کاربر:Rezashams/صفحه تمرین۲: تفاوت میان نسخه‌ها

Rezashams (بحث | مشارکت‌ها)
Rezashams (بحث | مشارکت‌ها)
خط ۱۹: خط ۱۹:
'''حق الناس: اسلام و حقوق بشر'''، کتابی به زبان فارسی نوشته [[محسن کدیور]]. کدیور سه شرط عاقلانه، عادلانه و بهترین راه‌حل بودن را برای احکام حیطه فقه معاملات لازم دانسته؛ چنانچه به گفته وی این احکام در زمان پیامبر(ص) از این ویژگی برخوردار بوده‌اند. او باور دارد اگر حکمی امروزه فاقد این سه شرط باشد از احکام متغیر اسلام، منسوخ، و محکوم به بطلان است.     
'''حق الناس: اسلام و حقوق بشر'''، کتابی به زبان فارسی نوشته [[محسن کدیور]]. کدیور سه شرط عاقلانه، عادلانه و بهترین راه‌حل بودن را برای احکام حیطه فقه معاملات لازم دانسته؛ چنانچه به گفته وی این احکام در زمان پیامبر(ص) از این ویژگی برخوردار بوده‌اند. او باور دارد اگر حکمی امروزه فاقد این سه شرط باشد از احکام متغیر اسلام، منسوخ، و محکوم به بطلان است.     


این کتاب دربردارنده روایتی روشنفکرانه از اسلام است. به باور محسن کدیور تفکر مشهور از اسلام در تعارض با مدرنیته و قواعد بین‌المللی و [[حقوق بشر]] است. کدیور با راه‌حلی از جانب روشنفکران دینی با عنوان اسلام غایت‌مدار، تقریری از اسلام ارائه می‌دهد که به اعتقاد او نه‌تنها با دنیای مدرن هیچ گونه تعارضی ندارد بلکه بهترین راه‌حل ممکن است. وی معتقد است اسلام سنتی در چند محور نظیر برابری حقوق زنان با مردان، مسلمانان با غیرمسلمانان، بردگان با انسان‌های آزاد و مسائلی نظیر آزادی در عقیده و مذهب با اندیشه حقوق بشر ناسازگار است.     
به باور محسن کدیور تفکر مشهور از اسلام در تعارض با مدرنیته و قواعد بین‌المللی و [[حقوق بشر]] است. وی معتقد است اسلام سنتی در چند محور نظیر برابری حقوق زنان با مردان، مسلمانان با غیرمسلمانان، بردگان با انسان‌های آزاد و مسائلی نظیر آزادی در عقیده و مذهب با اندیشه حقوق بشر ناسازگار است. به‌عنوان نمونه در دیدگاه اسلام سنتی نسبت به حقوق زنان تبعیض‌هایی نظیر حق طلاق و ارث وجود دارد. این تبعیض‌ها در زمان نزول قرآن و عصر پیامبر(ص) عاقلانه و عادلانه بوده‌اند. اما اکنون با قرینه عقل می‌یابیم که از احکام متغیر و منسوخ‌اند.     


محسن کدیور معتقد است در دیدگاه اسلام سنتی نسبت به حقوق زنان تبعیض‌هایی در حقوق معنوی و مادی نظیر حق طلاق و ارث وجود دارد. این تبعیض‌ها در زمان نزول قرآن و عصر پیامبر(ص) دارای سه ویژگی عقلایی، عادلانه و برتر بودن نسبت به راه‌حل‌های سایر مکاتب بوده است. اما اکنون با قرینه عقل می‌یابیم که این احکام از احکام متغیر و منسوخ شده‌اند.     
کتاب حق الناس حاصل مقالاتی است که در سالهای 1377 تا 1385 نوشته شده و به‌صورت جداگانه به چاپ رسیده‌اند.     


== جایگاه نویسنده و کتاب ==
== جایگاه نویسنده و کتاب ==
خط ۴۲: خط ۴۲:
نویسنده در این کتاب با رویکرد روشنفکرانه به بازنگری مباحث فقهی پرداخته است. او با استفاده از عقل و اهمیت ویژه به آن در فهم احکام فقهی و ضمیمه کردن اطلاقات و عمومات قرآن و سیره عقلا، اقدام به کشف حکم شرعی می‌کند. در فقه مرسوم اهمیت عقل و عقلا در درجه دوم، بعد از آیات و روایات قرآن کریم و در نزد برخی فقیهان در صورت نبود منابع دیگر معتبر است. بنابراین کتاب حق الناس با مخالفت با قواعد اجتهاد مرسوم، سنت جدیدی در فقه اسلامی محسوب می‌شود که مخالفت‌های زیادی را به دنبال دارد.
نویسنده در این کتاب با رویکرد روشنفکرانه به بازنگری مباحث فقهی پرداخته است. او با استفاده از عقل و اهمیت ویژه به آن در فهم احکام فقهی و ضمیمه کردن اطلاقات و عمومات قرآن و سیره عقلا، اقدام به کشف حکم شرعی می‌کند. در فقه مرسوم اهمیت عقل و عقلا در درجه دوم، بعد از آیات و روایات قرآن کریم و در نزد برخی فقیهان در صورت نبود منابع دیگر معتبر است. بنابراین کتاب حق الناس با مخالفت با قواعد اجتهاد مرسوم، سنت جدیدی در فقه اسلامی محسوب می‌شود که مخالفت‌های زیادی را به دنبال دارد.


==بررسی و حل تعارض میان اسلام سنتی و مدرنیته==
==نظریه اسلام غایت‌مدار: راه‌حل تعارض میان اسلام سنتی و مدرنیته==
به باور کدیور مدل اسلام غایت‌مدار یا معنوی که از ناحیه روشنفکران دینی ارائه شده، تنها رویکرد کارآمدی است که در حل ناسازگاری اسلام و مدرنیته قابل ارائه است. وی تلقی رایج و مشهور از احکام اسلام را سنتی و تاریخی می‌داند و نظریاتی که در راستای توجیه سازگاری بین این دو آمده است؛ نظیر رویکرد ثابت و متغیر به مدرنیته که حاصل سه تقریر مختلف از [[محمدحسین طباطبایی]]، [[محمدحسین غروی نائینی|میرزای نایینی]] و [[محمدباقر صدر]] است، و همچنین مدل فقه حکومتی از [[امام خمینی(ره)]]، را ناکارآمد می‌داند.  
به باور کدیور مدل اسلام غایت‌مدار یا معنوی که از ناحیه روشنفکران دینی ارائه شده، تنها رویکرد کارآمدی است که در حل ناسازگاری اسلام و مدرنیته قابل ارائه است. وی تلقی رایج و مشهور از احکام اسلام را سنتی و تاریخی می‌داند و نظریاتی که در راستای توجیه سازگاری بین این دو آمده است؛ نظیر رویکرد ثابت و متغیر به مدرنیته که حاصل سه تقریر مختلف از [[محمدحسین طباطبایی]]، [[محمدحسین غروی نائینی|میرزای نایینی]] و [[محمدباقر صدر]] است، و همچنین مدل فقه حکومتی از [[امام خمینی(ره)]]، را ناکارآمد می‌داند.