کاربر:Abbasi/صفحه تمرین۳: تفاوت میان نسخهها
خط ۶۳: | خط ۶۳: | ||
== نقد و ارزیابی == | == نقد و ارزیابی == | ||
اگرچه نگارنده بر این باور است که کتاب فوق به جهات متعدد قابلیت نقد ندارد اما با توجه به رسالت دانشنامه فقه معاصر مبنی بر ارائه و معرفی کتاب با محوریت نقد و بررسی، نقد این کتاب در سه بخش ذیل ارائه میگردد. توجه به این نکته ضروری است که در هر بخش تنها تعداد معدودی از انتقادات مطرح میشود اما سراسر کتاب پر است از مصادیق قابل نقد که طالب آن با تورقی کوتاه به آن واقف میشود. | اگرچه نگارنده بر این باور است که کتاب فوق به جهات متعدد قابلیت نقد ندارد اما با توجه به رسالت دانشنامه فقه معاصر مبنی بر ارائه و معرفی کتاب با محوریت نقد و بررسی، نقد این کتاب در سه بخش ذیل ارائه میگردد. توجه به این نکته ضروری است که در هر بخش تنها تعداد معدودی از انتقادات مطرح میشود اما سراسر کتاب پر است از مصادیق قابل نقد که طالب آن با تورقی کوتاه به آن واقف میشود. | ||
=== ادبی === | === ادبی === | ||
منظور از نقد ادبی، حفظ حرمت قلم و اجرای صحیح قواعد نگارش زبان فارسی است. متأسفانه با وجود گسترش فرهنگ ویراستاری در حوزههای علمیه هنوز معدود مراکز عریض و طویل هستند که با صرف بیتالمال به دنبال بالا بردن کمیت بدون توجه به کیفیت هستند. اگر کتاب حاضر را ویراستار نه چندان حاذق ویراستاری میکرد علاوه بر کم شدن حجم کتاب، خوشخوانتر و بی غلط میشد. اگرچه نگارنده در هر صفحه از کتاب غلطهای متعدد دیده است اما تنها به ذکر چند مورد اشاره میشود: | |||
۱). جمله ذیل رابنگرید: '''در این روایت به طور کلی بیان شده است که حوا از آدم آفریده شده است. این سخن میتواند به این معنا باشد که از اضافه گل آدم آفریده شده است، همانگونه در روایات دیگری به این مطلب تصریح شده است. البته میتواند به این معنا هم باشد که از دنده چپ مرد آفریده شده است.'''(صفحه ۱۳۳) در دو خط پنج بار '''شده است''' آمده که از لحاظ ادبی غلط است. | |||
۲). عبارت ذیل را بخوانید : '''اگر در مسئلهای هیچ دلیلی جز یک روایت مورد بحث و چند روایت دیگر ضعیفالسند نباشد باز هم میتوان شهرت عملیه اصحاب را مستند به این روایات و جبرانکننده ضعیف سند دانست....'''(صفحه ۱۲۵) اگرچه معنی و مفهوم روشن است اما خواننده با چند بار خواندن متوجه مقصود نویسنده میشود. | |||
۳). در نقل آیات و روایات دو شیوه متفاوت در کتاب وجود دارد. گاهی اعرابگذاری شده و گاهی بدون اعراب، که این دوگانگی خلاف اصول نگارش است. | |||
۴). در ذکر روایات، گاهی ترجمه روایت آمده و گاهی اصل روایت که این هم خلاف اصول نگارش است. | |||
=== ساختاری === | === ساختاری === | ||
منظور از نقد ساختاری، فصلبندی منطقی و ذکر مطالب مرتبط با عناوین فصول و عنوان کتاب است. نگارنده معتقد است یک سوم از حجم کتاب مطالبی است که هیچ ربطی به موضوع ندارد به عنوان مثال: جایگاه زن در اسلام، تاریخچه ارتباط و تأثیر متقابل عرب جاهلی با یهود، بررسی انتساب کتاب اختصاص به شیخ مفید، تعاریف متعدد واژگان و اصطلاحات از منابع مختلف و........ | |||
از سوی دیگر نویسنده کتاب با فصلبندی غیر منطقی تقریبا در تمام فصول مطالب را تکرار کرده است. اگر این اشتباه انجام نمیشد، کتاب ۴۵۰ صفحهای در ۱۰۰ صفحه به چاپ میرسید. نکته جالب اینجاست که کتاب ۸ فصل دارد اما نویسنده در معرفی کتاب آن را به ۷ فصل کاهش میدهد.( صفحه ۲۸) علاوه بر اینکه خواننده با توجه به یکسان نبودن ادبیات در بخشهای متعدد این گمان را دارد که نویسندگان متعددی در جمعآوری مطالب نقش داشتهاند. نگارنده مقاله بر این باور است که فصلبندی صحیح اینچنین است: | |||
مقدمه: که شامل تعریف، اهمیت مسئله، هدف و ...... | |||
فصل اول: آیات مربوط به موضوع و تطبیق و دلالت یا عرم آن بر مناصب | |||
فصل دوم: روایات و تطبیق و دلالت یا عدم آن بر مناصب | |||
فصل سوم ادله غیر نقلی و تطبیق یا عدم آن بر مناصب | |||
=== محتوایی === | === محتوایی === |