کاربر:Ma.sultanmoradi/صفحه تمرین: تفاوت میان نسخهها
←عرفی و عقلایی بودن زبان دین در حوزه تشریع و تقنین: اصلاح ارقام |
|||
خط ۳۴: | خط ۳۴: | ||
===عرفی و عقلایی بودن زبان دین در حوزه تشریع و تقنین=== | ===عرفی و عقلایی بودن زبان دین در حوزه تشریع و تقنین=== | ||
محمدجواد سلمانپور مسئله حجیت ظواهر و اعتبار فهم فقهی از کتاب و سنت را بررسی کرده است. به عقیده او هرمنوتیک به برخی پیشفرضهای حجیت ظواهر خدشه وارد کرده است. حال از آنجا که زبان دین برای بیان احکام شرعی و قوانین زندگی بشر همان زبان عرفی مردم است؛ از قواعد و قوانین مشترک بین تمام زبانها پیروی میکند. از همین رو برای فهم زبان شارع باید سراغ همان استظهارات عرفی و بنای عقلا رفت و از بهکارگیری دقایق فلسفی یا عرفانی پرهیز کرد. نویسنده با تکیه بر نظریه [[خطابات قانونی]] | محمدجواد سلمانپور مسئله حجیت ظواهر و اعتبار فهم فقهی از کتاب و سنت را بررسی کرده است. به عقیده او هرمنوتیک به برخی پیشفرضهای حجیت ظواهر خدشه وارد کرده است. حال از آنجا که زبان دین برای بیان احکام شرعی و قوانین زندگی بشر همان زبان عرفی مردم است؛ از قواعد و قوانین مشترک بین تمام زبانها پیروی میکند. از همین رو برای فهم زبان شارع باید سراغ همان استظهارات عرفی و بنای عقلا رفت و از بهکارگیری دقایق فلسفی یا عرفانی پرهیز کرد. نویسنده با تکیه بر نظریه [[خطابات قانونی]] استدلال میکند که اوامر شارع محدود به زمان و مکان یا افراد خاصی نیست و بنابراین بایستی در همه زمانها قابل فهم و اجرا باشد. این مقاله پیشتر در فصلنامه قبسات (شماره ۲۵، دی ۱۳۸۱ش) منتشر شده است. [http://qabasat.iict.ac.ir/article_17207_7fe893d29bb7a6a7a961c91016a9d255.pdf مقاله را اینجا ببینید.] | ||
===بررسی ساختار فقه=== | ===بررسی ساختار فقه=== |