کاربر:Reyhani/صفحه تمرین۳: تفاوت میان نسخه‌ها

خط ۹: خط ۹:


===اقوال در سهم امام===
===اقوال در سهم امام===
 
در خصوص مالکیت سهم امام در عصر غیبت اقوال مختلفی از سوی فقها بیان شده است. حلیت سهم امام برای شیعیان(..) وصیت به حفظ آن نسل به نسل تا زمان ظهور(..) و صدقه دادن آن به عنوان مال مجهول المالک(...) از جمله نظراتی است که درباره سهم امام در زمان غیبت از سوی فقها مطرح شده است. از میان فقهای معاصر آیت الله خویی پس از اشاره به وجود آراء مختلف درباره مالکیت سهم امام در زمان غیبت، مصرف آن در اموری که مورد رضایت امام باشد مانند صرف در مصالح عامه و تقویت امور دینی و حوزه‌های علمیه را صحیح دانسته و اذن مجتهد جامع الشرایط را برای تصرف در سهم امام لازم دانسته است.(...)
#اعطای سهم سادات به مستحقین آن(محقق بحرانی) و حلیت سهم امام برای شیعیان که از سوی برخی اخباریان مانند شیخ یوسف بحرانی و شیخ حر عاملی مطرح گردیده است. حدائق/ج12/ 448 و وسائل/ ج 9 /ص 543 (برخی حلیت سهم امام مطلقا قائلند راجع فیض و عاملی)
#اعطای سهم سادات به مستحقین آن(محقق بحرانی) و حلیت سهم امام برای شیعیان که از سوی برخی اخباریان مانند شیخ یوسف بحرانی و شیخ حر عاملی مطرح گردیده است. حدائق/ج12/ 448 و وسائل/ ج 9 /ص 543 (برخی حلیت سهم امام مطلقا قائلند راجع فیض و عاملی)
#حفظ سهم امام و وصیت نسبت به آن نسل به نسل تا آنکه در زمان ظهور بدست امام برسد. شیخ طوسی، شیخ مفید و ابن ادریس این قول را پذیرفته اند. (النهایه/ج1/ ص201)  ویا دفن آن تا وقت ظهور ظاهر شود باذن الله بر امام. (المقنعة، للشيخ المفيد، ص285)  (السرائر الحاوي لتحرير الفتاوى، ابن ادریس حلی، ج‌1 ص: 499‌.)
#حفظ سهم امام و وصیت نسبت به آن نسل به نسل تا آنکه در زمان ظهور بدست امام برسد. شیخ طوسی، شیخ مفید و ابن ادریس این قول را پذیرفته اند. (النهایه/ج1/ ص201)  ویا دفن آن تا وقت ظهور ظاهر شود باذن الله بر امام. (المقنعة، للشيخ المفيد، ص285)  (السرائر الحاوي لتحرير الفتاوى، ابن ادریس حلی، ج‌1 ص: 499‌.)