مالکیت خمس (منابع مطالعاتی): تفاوت میان نسخهها
(صفحهای تازه حاوی «{{منابع مطالعاتی}} مالکیت خمس در زمان حضور به امام معصوم اختصاص دارد اما درباره مالکیت آن در زمان غیبت، در میان فقها و صاحبنظران اختلاف نظر وجود دارد و این موضوع در آثار فقهای متقدم و همچنین در فقه معاصر مورد توجه قرار گرفته است. از نگاه فقه مع...» ایجاد کرد) |
(←لید) |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
{{منابع مطالعاتی}} | {{منابع مطالعاتی}} | ||
[[مالکیت خمس]] در زمان حضور به امام معصوم اختصاص دارد اما درباره مالکیت آن در زمان غیبت، در میان فقها و صاحبنظران اختلاف نظر وجود دارد و این موضوع در آثار فقهای متقدم و همچنین در فقه معاصر مورد توجه قرار گرفته است. از نگاه فقه معاصر اهمیت این موضوع در آن است که مالکیت خمس مربوط به شخص امام است یا به منصب امام بهعنوان حاکم و رهبر جامعه اختصاص یافته است. همچنین در صورتی که مالکیت خمس متعلق به شخص امام باشد، تصرف در خمس در زمان غیبت چه شرایطی دارد. برخی مانند [[صاحب جواهر]] معتقدند که خمس ملک شخص امام است و برخی مانند [[امام خمینی]] برآنند که خمس و اختیار مصرف آن به عهده فقیه جامع الشرایط است. همچنین برخی دیگر مانند [[ابوالقاسم خویی]] معتقدند که خمس ملک شخص امام است اما مصرف آن با اذن مجتهد جامع الشرایط و در مواردی که وی تعیین میکند جایز است. | [[مالکیت خمس]] در زمان حضور به امام معصوم اختصاص دارد اما درباره مالکیت آن در زمان غیبت، در میان فقها و صاحبنظران اختلاف نظر وجود دارد و این موضوع در آثار فقهای متقدم و همچنین در فقه معاصر مورد توجه قرار گرفته است. از نگاه فقه معاصر اهمیت این موضوع در آن است که مالکیت خمس مربوط به شخص امام است یا به منصب امام بهعنوان حاکم و رهبر جامعه اختصاص یافته است. همچنین در صورتی که مالکیت خمس متعلق به شخص امام باشد، تصرف در خمس در زمان غیبت چه شرایطی دارد. برخی مانند [[صاحب جواهر]] معتقدند که خمس ملک شخص امام است و برخی مانند [[امام خمینی]] برآنند که خمس و اختیار مصرف آن به عهده فقیه جامع الشرایط است. همچنین برخی دیگر مانند [[ابوالقاسم خویی]] معتقدند که خمس ملک شخص امام است اما مصرف آن با اذن مجتهد جامع الشرایط و در مواردی که وی تعیین میکند جایز است. | ||
در بررسی مالکیت خمس این پرسشها و مانند آن قابل طرح است: آیا اعطای خمس در عصر غیبت همانند دوران حضور امام واجب است؟ چنانچه شخص امام مالک خمس باشد، در فرض غبیت امام، خمس چگونه باید مصرف شود؟ آیا لازم است خمس به مراجع تقلید اعطا شود یا خود مکلفین میتوانند خمس را به مصارف شرعی آن برسانند؟ آیا میان مصرف سهم امام و سهم سادات تفاوت وجود دارد؟ آیا در اعطا خمس میان مرجع تقلید اعلم یا ولی فقیه با دیگر فقها تفاوتی وجود دارد؟ آیا میتوان حاکم جامعه اسلامی را مالک خمس به شمار آورد؟ به دیگر سخن آیا میتوان خمس را بهعنوان یکی از منابع مالی حکومت بهشمار آورد؟ رابطه خمس و مالیات چگونه است؟ | در بررسی مالکیت خمس این پرسشها و مانند آن قابل طرح است: آیا اعطای خمس در عصر غیبت همانند دوران حضور امام واجب است؟ چنانچه شخص امام مالک خمس باشد، در فرض غبیت امام، خمس چگونه باید مصرف شود؟ آیا لازم است خمس به مراجع تقلید اعطا شود یا خود مکلفین میتوانند خمس را به مصارف شرعی آن برسانند؟ آیا میان مصرف سهم امام و سهم سادات تفاوت وجود دارد؟ آیا در اعطا خمس میان مرجع تقلید اعلم یا ولی فقیه با دیگر فقها تفاوتی وجود دارد؟ آیا میتوان حاکم جامعه اسلامی را مالک خمس به شمار آورد؟ به دیگر سخن آیا میتوان خمس را بهعنوان یکی از منابع مالی حکومت بهشمار آورد؟ رابطه خمس و مالیات چگونه است؟ | ||
== کتابها == | == کتابها == |