المبسوط في فقه المسائل المعاصرة: المسائل الطبية (کتاب): تفاوت میان نسخهها
Hasanejraei (بحث | مشارکتها) |
Hasanejraei (بحث | مشارکتها) |
||
خط ۱۲۵: | خط ۱۲۵: | ||
قائنی در این باره اشکالاتی را مطرح کرده و به آنها پاسخ گفته است؛ از جمله در پاسخ به اینکه خداوند متعال در حرام شفا قرار نداده است، ضمن نقل یازده روایت مرتبط با آن،<ref>قائنی، المبسوط...: المسائل الطبیه، ج۲، ص۱۶-۱۹.</ref> روایات را مربوط به حالت عدم اضطرار معرفی میکند؛ چرا که همانطور که قاعده اضطرار بر دیگر دلایل احکام حکومت دارد، بر این روایات نیز حکومت خواهد داشت.<ref>قائنی، المبسوط...: المسائل الطبیه، ج۲، ص۱۹-۲۰.</ref> | قائنی در این باره اشکالاتی را مطرح کرده و به آنها پاسخ گفته است؛ از جمله در پاسخ به اینکه خداوند متعال در حرام شفا قرار نداده است، ضمن نقل یازده روایت مرتبط با آن،<ref>قائنی، المبسوط...: المسائل الطبیه، ج۲، ص۱۶-۱۹.</ref> روایات را مربوط به حالت عدم اضطرار معرفی میکند؛ چرا که همانطور که قاعده اضطرار بر دیگر دلایل احکام حکومت دارد، بر این روایات نیز حکومت خواهد داشت.<ref>قائنی، المبسوط...: المسائل الطبیه، ج۲، ص۱۹-۲۰.</ref> | ||
===مرگ مغزی احکام میت را بههمراه نمیآورد=== | |||
کسی که دچار مرگ مغزی شده است، میت شمرده نمیشود و احکام میت را ندارد. | |||
====دلیل=== | |||
به گفته قائنی، تا هنگامی که برخی از اعضای بدن انسان زندهاند، حتی اگر بقیه اعضا مرده باشند، نمیتوان فرد را بهطور مطلق میت شمرد؛ چرا که در نفی ماهیت حیات، همه افراد حیات باید نفی شده باشد. بنابراین تا زمانی که حیات و زندگی نباتی یا زندگیای که اعضا را از فاسد شدن نگه میدارد برقرار است، از بین رفتن حیات و زندگی رخ نداده است.<ref>قائنی، المبسوط...: المسائل الطبیه، ج۲، ص۷۱۴.</ref> | |||
وی با این حال معتقد است که از بین بردن حیاتِ کسی که دچار مرگ مغزی شده و تنها حیات نباتی دارد، حکم قتل ندارد؛ چرا که از بین بردن حیات درختی یا نباتی، صدق قتل نمیکند و بنابراین احکام قتل از جمله قصاص قاتل در این باره قابل اجرا نیست.<ref>قائنی، المبسوط...: المسائل الطبیه، ج۲، ص۷۱۵.</ref> | |||
==فایل یا لینک کتابخانه== | ==فایل یا لینک کتابخانه== |