مقاصد الشریعة (منابع مطالعاتی): تفاوت میان نسخه‌ها

جزبدون خلاصۀ ویرایش
جزبدون خلاصۀ ویرایش
خط ۲: خط ۲:
'''[[مقاصد الشریعة]]''' به معنای اهدافی که شارع از تشریع احکام دنبال می‌کند از مبانی فقه است و جایگاه اصلی آن در دانش [[فلسفه فقه]] است. این مفهوم بیشتر در منابع اصولی و فقهی اهل سنت مطرح شده است. نظریه مقاصد الشریعه در واقع راهی است به سوی [[فقه مقاصدی]] و اجتهاد با محوریت مقاصد شریعت. در این بحث باید روشن شود که مقاصد شریعت کدام‌اند؟ با چه روش و معیاری می‌توان این مقاصد را کشف کرد؟ آیا در مقاصد شریعت اولویت‌بندی خاصی وجود دارد یا مقاصد همه ارزشی هم‌ارز دارند؟ آیا این مقاصد می‌توانند در استنباط فقهی مؤثر باشند یا صرفا باید نگاه تحلیلی به آن‌ها داشت؟  
'''[[مقاصد الشریعة]]''' به معنای اهدافی که شارع از تشریع احکام دنبال می‌کند از مبانی فقه است و جایگاه اصلی آن در دانش [[فلسفه فقه]] است. این مفهوم بیشتر در منابع اصولی و فقهی اهل سنت مطرح شده است. نظریه مقاصد الشریعه در واقع راهی است به سوی [[فقه مقاصدی]] و اجتهاد با محوریت مقاصد شریعت. در این بحث باید روشن شود که مقاصد شریعت کدام‌اند؟ با چه روش و معیاری می‌توان این مقاصد را کشف کرد؟ آیا در مقاصد شریعت اولویت‌بندی خاصی وجود دارد یا مقاصد همه ارزشی هم‌ارز دارند؟ آیا این مقاصد می‌توانند در استنباط فقهی مؤثر باشند یا صرفا باید نگاه تحلیلی به آن‌ها داشت؟  


پذیرش تأثیرگذاری مقاصد شریعت در استنباط فقهی باعث تغییر فتاوای فقهی خواهد شد. زیرا معیار جدیدی برای ارزیابی فتوای حاصل از ظواهر ادله در اختیار فقیه خواهد گذاشت. به دلیل نزدیکی نظریه مقاصد الشریعه به «قیاس فقهی» این مفهوم چندان در منابع شیعی مورد توجه نبوده است. با این حال در دوران متأخر در منابع پژوهشی شیعه نیز مطالعات چندی در این موضوع صورت گرفته است و گاه گرایش‌های محدودی به مقاصد شریعت و فقه مقاصدی مشاهده می‌شود.
پذیرش تأثیرگذاری مقاصد شریعت در استنباط فقهی باعث تغییر فتاوای فقهی خواهد شد. زیرا معیار جدیدی برای ارزیابی فتوای حاصل از ظواهر ادله در اختیار فقیه خواهد گذاشت. به دلیل نزدیکی نظریه مقاصد الشریعه به «قیاس فقهی» این مفهوم چندان در منابع شیعی مورد توجه نبوده است. با این حال در دوران متأخر در منابع پژوهشی شیعه نیز مطالعات چندی در این موضوع صورت گرفته است و گاه گرایش‌های محدودی به مقاصد شریعت و فقه مقاصدی مشاهده می‌شود. ابن عاشور و [[احمد الریسونی]] در عالمان اهل سنت شهرت بیشتری در بحث مقاصد الشریعه دارند. در شیعه نیز می‌توان مفصل‌ترین اثر منتشر شده کتاب [[الاجتهاد المقاصدی و المناطی (کتاب)|الاجتهاد المقاصدی و  المناطی]] اثر [[حیدر حب‌الله]] است.
==کتاب‌ها==
==کتاب‌ها==
در سال ۱۳۸۹ش کتابی با عنوان کتاب‌شناسی مقاصد شریعت، نوشته محمد عبدلی توسط انتشارات مجمع تقریب بین مذاهب اسلامی منتشر شده است. این کتاب ۳۶۸ صفحه‌ای تلاش کرده است کتاب‌ها و پایان‌نامه‌ها و سایر منابع مرتبط با مقاصد شریعت را معرفی کند. در این کتاب نسخه‌های خطی و کهن و نیز برخی منابع به زبان کردی و انگلیسی نیز معرفی شده است.
در سال ۱۳۸۹ش کتابی با عنوان کتاب‌شناسی مقاصد شریعت، نوشته محمد عبدلی توسط انتشارات مجمع تقریب بین مذاهب اسلامی منتشر شده است. این کتاب ۳۶۸ صفحه‌ای تلاش کرده است کتاب‌ها و پایان‌نامه‌ها و سایر منابع مرتبط با مقاصد شریعت را معرفی کند. در این کتاب نسخه‌های خطی و کهن و نیز برخی منابع به زبان کردی و انگلیسی نیز معرفی شده است.