی است که به آن استدلال شده است. روایات عدم جواز قتل غیر رزمندگان، روایات جواز احراق، روایات عدم جواز احراق و طریقه جمع بین آنها، از دیگر مباحث این مقاله است.(ص ۳۲۹-۳۵۳)
=== ممنوعیت تولید سلاح کشتار جمعی در فقه اسلامی؛ بررسی عدم بازدارندگی سلاح‌های هسته‌ای (علی‌رضا داوودی لیمونی و بهنام خسروی) ===