کاربر:Salehi/صفحه تمرین۲: تفاوت میان نسخه‌ها

خط ۸۵: خط ۸۵:


==تطبیق با نصوص و مسائل دینی==
==تطبیق با نصوص و مسائل دینی==
یکی از اهداف مهم فلسفه اسلامی و یکی از دغدغه‌های حکیمان مسلمان تطبیق آموزه‌های اسلامی با نظریه‌های فلسفی است. بر این اساس فلاسفه برخی از آموزه‌های دینی را با مبحث افلاک پیوند داده‌اند، ازجمله: 1. تطبیق برخی آیات قرآن کریم چون «کلٌّ فی فَلَک یسْبَحُونَ» (انبیاء، 33؛ ← زمانی، اخترشناسان، 190؛ حسینی اردکانی، 321 ـ 322) و «أَوْحى فی کلِّ سَماءٍ أَمْرَها» (فصلت، 12) بر این‌که فلک دارای نفس‌ است (فخر رازی، المباحث المشرقیه، 2/102)؛ نیز آیه «فَلا أُقْسِمُ بِالْخُنَّسِ الْجَوارِ الْکنَّسِ» (تکویر، 15 ـ 16) که مربوط به پنج ستاره متحیر است (فخر رازی، یواقیت العلوم، 233؛ انواری و دادبه، 72 ـ 73)؛ 2. تطبیق افلاک با جایگاه کتاب محو و اثبات (شیخ اشراق، 3/177؛ سبزواری، شرح المنظومه، 5/209؛ همو، اسرار الحکم، 255)؛ 3. چگونگی معراج جسمانی پیامبر (رفیعی قزوینی، 68 ـ 69)؛ 4. شناخت فرستگان (میرداماد، 401؛ لاهیجی، گوهر مراد، 338)؛ 5. جایگاه برخی از پیامبران الهی در افلاک (اخوان‌الصفاء، 3/78 و 141؛ انواری و دادبه، 74 ـ 75).
یکی از اهداف مهم فلسفه اسلامی و یکی از دغدغه‌های حکیمان مسلمان تطبیق آموزه‌های اسلامی با نظریه‌های فلسفی است. بر این اساس فلاسفه برخی از آموزه‌های دینی را با مبحث افلاک پیوند داده‌اند، ازجمله: 1. تطبیق برخی آیات قرآن کریم چون «کلٌّ فی فَلَک یسْبَحُونَ» (انبیاء، 33؛ ← زمانی، اخترشناسان، 190؛ حسینی اردکانی، 321 ـ 322) و «أَوْحى فی کلِّ سَماءٍ أَمْرَها» (فصلت، 12) بر این‌که فلک دارای نفس‌ است (فخر رازی، المباحث المشرقیه، 2/102)؛ نیز آیه «فَلا أُقْسِمُ بِالْخُنَّسِ الْجَوارِ الْکنَّسِ» (تکویر، 15 ـ 16) که مربوط به پنج ستاره متحیر است (فخر رازی، یواقیت العلوم، 233؛ انواری و دادبه، 72 ـ 73)؛ 2. تطبیق افلاک با جایگاه کتاب محو و اثبات (شیخ اشراق، 3/177؛ سبزواری، شرح المنظومه، 5/209؛ همو، اسرار الحکم، 255)؛ 3. چگونگی معراج جسمانی پیامبر (رفیعی قزوینی، 68 ـ 69)؛ 4. شناخت فرستگان (میرداماد، 401؛ لاهیجی، گوهر مراد، 338)؛ 5. جایگاه برخی از پیامبران الهی در افلاک (اخوان‌الصفاء، 3/78 و 141؛ انواری و دادبه، 74 ـ 75).


امام‌خمینی نیز برخی نصوص و مسائل دینی بر اساس نظریه افلاک تبیین کرده است؛ ازجمله:
امام‌خمینی نیز برخی نصوص و مسائل دینی بر اساس نظریه افلاک تبیین کرده است؛ ازجمله: