کاربر:Hamzeahmadi/صفحه تمرین۲: تفاوت میان نسخهها
Hamzeahmadi (بحث | مشارکتها) |
Hamzeahmadi (بحث | مشارکتها) بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
'''اُتانازی''' به معنای پایان دادن به زندگی فرد به درخواست خودش و به دست دیگری و با نیت رهایی او از درد و رنج طاقتفرسا یا یک بیماری لاعلاج است و یا به معنای کشتن عمدی یک بیمار به دلیل ترحم و از روی دلسوزی، به وسیله به کار بردن یک ماده کشنده یا ترک مراقبتهای لازم و ضروری، است. اتانازی یا از طرف بیمار اتفاق میافتد که از نظر فقها خودکشی محسوب میشود و یا از طرف پزشک یا شخص دیگری است که به دو قسم فعال یا منفعل تقسیم میشود. منظور از اتانازی فعال این است که پزشک یا شخص دیگری به قتل بیماری که امیدی به درمان وی نیست و از بیماریش رنج میبرد، از روی ترحم اقدام میکند. به نظر فقهای معاصر مسلمان، این نوع اتانازی حرام است و با انجام آن حق قصاص یا دیه برای ولی متوفی ثابت میشود. اتانازی منفعل به معنای ترک درمان بیماری است که امیدی به درمان او نیست. از نظر بسیاری از فقها این قسم اتانازی نیز حرام است، اما در این که به واسطه آن قصاص یا دیه نیز ثابت میشود، میان فقها اختلاف نظر وجود دارد. | '''اُتانازی''' به معنای پایان دادن به زندگی فرد به درخواست خودش و به دست دیگری و با نیت رهایی او از درد و رنج طاقتفرسا یا یک بیماری لاعلاج است و یا به معنای کشتن عمدی یک بیمار به دلیل ترحم و از روی دلسوزی، به وسیله به کار بردن یک ماده کشنده یا ترک مراقبتهای لازم و ضروری، است. اتانازی یا از طرف بیمار اتفاق میافتد که از نظر فقها خودکشی محسوب میشود و یا از طرف پزشک یا شخص دیگری است که به دو قسم فعال یا منفعل تقسیم میشود. | ||
منظور از اتانازی فعال این است که پزشک یا شخص دیگری به قتل بیماری که امیدی به درمان وی نیست و از بیماریش رنج میبرد، از روی ترحم اقدام میکند. به نظر فقهای معاصر مسلمان، این نوع اتانازی حرام است و با انجام آن حق قصاص یا دیه برای ولی متوفی ثابت میشود. اتانازی منفعل به معنای ترک درمان بیماری است که امیدی به درمان او نیست. از نظر بسیاری از فقها این قسم اتانازی نیز حرام است، اما در این که به واسطه آن قصاص یا دیه نیز ثابت میشود، میان فقها اختلاف نظر وجود دارد. | |||
بنا به نظر فقها رضایت بیمار به فعل اتانازی، حرمت آن را رفع نمیکند، اما در ثبوت حق قصاص یا دیه در صورتی که بیمار به انجام اتانازی اذن بدهد، اختلاف نظر وجود دارد. | بنا به نظر فقها رضایت بیمار به فعل اتانازی، حرمت آن را رفع نمیکند، اما در ثبوت حق قصاص یا دیه در صورتی که بیمار به انجام اتانازی اذن بدهد، اختلاف نظر وجود دارد. | ||
==تبیین مسئله و جایگاه آن== | ==تبیین مسئله و جایگاه آن== |