اعتبار رأی اکثریت در حکومت: تفاوت میان نسخهها
(←دلایل) |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۱۷: | خط ۱۷: | ||
==قائلان و دلایل== | ==قائلان و دلایل== | ||
همزمان با نهضت مشروطه در ایران و ورود مفاهیم نوپدید به جوامع مسلمان و شیعی، مفهوم رأی اکثریت نیز مورد ارزیابی فقهای شیعه در دوره معاصر قرار گرفت. [[محمدحسین غروی نائینی]] در کتاب [[تنبیه الامه و تنزیه المله]]، شیخ اسماعیل محلاتی در رساله اللئالی المربوطه فی بیان وجوب المشروطه، [[حسینعلی منتظری]] در کتاب [[دراسات فی ولایة الفقیه و فقه الدولة الاسلامیة]]، [[محمدهادی معرفت]] در کتاب جامعه مدنی، [[نعمت الله صالحی نجفآبادی]] در کتاب ولایت فقیه حکومت صالحان، [[سید کاظم حسینی حائری]] در کتاب ولایة الأمر فی عصر الغیبة و [[محمد سند بحرانی]] در کتاب أسس النظام السیاسی عند الإمامیة ازجمله فقهایی هستند که به اعتبار رأی اکثریت در مسائل حکومتی باور دارند. | |||
باورمندان به حجیت و مشروعیت رأی اکثریت در ساماندهی به امور حکومتی، برای مستندسازی نظریه خود چند دلیل ارائه کردهاند که در دو دسته دلایل عقل و نقلی تقسیمبندی میشود: | باورمندان به حجیت و مشروعیت رأی اکثریت در ساماندهی به امور حکومتی، برای مستندسازی نظریه خود چند دلیل ارائه کردهاند که در دو دسته دلایل عقل و نقلی تقسیمبندی میشود: | ||
خط ۳۵: | خط ۳۷: | ||
==پانویس== | ==پانویس== | ||
{{پانویس}} | {{پانویس}} | ||
==منابع== |