کاربر:Reyhani/صفحه تمرین: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
|||
خط ۴۰: | خط ۴۰: | ||
نویسنده در کتاب حاضر مطابق با شیوه رایج پژوهش ابتدا به طور خلاصه به بیان مساله، پرسشهای اصلی و فرعی، پیشینه پژوهش و روش آن پرداخته است. | نویسنده در کتاب حاضر مطابق با شیوه رایج پژوهش ابتدا به طور خلاصه به بیان مساله، پرسشهای اصلی و فرعی، پیشینه پژوهش و روش آن پرداخته است. | ||
===مفهوم شناسی=== | ===مفهوم شناسی=== | ||
در مفهوم شناسی به این مساله پرداخته میشود که عرصه عمومی و خصوصی به لحاظ مفهومی چه معنایی دارد و خاستگاه معنایی آن چیست؟. این دو واژه برخاسته از فرهنگ اروپایی است و برای مفهوم شناسی باید از صاحبنطران اروپایی بهره جست. هابرماس سه معنا برای عرصه عمومی و خصوصی ارائه نموده است: | در مفهوم شناسی به این مساله پرداخته میشود که عرصه عمومی و خصوصی به لحاظ مفهومی چه معنایی دارد و خاستگاه معنایی آن چیست؟. این دو واژه برخاسته از فرهنگ اروپایی است و برای مفهوم شناسی باید از صاحبنطران اروپایی بهره جست. هابرماس سه معنا برای عرصه عمومی و خصوصی ارائه نموده است:1. عرصه خصوصی مربوط به فعالیتهای افراد برای تهیه ضروریات زندگی فردی و عرصه عمومی حوزه مشترک شهروندان در فعالیت های جمعی است. 2.عمومیت به عنوان منزلتی خاص برای پادشاهان قرون وسطا در مقابل عرصه خصوصی مختص به هر فرد. 3. عمومی بودن به معنای دولتی بودن که برای مشاغل و اماکن به کار میرود و در مقابل مشاغل و اماکن مختص به افراد است. | ||
===موضوع شناسی=== | ===موضوع شناسی=== | ||
در موضوعشناسی نویسنده به این مساله پرداخته که آیا عرصه عمومی و عرصه خصوصی در فقه شیعه سابقه تاریخی داشته و در فقه سنتی به آن پرداخته شده است یا دو موضوع نوپدید هستند که از مسائل مسحدثه به شمار می روند؟. | در موضوعشناسی نویسنده به این مساله پرداخته که آیا عرصه عمومی و عرصه خصوصی در فقه شیعه سابقه تاریخی داشته و در فقه سنتی به آن پرداخته شده است یا دو موضوع نوپدید هستند که از مسائل مسحدثه به شمار می روند؟. |