کاربر:Khoshnudi/صفحه تمرین۳: تفاوت میان نسخهها
خط ۳۶: | خط ۳۶: | ||
== نویسنده == | == نویسنده == | ||
سید محمدباقر صدر (۱۳۱۳-۱۳۵۹ش) فقیه همراه خواهرش [[بنت الهدی صدر]] توسط [[حزب بعث|رژیم بعث]] دستگیر شد و سپس به[[شهادت]] رسید.<ref>حسینی حائری، سید کاظم، زندگی و افکار شهید صدر، ص۳۵.</ref> | |||
او علاوه بر [[مرجعیت]] دینی، مرجعیت سیاسی شیعیان عراق را نیز برعهده داشت و [[حزب الدعوة الاسلامیة]] را تأسیس کرد.<ref>فضل الله، «شهیدصدر در بستر اندیشه وعمل»، ص۱۳و۱۴.</ref> | او علاوه بر [[مرجعیت]] دینی، مرجعیت سیاسی شیعیان عراق را نیز برعهده داشت و [[حزب الدعوة الاسلامیة]] را تأسیس کرد.<ref>فضل الله، «شهیدصدر در بستر اندیشه وعمل»، ص۱۳و۱۴.</ref> | ||
سیدمحمدباقر صدر، در دانشهایی چون [[اصول]]، [[فقه]]، فلسفه سیاست، و معرفتشناسی نظریههای نو ارائه داده است. نظریههای [[حق الطاعه]]،<ref>اسلامی، «مکتب اصولی شهید آیت الله صدر»، ص۱۵۳؛ لاریجانی، «نظریه حق الطاعه»، ص۱۲.</ref> [[منطقة الفراغ]]<ref>حسینی حائری، «اقتصاد اسلامی و روش کشف آن از دیدگاه شهید صدر رحمه الله»، ص۲۹.</ref> و توالد ذاتی معرفت<ref>خسروپناه، «منطق استقراء از دیدگاه شهید صدر»، ص۲۹.</ref> از نظریههای مشهور وی است. کتابهای [[فلسفتنا (کتاب)|فلسفتنا]]، اقتصادنا، [[دروس فی علم الاصول|دروسٌ فی علم الاصول]] (مشهور به حلقات) و الاُسُسُ المنطقیه للاستقراء از مهمترین آثار اوست.<ref>صدر، مباحث الاصول، مقدمهٔ حسینی حائری، ۱۴۰۷ق، ج۱، ص۶۷تا۶۹.</ref> | سیدمحمدباقر صدر، در دانشهایی چون [[اصول]]، [[فقه]]، فلسفه سیاست، و معرفتشناسی نظریههای نو ارائه داده است. نظریههای [[حق الطاعه]]،<ref>اسلامی، «مکتب اصولی شهید آیت الله صدر»، ص۱۵۳؛ لاریجانی، «نظریه حق الطاعه»، ص۱۲.</ref> [[منطقة الفراغ]]<ref>حسینی حائری، «اقتصاد اسلامی و روش کشف آن از دیدگاه شهید صدر رحمه الله»، ص۲۹.</ref> و توالد ذاتی معرفت<ref>خسروپناه، «منطق استقراء از دیدگاه شهید صدر»، ص۲۹.</ref> از نظریههای مشهور وی است. کتابهای [[فلسفتنا (کتاب)|فلسفتنا]]، اقتصادنا، [[دروس فی علم الاصول|دروسٌ فی علم الاصول]] (مشهور به حلقات) و الاُسُسُ المنطقیه للاستقراء از مهمترین آثار اوست.<ref>صدر، مباحث الاصول، مقدمهٔ حسینی حائری، ۱۴۰۷ق، ج۱، ص۶۷تا۶۹.</ref> | ||
سید محمدباقر صدر (۱۳۱۳-۱۳۵۹ش) فقیه، سیاستمدار و مرجع تقلید معاصر شیعه که در فقه معاصر با نظریاتی از جمله حقالطاعه، ضرورت حکومت اسلامی و منطقةالفراغ شناخته میشود. وی همچنین در کتاب اقتصادنا، در پی تبیین نظام اقتصادی اسلام است و کتاب البنک اللاربوی فی الاسلام را در راستای زدودن ربا از بانکداری تألیف نموده است. | |||
وی در سلسله کتابهای الاسلام یقود الحیاة به بحثهایی درباره قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، منابع قدرت دولت اسلامی و اقتصاد در جامعه اسلامی پرداخت که در راستای حمایت و پشتیبانی فقهی از نظام جمهوری اسلامی تلقی شده است. | |||
== انگیزه نگارش == | == انگیزه نگارش == |