کاربر:Abbasi/صفحه تمرین۲: تفاوت میان نسخه‌ها

خط ۴۷: خط ۴۷:
نویسنده ضمن اشاره به مفهوم سلاح کشتار جمعی و نوپدید بودن سلاح هسته‌ای، مفصلا به پیشینه فتوای فقیهان به حرمت استفاده از این سلاح‌ها اشاره می‌کند. در بیان ادله حرمت، ادله را به دو قسم عام و خاص تقسیم می‌کند. اصل دعوت، صلح‌طلبی و آرامش‌محوری در اسلام و رویکرد اخلاقی به جنگ از ادله عام به شمار می‌آید. در بخش اخلاقی به رعایت رفتار انسانی و مراعات افراد غیر مسلح، حفظ محیط زیست و حقوق حیوانات، و حقوق بشر دوستانه اشاره شده است. نویسنده در بخش ادله خاص از دلیل عقلی، آیات و روایات به تفصیل بحث کرده و از این ادله منع کاربست سلاح کشتار جمعی را استفاده کرده است. در ادامه از دلایلی بحث می‌کند که جواز از آن استفاده می‌شود. وجوب اعداد و قاعده مقابله به مثل از این دلایل است که مطرح و نویسنده دلالت هر دو را مخدوش می‌داند. ایشان در پایان این نکته را متذکر می‌شود که چون سلاح هسته‌ای هیچ استفاده‌ای جز در جنگ ندارد تولید آن هم برای فروش به کفار و مشرکان جایز نیست.( ص۲۴۱-۲۷۹)
نویسنده ضمن اشاره به مفهوم سلاح کشتار جمعی و نوپدید بودن سلاح هسته‌ای، مفصلا به پیشینه فتوای فقیهان به حرمت استفاده از این سلاح‌ها اشاره می‌کند. در بیان ادله حرمت، ادله را به دو قسم عام و خاص تقسیم می‌کند. اصل دعوت، صلح‌طلبی و آرامش‌محوری در اسلام و رویکرد اخلاقی به جنگ از ادله عام به شمار می‌آید. در بخش اخلاقی به رعایت رفتار انسانی و مراعات افراد غیر مسلح، حفظ محیط زیست و حقوق حیوانات، و حقوق بشر دوستانه اشاره شده است. نویسنده در بخش ادله خاص از دلیل عقلی، آیات و روایات به تفصیل بحث کرده و از این ادله منع کاربست سلاح کشتار جمعی را استفاده کرده است. در ادامه از دلایلی بحث می‌کند که جواز از آن استفاده می‌شود. وجوب اعداد و قاعده مقابله به مثل از این دلایل است که مطرح و نویسنده دلالت هر دو را مخدوش می‌داند. ایشان در پایان این نکته را متذکر می‌شود که چون سلاح هسته‌ای هیچ استفاده‌ای جز در جنگ ندارد تولید آن هم برای فروش به کفار و مشرکان جایز نیست.( ص۲۴۱-۲۷۹)
=== بحثی فقهی درباره سلاح‌های هسته‌ای (ابوالحسن حسنی) ===
=== بحثی فقهی درباره سلاح‌های هسته‌ای (ابوالحسن حسنی) ===
نویسنده ابتدا از ویژگی‌های سلاح اتمی سخن گفته و در ادامه ادله حرمت را بیان کرده است. آیات، روایات و قاعده حرمت اعانه بر اثم ادله‌ای است که مطرح می‌شود. در بحث از آیات، آیه دال بر حرمت اسراف در قتل (۳۳ اسراء)، آیات دال بر حرمت قتل به ناحق ( ۳۲ مائده و ۶۹ فرقان) و آیه دال بر حرمت نابودی حرث و نسل (۲۰۵ بقره) آمده است.  در ادامه از مفهوم امنیت و نقش سلاح هسته‌ای در ایجاد آن سخن به میان آمده و بحث از وجوب حفظ نظام و جایگاه آن در اسلام شده است. اصالت صلح در روابط با کفار از دیگر مباحث است. در بخش پایانی به تفصیل از دو دلیل وجوب اعداد و جواز مقابله به مثل تحت ادله اباحه ساخت و استفاده از سلاح‌های هسته‌ای بحث شده است.( ص۲۸۱-۳۰۱)
نویسنده ابتدا از ویژگی‌های سلاح اتمی سخن گفته و در ادامه ادله حرمت را بیان کرده است. آیات، روایات و قاعده حرمت اعانه بر اثم ادله‌ای است که مطرح می‌شود. در بحث از آیات، آیه دال بر حرمت اسراف در قتل (۳۳ اسراء)، آیات دال بر حرمت قتل به ناحق ( ۳۲ مائده و ۶۹ فرقان) و آیه دال بر حرمت نابودی حرث و نسل (۲۰۵ بقره) آمده است.  در ادامه از مفهوم امنیت و نقش سلاح هسته‌ای در ایجاد آن سخن به میان آمده و بحث از وجوب حفظ نظام و جایگاه آن در اسلام شده است. اصالت صلح در روابط با کفار از دیگر مباحث است. در بخش پایانی به تفصیل از دو دلیل وجوب اعداد و جواز مقابله به مثل تحت ادله اباحه ساخت و استفاده از سلاح‌های هسته‌ای بحث شده است که نویسنده بر اثبات ادعای اباحه با این دو دلیل تشکیک می‌کند.( ص۲۸۱-۳۰۱)


=== فتوای منع تولید و کاربرد سلاح‌های تخریب جمعی (فرهاد شهابی سیرجانی) ===
=== فتوای منع تولید و کاربرد سلاح‌های تخریب جمعی (فرهاد شهابی سیرجانی) ===